מהומה בסלולר? ביפן כבר משיקים מכשירים עם דור רביעי

בזמן שבישראל רודפים אחרי תעריפים זולים, ביפן מעדיפים טכנולוגיה

המהומה בשוק הסלולר הישראלי נתפסת בעיני רבים כ'אביב צרכני' - הישג יוצא דופן של הצרכן הקטן על חשבונם של ענקי התקשורת בליווי מחיאות כפיים מהטריבונה הממשלתית. אבל שוק הסלולר הוא לא פס ייצור של קוטג' וגם לא מזנון סלטים חופשי בדוכן פלאפל, שבו שם המשחק הוא "לדחוס כמה שיותר לפיתה כדי לסדר את בעל הבית". זהו שוק טכנולוגי מורכב ועתיר השקעות, שיכולתו להתפתח ולהתקדם במסלול האבולוציוני של טכנולוגיית הסלולר תלויה קריטית בקיומם של מפעילים עם כיסים עמוקים ומוטיבציה עסקית.

במושג 'אבולוציה טכנולוגית' אין הכוונה להורדת עוד כמה יישומונים בשקל תשעים מחנות האפליקציות. הכוונה היא לקפיצות טכנולוגיות, שנמצאות כיום בעיצומן במדינות המתקדמות בעולם, כמו רשתות הדור הרביעי, שירותי ענן, יישומי ארנק אלקטרוני ועוד שירותים מהפכניים, שיעניקו תועלות חדשות לטלפונים האישיים. בלי קפיצות אבולוציוניות כאלה הטלפונים החכמים מהדור הבא, שכולם חושקים בהם, לא יהיו רלוונטיים לשוק הישראלי, המסחר האלקטרוני ייקח צעד אחד לאחור וישראל תישאר בשורה אחת עם שווקי העולם השלישי.

דוגמה טובה היא השוק היפני, שנמצא כיום בעיצומה של מהפכת הדור הרביעי. שוק הסלולר היפני נשלט על ידי שלושה מפעילים גדולים בלבד, שמספקים את המנוע הטכנולוגי לשוק. יש בו גם 110 מיליון מנויים שרוצים שירותים מתקדמים ומוכנים לשלם עבורם. בשבוע שעבר הושק בשוק הזה גל של "דגמי עונת הקיץ", שפותחו בשיתוף ובסיוע המפעילים הגדולים וממחישים כמה מהר מתקדמת הטכנולוגיה בשוק שמכבד את הפתגם "איכות עולה כסף".

המכשירים: VOD בעובי מינימלי

כמעט כל דגמי קולקציית הקיץ של דו-קו-מו מצוידים בשתיים או ארבע ליבות, מערכת הפעלה אנדרואיד 4 ומעלה ומהירות שעון טיפוסית של 1.5 גיגה. כולם תומכים ברשת הדור הרביעית החדשה של החברה, XI-LTE, שהיא אחת הבודדות בעולם שניתן לכנות אותה דור רביעי אמיתי - כלומר לא דור "3.5 משודרג" אלא רשת סופר-מהירה, שמבוססת על פרוטוקולים חדשים ועל ציוד תשתית שונה לחלוטין.

הרשת הזו מביאה איתה לצרכנים יכולות חדשות בתחום המולטימדיה, ובראשן האפשרות ליהנות משירותי טלוויזיה על פי דרישה (VOD) בשידור חי דרך הרשת, ועם עשרות ערוצים באיכות שאינה נופלת מזו של טלוויזיה ביתית. כצפוי, יצרני הטלפונים מתאימים את 'הברזלים' למשימה.

דגם הדגל החדש של שארפ, למשל, ששמו זטה, מצויד במסך 4.7 אינץ' בטכנולוגיית סופר CG סיליקון חדשה, שמאפשרת להקטין דרמטית את עובי הטלפון. המסך מכיל בתוכו זיכרון ייעודי, ששומר על איכות תמונה גבוהה מאד מבלי לצרוך הרבה כוח מהסוללה. בנוסף תומך הטלפון בטכנולוגיה של טעינת סוללה אלחוטית, שמספקת כוח לצפיית וידאו ממושכת בבית או ברכב מבלי צורך בחיבור פיזי של הטלפון לרשת החשמל.

דגם הדגל המתחרה של פנסוניק P-O7D, מציע מסך בגודל 5 אינץ' לצפייה נוחה בתכני וידאו, אך למרות ממדי המסך הצליחו המהנדסים היפנים למזער אותו לממדים של טלפון חכם מקובל תודות לשימוש בשוליים דקים מאד של ה-LCD. הדגם הזה מיועד בעיקר לאנשי עסקים ולפיכך הוא תומך בטכנולוגיה של טעינה מהירה, שאמנם דורשת חיבור לשקע חשמלי אך מבצעת טעינה מלאה ב-30% מהזמן המקובל לטעינה עם מטען רגיל.

מכיוון שרשת LTE החדשה מציעה מספיק רוחב פס כדי לספק את צרכי המחשוב הטיפוסיים של בית או עסק קטן, רבים מהדגמים החדשים של דוקומו מצוידים בנתב אלחוטי פנימי מהיר. כלומר, ניתן להשתמש בטלפונים הללו בתור הנתב האלחוטי של הבית ולחלוק את קצב הנתונים המהיר של הדור הרביעי עם עד שישה-שבעה מכשירים אחרים.

השירותים: אין צורך במוקד

רשת הדור הרביעי מאפשרת לדוקומו גם לצייד את הטלפונים בשירותי "ענן" מתקדמים, שמשפרים את חוויית השימוש. דוגמה לשירות כזה, שנתמך על ידי הדגמים החדשים, הוא מוקד הדרכה ושירות, שמאפשר למשתמש ליצור קשר דרך הרשת ולקבל בזמן אמת - ללא צורך בהמתנה מתישה למוקדן - הדרכה אינטראקטיבית בתפעול הפונקציות השונות של הטלפון, פתרון בעיות שצצות וכדומה.

שירות אחר מאפשר לקבל מהרשת, בזמן אמת, התרעות מעודכנות על עמודי אינטרנט לא בטוחים לשימוש, ניסיונות הונאה ופוטנציאל לווירוסים. שירותי ענן נוספים, שמציעה החברה, כוללים "אלבום תמונות וירטואלי" בענן, בנפח 5 גיגה, שמאפשר לבעל הטלפון לשמור בו תמונות וקטעי וידאו למשך זמן בלתי מוגבל. את התמונות ניתן להוריד גם באמצעות מחשבים וטאבלטים.

ולבסוף, כוללים שירותי הענן שרת מוגן, שמאפשר רכישה חופשית של מוצרים הן בחנות של המפעיל והן מחוצה לה, וזה בנוסף לרכישה וזיהוי באמצעות תקשורת שדה קרוב (NFC) וארנק אלקטרוני.

אבל עזבו אתכם משטויות, לנו יש "הכל כלול" ב-89 שקל.