"כלכלת ארה"ב נמצאת על זמן שאול"

סטיבן מייג'ור מ-HSBC מציע לא לבנות על נתוני צמיחה גבוהים בארה"ב או על מציאת פתרון קרוב למשבר האירופי ■ ראיון פסימי

כשסטיבן מייג'ור, ראש מחלקת מחקר החוב בבנק השוויצרי HSBC, נכנס לחדר, הוא נראה טרוד. נראה שמשבר האמון במערכת הבנקאית העולמית נותן את אותותיו: באחרונה פרסמה המחלקה שלו מחקר מפורט אודות מצב האשראי והחוב במדינות גוש האירו, אסיה וארה"ב, והתמונה הכוללת, אם תהיתם, עגומה למדי.

"הכלכלה באירופה סובלת משתי בעיות שקשורות זו בזו: האטה בצמיחה בגוש האירו ומיחזור החובות של הכלכלות החייבות", מסביר מייג'ור. "ההאטה ביבשת מובילה לעליית התשואות על האג"ח הממשלתיות באירופה - מה שמקשה על הכלכלות למחזר חובות. זוהי בעיה בסיסית, שמשפיעה מאוד על הסוגיה היוונית בטווח הקצר, ועל חובות איטליה וספרד בטווח הארוך".

אחת השאלות שמעסיקות את המשקיעים בנוגע לאירופה, היא האם יוון תיפרד מגוש האירו; מהלך כזה, לפי לא מעט כלכלני מאקרו בכירים, עלול להביא להחמרה עמוקה יותר במצב האיחוד, וייתכן שאף למימוש תסריט פסימי של אפקט דומינו, אשר לפיו יצאו מדינות נוספות מהגוש וכוחו של זה האחרון יקטן.

"אני לא חושב שזה יקרה", אומר מייג'ור, "עבור היוונים זו סוגיה של עלות-תועלת: כל עוד הם חלק מאירופה, יש להם כיסוי לחובותיהם והבטחה להימנעות מבעיית אשראי במסגרת תוכנית החילוץ שלהם".

עם זאת, ועל מנת שיוון תוכל להישאר חלק מהאיחוד ולהמשיך לקבל את הסיוע הכספי מהאיחוד שלו היא זקוקה נואשות, עליה לשמור על מדיניות הצנע שלה, בעוד הציבור היווני מתנגד לתוכנית. מייג'ור מסכים עם נקודה זו, ולטענתו, סביר להניח שאירופה תמתן את דרישותיה כלפי הממשלה היוונית, לשם התאמות במדיניות הצנע. "כשאזרחי יוון יצביעו בבחירות, הם ייקחו בחשבון את כל התסריטים האפשריים".

עוד הוא מציין כי אי-החלטה לגבי הסוגיה היוונית בעייתית לא פחות מהחלטה על יציאה מסודרת של יוון מגוש האירו: "כישלון במענה לשאלה 'מה לעשות?', יגרור השלכות קשות בדיוק כמו יציאה של יוון מגוש האירו - מה שעלול לגרור את כל הכלכלה הגלובלית כלפי מטה".

- אז מה הפתרון?

"בסופו של דבר, הנפקת אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופיות, שהבנק האירופי ינפיק בעירבון של כלל כלכלות גוש האירו, ג' ק' ול' א') תהיה בלתי נמנעת. זה כבר קורה היום, במסגרת קרן החילוץ האירופית (ה-EFSF). הבעיה היא שכרגע הגרמנים לא רוצים לערוב בשיעור גדול יותר לחובות באירופה. אך אולי אחרי הבחירות בגרמניה זה ישתנה".

הבעיה החמורה באירופה: הבנקים

עם כל הכבוד ליוון, מייג'ור סבור כי הבעיה החמורה של אירופה היא הבנקים. "הבעיה המרכזית היא משבר האמון בבנקים ביבשת. בסופו של דבר, הבנק המרכזי באירופה יצטרך להתערב הרבה יותר מכפי שהוא עושה עכשיו".

מייג'ור, בנקאי בכיר בעצמו, מכיר היטב את הנושא. בשנה שעברה, לאור חשיפתם לחובות בעייתיים של מדינות כמו יוון, איטליה וספרד, סבלו הבנקים באירופה ממשבר אמון עמוק. התוצאה: מחנק אשראי חמור במערכת הפיננסית באירופה, שאילץ את הבנק האירופי (ECB) להשיק שתי תוכניות למתן הלוואות ארוכות טווח לבנקים בריביות נמוכות (LTRO).

ואיך HSBC מתמודד עם משבר האמון בבנקים? מייג'ור בוחר לא להתייחס לשאלתנו במפורש, אך טוען כי הבנק לא חשוף במידה ניכרת לנכסים ביוון. "אין לזה כל-כך השפעה עלינו", הוא מבהיר, אך מסרב להסגיר את היקף החשיפה של הבנק לנכסים באיטליה וספרד.

אגב, כדאי לציין כי בניגוד למה שהיה ניתן לצפות, המצב רק נעשה גרוע יותר. כיום, בנקים רבים באירופה עדיין חשופים במידה ניכרת לחובותיה של יוון - מה שהוביל בנקים צרפתיים דוגמת סוסייטה ז'נרל וקרדיט אגריקול לרשום צניחה ברווחיהם ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

הצמיחה בארה"ב תדשדש סביב 1%

למרות תשומת הלב הרבה אשר מוענקת בימים אלו למשבר באירופה, הרי גם חציו השני של כדור הארץ לא נמצא במצב טוב בהרבה, והכוונה היא לכלכלת ארה"ב שנאבקת במעבר מהתאוששות לצמיחה.

- הצמיחה בארה"ב הפתיעה לטובה ברבעון הראשון של השנה. אפשר להכריז שהכלכלה האמריקנית מתאוששת?

"במהלך הרבעון הראשון של 2012 הצמיחה בארה"ב הייתה חזקה משציפינו, אך זה נבע גם מהעובדה שהציפיות מלכתחילה ירדו על רקע ההאטה ב-2011; ומכאן ההפתעה. אך כעת ההסתכלות על המשק האמריקני תהיה יותר ריאלית, והציפיות יתאמו את המציאות. למעשה, אני חושב שכלכלת ארה"ב נמצאת על זמן שאול. בנוסף לחובות משקי הבית האמריקניים, הסקטור הפיננסי והממשלתי בארה"ב מהווים נטל משמעותי על הכלכלה האמריקנית - זה כמובן גם מעלה סימני שאלה לגבי הצמיחה. להערכתי, הצמיחה בארה"ב תדשדש סביב הטווח שבין 1%-2%, אבל בכל מקרה לא תפרוץ את רף ה-3%".

- מה לגבי התוכנית להקלה כמותית נוספת (QE3) בארה"ב?

"קודם כל, אין ודאות שהיא אכן תצא לפועל. שנית, אם המטרה היא ללחוץ מטה את תשואות האג"ח בארה"ב, אין בכך צורך - המשבר באירופה כבר גורם לכך. לכן, אם תושק בארה"ב תוכנית רכישות אג"ח, עליה להיות יותר ממוקדת בסקטור ספציפי, כמו למשל הנדל"ן".

להימנע מהאג"ח הקצרות של ארה"ב וגרמניה

ב-HSBC ממליצים למשקיעים להיות זהירים לגבי גוש האירו, ולבנות תיק מגננתי בראי הסיכונים לכלכלה העולמית. "אנו מעדיפים אג"ח ל-5 שנים ו-10 שנים, בייחוד של ארה"ב ובריטניה. הבנק גם רוכש אג"ח של מדינות הליבה באירופה, דוגמת גרמניה וצרפת. גם אג"ח של הולנד ופינלנד מתומחרות בזול", מציין מייג'ור.

אולם בכל הקשור לטווח הקצר, מייג'ור מעדיף להימנע מאיגרות החוב "הבטוחות" של ארה"ב וגרמניה: "עדיף לא להחזיק את האיגרות הללו - כיוון שאנו מתחילים לראות במחיריהן תחתית".

באשר לשווקים המתעוררים, מייג'ור ממליץ על השקעה באג"ח של ברזיל וצ'ילה, וכן על אג"ח אוסטרליות, הודות לנזילות ולפוטנציאל להורדת הריבית במדינה.

ומה לגבי מניות? "ביצועי שוקי המניות ברבעון הראשון היו טובים, אבל עכשיו אנו רואים את המציאות, וביצועי המניות יהיו תלויים משמעותית בסקטור הפיננסי, שנמצא כאמור במשבר ותחת לחץ. קשה מאוד לצפות לאן השוק ילך", מבהיר מייג'ור. מנגד, הוא ממליץ למקד את ההשקעה בחברות דיבידנד יציבות. "אם יהיה פתרון למשבר באירופה, זה יהיה טוב לשוק, אבל כרגע עדיף לגלות זהירות".

סטיבן מייג'ור

■ תפקיד: ראש מחלקת החוב ב-HSBC

■ השכלה: תואר ראשון בהצטיינות במימון עסקי מהמכון הפוליטכני בלונדון, ואנליסט פיננסי מוסמך מטעם ה-CFA

■ מגורים: לונדון

■ תפקידים קודמים: ראש מחלקת אסטרטגיות ריבית מטעם HSBC באירופה; עובד ב-HSBC יותר מ-10 שנים