ארה"ב: נדרוש אימות כל צעד איראני לפני הסרת הסנקציות

ערב ועידת בגדאד בין המעצמות לבין איראן, מרגיע ממשל אובמה את ישראל: הסנקציות לא יבוטלו לפני שייראו תוצאות בשטח ■ "נוסיף ללחוץ על איראן, נוסיף להתקדם עם הסנקציות שייכנסו לתוקף במרוצת השנה" ■ ערפול לגבי נחישות ארה"ב לפעול נגד "יכולת" ליצר נשק גרעיני (להבדיל מהשגת נשק גרעיני)

ממשל אובמה עשה אתמול (ד') מאמצים גדולים לשכנע את ישראל שלא תהיה שום התקפלות מול איראן בסבב הבא של המגעים בין טהראן לבין שש המעצמות הגדולות, ובראשן ארה"ב, שנפתח היום (ד') בבגדאד. בהתבטאויות של דוברי הבית הלבן והסטייט דיפרטמנט, ובשורת מפגשים בין בכירי הממשל לבין ראשי ארגונים יהודיים גדולים, היה מסר אחיד: הסנקציות על איראן לא יוסרו לפני שייראו תוצאות בשטח. יידרש אימות של כל הצהרה איראנית לפני הקלה במשטר הסנקציות.

"נוסיף ללחוץ על איראן; נוסיף להתקדם עם הסנקציות שייכנסו לתוקף במרוצת השנה", הכריז דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בתדרוך לעיתונאים. "ארה"ב תשפוט את התנהגות איראן על סמך פעולותיה, לא על סמך הבטחות או הסכמים".

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ויקטוריה נולנד, התייחסה אתמול בזהירות להצהרתו של יוקיה אמאנו, מנכ"ל הסוכנות הבילנאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שלפיה עלה בידו להשיג מעין פריצת דרך בשיחות עם נציגים איראניים בסוגיית הגישה של משקיפים בינלאומיים למתקנים גרעיניים. הוא לא מסר פרטים נוספים.

"הכרזה על עסקה היא דבר אחד; אך אנו מבקשים להתמקד ביישום ואנו רוצים לראות האם איראן אכן תקיים את התחייבותה ותספק גישה לכל המתקנים, לכל המסמכים ולכל האנשים שסבא"א דורשת לבדוק כדי לקבוע האם התכנית (הגרעינית) של איראן מיועדת אך ורק לצרכי שלום".

הדוברת אמרה שארה"ב רואה שני ערוצים להתקדמות במו"מ עם איראן, ערוצים נפרדים אך קשורים זה בזה: הערוץ האחד עוסק בהתנהלותה של איראן מול סבא"א ובנכונותה לספק לסוכנות כל ראיה שהיא דורשת, לרבות גישה לכל האתרים הגרעיניים. הערוץ האחר עוסק בהתנהלות איראן מול שש המעצמות (ארה"ב, סין, רוסיה, בריטניה, צרפת וגרמניה) ובנכונותה לנקוט צעדים קונקרטיים שיספקו למעצמות ביטחון שאיראן אינה מבקשת לפתח נשק גרעיני.

לפי ידיעות באמצעי תקשורת בארה"ב, זה המתווה של הסכם פוטנציאלי שעליו יהיו המעצמות מוכנות לחתום: איראן תסכים לוותר על המשך העשרת אורניום לרמה של 20% ותמסור לסבא"א כ-100 ק"ג אורניום שכבר הועשר לרמה זו. איראן אף תסכים לפתוח לביקורת את כל מתקניה הגרעיניים, לרבות פורדו, ליד קום, שבו, לפי החשד, יש סוללות של צנטריפוגות להעשרת אורניום, ופארצ'ין, בסיס צבאי שבו התקיימו ניסויים בנפץ שיחולל תגובת שרשרת גרעינית. בתמורה, תוכל איראן להמשיך בהעשרת אורנים לרמה של 3.5% והיא תקבל סיוע אמריקני לפיתוח כור גרעיני לצרכי מחקר רפואי. הסנקציות הקיימות לא יבוטלו, בשלב זה, אך לא יוטלו סנקציות חדשות.

אנליסטים מעריכים, ששאלת הסנקציות תהיה סלע המחלוקת העיקרי בבגדאד: טהראן תדרוש לפחות הקלה כלשהי בסנקציות, כביטוי לרצון טוב וכצעד בונה אמון. לפי ההערכות, תתנגד ארה"ב לכל הרפיה של הסנקציות לפני שאיראן תראה בפועל שהיא חדלה מהעשרת אורניום לרמה של 20%.

בכירים בממשל אובמה, ובראשם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, נפגשו אתמול עם ועידת הנשיאים של הארגונים היהודים הגדולים, כדי לשדר מסר מרגיע: ארה"ב וישראל מתואמות לגמרי בסוגיה האיראנית. ארה"ב לא תתקע סכין בגבה של ישראל. הם הבהירו שהממשל מקיים קשר מתמיד עם משרדי החוץ והביטחון בירושלים ושישראל מודעת לכל הדרישות שיוצבו לפני איראן.

הם הבטיחו שוב שלארה"ב מחויבות טוטאלית לביטחון ישראל ושארה"ב נחושה בדעתה למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. שום אופציה לא תוסר מהשולחן, הבטיחו הדוברים. אך לפי סוכנות הידיעות היהודית (JTA), הדוברים היו פחות חד-משמעיים לגבי התנגדותם ל"יכולת" איראן לפתח נשק גרעיני.

לפי הערכות, מנסה הממשל למנוע התנגדות ישראלית קולנית למהלכים הבינלאומיים מול איראן והיווצרות מחלוקת פומבית בין ירושלים לוושינגטון שישה חודשים לפני הבחירות. על רקע זה יש לראות את הפגישות עם הפעילים היהודיים ואת הצעת החוק לסיוע לישראל שנדונה עתה בסנט ושנחשבת לאחת מחבילות הסיוע הנדיבות ביותר שהוצעו אי פעם לישראל.