"אנשים מכרו דירות ושמו הכסף אצל ערן מזרחי; קנו ג'יפ, טסו לסקי"

ראיון עם א', שכמעט התפתה להשקיע אצל ערן מזרחי ■ א' על חבריו שנפלו קורבנות לעוקץ: "הם עורכי דין ואנשי עסקים, מעמד בינוני, לא מהרחוב"

ערן מזרחי, בעל חברת ההשקעות הקרויה על שמו ושמעורב בהונאת משקיעים במיליוני שקלים, הסגיר את עצמו היום (ד') למשטרה. ככל שהזמן עובר מתגלים עוד ועוד פרטים שצובעים את הפרשה כולה בצבעי "הונאת פונזי" נוסח ברני מיידוף.

א', שכמעט התפתה להשקיע אצל מזרחי ומכיר אנשים שנפלו קורבנות להונאה לכאורה, מספר היום ל"גלובס" על האופן בו פעל מזרחי מול המשקיעים - עד שהפירמידה קרסה.

א' (השם המלא שמור במערכת) מספר כי נפגש עם מזרחי בחוג-בית, אצל חברים משותפים שאמרו לו שכדאי לו להשקיע אצל מזרחי. אחד המשקיעים אירח בחוג-בית מספר זוגות שבאו לשמוע ממזרחי על השקעות.

"מזרחי לא הציג את עצמו כמנהל השקעות אלא כעוסק במט"ח", מספר א'. "הוא נראה רגוע, שקט ואמין. בחור צנום שמדבר בשקט... ילד טוב כזה. הוא הסביר שהוא סוחר במטבע חוץ דרך בנק בשווייץ, ואמר שיש לו שיטה ושהוא עוסק שנים בתחום, וגם בני משפחה שלו שמו כסף אצלו. הוא הסביר כי שער האירו-דולר אמור להישאר בעוד שנה אותו דבר, והוא עובד על המרווחים של השקל והאירו ונותן תשואה של 2%-5% בחודש".

לדברי א', מזרחי לא הבטיח תשואה על ההשקעות, אבל ציין כי בשנים האחרונות הוא משיג כמה אחוזים מדי חודש. "מזרחי אמר שאת הפעולות הוא עושה באמצעות הטלפון", מספר א'. "אמרתי לו שהיום כל דבר עושים באינטרנט. אנשים אחרים הלכו לדבר עם רואה חשבון לפני שהשקיעו את כספם. הוא אמר שהוא מחויב להודיע אם יש הפסדים, והמשקיע מחליט אם הוא ממשיך או מושך את הכסף".

בסופו של דבר החליט א' לא להשקיע אצל מזרחי: "הוא סירב לתת לי ערבויות כלשהן להשקעה, ואמר שהקשר מבוסס על אמון ושהכסף לא יושב בארץ אלא בשווייץ. הוא הסביר שכך עדיף משיקולי מיסוי ונוחות. נדלקו לי נורות אזהרה רבות, כי הבנתי שאם משהו ישתבש - אהיה בבעיה. עד לפני חודשיים אנשים קיבלו ממנו מדי חודש עשרות אלפי שקלים, כשהיו זקוקים לכסף. העסק עבד באיזו צורה".

העסק אכן "עבד", עד שהפירמידה החלה לקרוס לפני כחודשיים, ככל הנראה בשל הפסדים שספג מזרחי: "כנראה העניינים התחילו להשתבש אצלו, וכאשר אנשים ביקשו למשוך כסף, הוא אמר שהכסף מושקע פה ושם, ושהוא לא יכול לתת כסף כרגע וייתן בהמשך. יש לי חברים שלפני מספר חודשים מכרו את הדירה תמורת 1.5 מיליון שקל ושמו את הכסף אצל מזרחי - ולא מדובר באנשים מהרחוב אלא בעורכי דין, אנשי עסקים, אנשים מהמעמד הבינוני".

א' מספר גם על הסיבה שבגינה אנשים התפתו להשקיע אצל מזרחי: "הם היו פשוט טיפשים; ההשקעות אצלו נעשו על-ידי אנשים טובים אבל מתאוות-בצע... אתה רואה שבמשך חודשיים אתה עושה 50 אלף שקל, ואתה שומע שזה עובד אצל זה ועובד אצל ההוא - ואתה מתפתה. אתה רואה מישהו נוסע על ג'יפ חדש ומישהו אחר נוסע לסקי עם הכסף - ואתה מתפתה.

"יש לי זוג חברים שלפני חודש עלה בהם חשד כלפי מזרחי, והם נסעו אליו לסביון ונפגשו איתו ועם רעייתו וילדיו, וזה הרגיע אותם. הוא הציג את עצמו כגאון פיננסי ונראה כאיש משפחה ישר. אין כאן הסברים פשוטים".

הבית של ערן מזרחי רח' האתרוג 11 סביון / צלם: איל יצהר
 הבית של ערן מזרחי רח' האתרוג 11 סביון / צלם: איל יצהר