לא להאמין: בני 5 תקפו מינית בגן ילדים בדרום הארץ

מקרה חמור נוסף נחשף לראשונה: ארבעה ילדים תקפו לפני כחודש וחצי כעשרים מחבריהם והורחקו מהגן

מקרה נוסף של תקיפה מינית בקרב ילדים נחשף, הפעם בגן. מדובר במקרה שאירע לפני כחודש וחצי, אבל נחשף כאן לראשונה. ארבעה מהילדים, בני 5 בלבד, תקפו באופן קבוע כעשרים מחבריהם. בגן, המשתייך לאחת המועצות האיזוריות בנגב, התחוללה סערה גדולה שנרגעה רק כשהילדים הפוגעים הועברו לגן אחר.

המקרה התגלה כשכמה מהילדים סירבו ללכת לגן. אחרי לחץ של ההורים מסר אחד הילדים תיאור קשה ומזעזע של התעללות מינית שעבר מארבעה ילדים אחרים. השמועה עברה במהירות בין ההורים והתברר שכעשרים ילדים נוספים סיפרו דברים דומים. ההורים הגישו תלונה למשטרת אופקים שהעבירה את הטיפול למשרד העבודה והרווחה. חוקרת של המשרד גבתה מהנפגעים עדויות מפורטות על ההתעללות שעברו. את הילדים הפוגעים אי אפשר לחקור מבחינה חוקית וכמובן, לא ניתן להעמידם לדין בשל גילם הצעיר. ההורים הציבו תנאי להנהלת הגן: תוציאו את התוקפים מהגן לאלתר כדי למנוע מהם להמשיך ולבצע את מעשיהם. בעקבות האולטימטום הועברו הילדים לגן אחר שלא מכיר את עברם.

"מדובר בתופעה חמורה מאוד", אמר אחד ההורים הזועמים, "כנראה שמדובר בילדים שעברו התעללות או שחיקו דברים שראו בבית. הילדים שלנו עברו טראומה קשה מאוד".

המועצה לשלום הילד מזהירה

נכון להיום, במדינת ישראל אין מסגרת ותקציבים לטיפול בילדים הפוגעים מינית בחבריהם. "מדובר בפצצות מתקתקות", אומר מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן. "לא יתכן שמדינת ישראל לא תדאג לתקציב מיוחד לטיפול בילדים המבצעים מעשי אונס ומעשים מגונים בחבריהם. זה דבר שהדעת לא סובלת. החמור מכל שאותם ילדים ונערים תוקפים חוזרים למסגרות חינוכיות ללא טיפול וחוזרים על מעשיהם פעם אחר פעם. ללא טיפול מניעתי אותם ילדים ונערים יהפכו לאנסים, לפדופילים והנזק שייגרם לחברה יהיה קשה מאוד".

לפני כמה חודשים פורסם מקרה על עשרה ילדים בני שבע מדרום הארץ שתקפו מינית את חבריהם בגן המשחקים. ההורים המזועזעים הגישו תלונה במשטרה, אך הילדים לא נחקרו וחזרו לתקוף מינית את חבריהם. לפני כחודש נחשף מקרה על ילדה בת 4 מהצפון שילד החדיר מקל ואצבעות לאיבר מינה.

מנתוני המועצה לשלום הילד עולה כי בשנת 2011 דווחו למשטרה 380 מיקרים של תקיפה מינית בקרב ילדים ונערים. בבתי הספר, בגן הילדים, בגן המשחקים, בפארקים או בחדרי מדרגות. בחלוקה לגילאים מתברר ש-80 אחוזים מהתוקפים הם ילדים בני 12-14. 11 אחוזים ילדים בני 9-11 ותשעה אחוזים בני 6-8 בלבד.

קדמן: "חשוב להבהיר שאלו רק המקרים המדווחים. במקרים רבים הילדים כלל אינם מבינים שהותקפו מינית, או שהם או הוריהם מתביישים לספר. הנתונים האלה מפחידים וצריכים לעורר בדחיפות את מקבלי ההחלטות במדינת ישראל. לא יתכן שילדים שתקפו מינית לא יקבלו טיפול מניעתי בגלל העדר תקציבים".

המועצה לשלום הילד מתפעלת מזה עשור תוכנית ייחודית שבמסגרתה מלווים עובדי המועצה ילדים שנפלו קורבן לתקיפה מינית. 2,000 ילדים כבר טופלו בפרוייקט. "לאחר מאבק ממושך השגתי תקציב של חמישה מיליון שקל לטיפול בנפגעי העבירה", אמר קדמן, "אבל חשוב לא פחות לטפל בתוקפים ולשקמם שבעתיד לא יחזרו על מעשיהם. כל מדינה מתוקנת משקיעה בעברייני מין קטינים ואצלנו זה לא נמצא בסדר העדיפויות. צריך להבין שהמחיר שהחברה תשלם בעתיד על אותם ילדים שלא טופלו יהיה יקר מאוד".