ארה"ב מוסיפה להתנגד לפעולה צבאית בסוריה

דובר הבית הלבן: נמשיך לספק ציוד בלתי קטלני לכוחות המורדים ■ במקביל למדינות אירופה, גירשה וושינגטון את הנציג הסורי הבכיר ביותר בארה"ב

למרות הטבח בחולה, שרבים מקרבנותיו היו ילדים קטנים, מוסיפה ארה"ב להתנגד לפעולה צבאית בסוריה. כך הבהיר הערב (ג') דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בתדרוך היומי לעיתונאים.

קרני הסביר, כי צעדים צבאיים רק יגביר את שפיכות הדמים במדינה. הוא אמר, כי ארה"ב תוסיף לספק ציוד "בלתי קטלני" לכוחות המתקוממים נגד משטרו של בשאר אסד. לדברי קרני, פועלת עתה ארה"ב עם בעלות בריתה כדי לבדוק צעדים נוספים שעשויים להביא להפסקת הרג אזרחים, אך לא מסר פרטים. בעבר אמרו גורמים צבאיים אמריקניים, כי לארה"ב יש תכנית פעולה להשתלטות על מאגרי הנשק הכימי של סוריה אם יקרוס המשטר הנוכחי בדמשק .

החלטת ממשל אובמה לא להתערב באופן פעיל בסוריה מתחילה להסתמן כגורם משמעותי במערכת הבחירות לנשיאות. המועמד הרפובליקני הצפוי, מיט רומני, מתח ביקורת קשה על "אזלת היד" של הממשל ועל סירובו להוביל מאמץ גלובלי להפלתו של משטר אסד. ביקורת דומה השמיע הסנטור הרפובליקני ג'ון מקיין. ההוקעה הרפובליקנית על המדיניות הסורית של אובמה משתלבת בביקורת המתמשכת על מדיניות הממשל כלפי איראן, שאותה מגדירים הרפובליקנים כ"פייסנות נוסח צ'מברלין".

התמונה הכללית שמציירים הרפובליקנים היא של נשיא חלשלש, שחושש להתעמת עם שלטונות עריצים. הטקטיטקה הזו נועדה, כמובן, למסמס את אחת מההצלחות הגדולות ביותר של אובמה במדיניות חוץ: חיסולו של אוסמה בין לאדן והתוויית דרך לסיום המעורבות האמריקנית באפגניסטאן.

אנליסטים מעריכים, כי הימנעותו של אובמה מפעולה צבאית בסוריה או, למצער, מהושטת סיוע צבאי למורדים, נובעת מחוסר ודאות לגבי המרקם הפוליטי של המתקוממים. החשש בממשל הוא, שחלק מהמורדים הם חברי אל קאעדה, או תומכים בהם, ונפילת משטר אסד תוביל לתוהו ובוהו ולמשטר שעלול להיות גרוע יותר מקודמו.

דובר הבית הלבן קרא שוב לאסד לוותר על שלטונו במדינה והדגיש שההחלטה המתואמת של מדינות מערביות לשגרש את שגרירי סוריה בבירותיהן נותנת ביטוי "לגועל המוחלט" שמעורר משטר אסד.

קודם לכן הודיע משרד החוץ האמריקני, כי החליט לגרש את מיופה הכוח של סוריה בוושינגטון, זוהיר ג'אבור. הוא הצטווה לעזוב את וושינגטון בתוך 72 שעות. מיופה הכוח הוא הנציג הסורי הבכיר ביותר בארה"ב, לאחר שסוריה החזירה את שגרירה הוותיק בארה"ב, עימאד מוסטפה, אשתקד, עם הידרדרות היחסים בין שתי המדינות.