אטיאס נכנע ללחץ: האריך לקבלנים מועד דיווח מכירת דירות

ארבעה חודשים לאחר שאיימה התאחדות בוני הארץ שאם לא ישונה חוק המכר (דירות) יהיו "תוצאות קשות", משרד הבינוי והשיכון הודיע היום כי האריך מועד הדיווח על מכירת דירה חדשה משבוע ל-40 יום

האם משרד השיכון "מתקפל" בפני הקבלנים? ארבעה חודשים לאחר שאיימה התאחדות בוני הארץ שאם לא ישונה חוק המכר (דירות) יהיו "תוצאות קשות", הודיע היום (ד') משרד הבינוי והשיכון כי האריך את מועד הדיווח על מכירת דירה חדשה משבוע ל-40 יום.

זעמם של הקבלנים יצא לאחר שבתחילת השנה החל הממונה על החוק במשרד השיכון בראשות השר אריאל אטיאס לקנוס קבלנים על כל דירה שנמכרה וטרם דווחה למשרדו. החוק נועד להגן על הרוכשים, והוא תולדה של קריסת חפציבה.

"קבלן שפושט רגל עובד בזריזות על מנת להכניס לבור השחור שלו כמה שיותר קונים; במקרה חפציבה, היו חתימות ענקיות בחודשים האחרונים לפני פשיטת הרגל. לכן המחוקק החליט בחוק המכר, שהוא תולדה של קריסת חפציבה, שקבלנים חייבים לדווח תוך שבעה ימים על כל עסקה". כך הסביר לאחרונה בראיון ל"גלובס" משה רובינשטיין, הממונה על חוק המכר (דירות) במשרד הבינוי והשיכון.

מטרת החוק היא להבטיח ערבויות לרוכשי הדירות, כך שאם הקבלן קורס, יקבל הקונה דירה או כסף. בסך הכל, מאז עבר חוק המכר בשלהי 2008, איחרו לדווח או לא דיווחו כלל על 30 אלף דירות. הקבלנים שלהן עומדים בפני 26.4 אלף שקל קנס לדירה, שהם 792 מיליון שקל בסך הכל.

בתגובה למהלך של רובינשטיין, זעמו הקבלנים, שנציגיהם ביקרו בכלי התקשורת את פרק הזמן הקצר שניתן להם לדווח. הם טענו שזו "גזרה שלא ניתן לעמוד בה" ודרשו להאריך את התקופה ל-40 יום.

התיקון האמור פורסם לאחרונה ברשומות. "מדובר בהארכה משמעותית של מועד הדיווח המיועדת להקל על היזמים, הקבלנים ומוכרי הדירות החדשות למלא את הנתונים בצורה ברורה ומלאה כנדרש בתקנות", נמסר ממשרד השיכון. "בעקבות הערות שהתקבלו מהתאחדות בוני הארץ, הוחלט להאריך את מועד הגשת הטפסים ל-40 יום, תקופה הדומה לחובת הדיווח ברשויות המס על מכירת דירות (יד ראשונה ויד שנייה)".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מרדכי מרדכי, מסר כי משרדו "יקפיד כי כלל העסקאות למכירת דירות חדשות בישראל ידווחו במועד וכנדרש".

איציק אמסלם, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, ברך היום על התיקון לחוק, ומסר כי "חובת הדיווח תוך שבעה ימים הכניסה את מרבית קבלני ישראל למצב של אי עמידה בלוחות הזמנים של חוק המכר. התיקון עליו הוחלט הוא תיקון הוגן ומחויב המציאות, שיאפשר לכלל הקבלנים לעמוד בהתחייבות על פי החוק".