"בלומברג": אירו-בונדס הן הפתרון הטוב ביותר למשבר

הכלכלן קלייב קרוק, בטור דעה ל"בלומברג", סבור כי האג"ח הכלל-אירופאיות לא רק יאפשרו לכלכלות "חייבות" לגייס חוב בעלויות נמוכות, אלא גם יקרבו את לבבות מנהיגי ואזרחי אירופה - לקראת הקמתו של איחוד פיסקאלי

אירו-בונדס הן לא רק הפתרון הטוב ביותר לטיפול עכשווי במשבר החוב באירופה, אלא גם עשויות להקל על כינונו של איחוד פסיקאלי "אמיתי" באירופה - כך מעריך הכלכלן קלייב קרוק, בטור דעה ל"בלומברג".

לדבריו, האירו-בונדס יאפשרו לתקוף את אחת הבעיות המהותיות ביותר בכלכלה האירופאיות כיום - הפגיעות והתנודתיות. "ללא אירו-בונדס, משבר אמון באחת ממדינות אירופה, עלול לצאת משליטה ולהתפשט גם לעבר המדינות האחרות", הוא מציין.

מנגד, קרוק סבור כי לקראת הנפקה של אירו-בונדס יש להגדיר גם הגבלות וכללים מסוימים עבורן, "אחרת לממשלות באירופה לא יהיה תמריץ לשמור על עלויות הגיוס שלהן נמוכות". קרור תומך בהצעה שנתמכת על ידי כלכלנים רבים באירופה, כי יש להגביל את היקף האג"ח שמדינה יכולה להנפיק כתלות ביחס החוב-תוצר שלה.

ההצעה קובעת כי מדינה שמחזיקה בחובות בשיעור של 60% מהתוצר ויותר - לא תוכל להנפיק יותר אירו-בונדס ותאולץ להנפיק אג"ח עצמאית, כך שהשוק יתמחר את חובותיה בהתאם לערבונות שהיא עצמה מסוגלת לתת. "עבור מדינות קטנות ועמוסות חובות, עלויות הגיוס במקרה כזה יהיו גבוהות, מה שיהווה תמריץ עבורן לשמור על עלויות גיוס נמוכות", מציין קרוק.

לדבריו, מעבר לאפשרות להעניק ערבונות לכלכלות אירופה ה"מתקשות" בטווח הקצר, האירו-בונדס ככלי עשויות להגביר את "תחושת האחדות" בגוש האירו המפולג גם ככה, ולקרב את לבבות מנהיגי ואזרחי אירופה לקראת הקמתו של איחוד פיסקאלי אמיתי.

"בין אם יוון תנטוש או גוש האירו או תישאר בו, האיחוד האירופי חייב לחזק את ההתקפות נגד המדיניות המוניטארית שלו - ויפה שעה אחת קודם", כותב קרוק. "זה ידרוש כמובן איחוד פיסקאלי, אבל לפני כן - עלינו למצוא דרך ליצור איחוד פיסקאלי הדוק יותר, מבלי באמת להקים איחוד פיסקאלי".