אלביט פורשת ממיזם הסיבים של חברת חשמל

כפי שנחשף ב"גלובס", אלביט "התנדנדה" בשבועות האחרונים ועל פי הערכות בשוק, סברה שלמרות ההקלות שנתנה המדינה למשקיעים המתמודדים במכרז - על המיזם מסוכן מאד

עכשיו זה רשמי: אלביט הודיעה לוועדת המכרזים כי היא פורשת ממיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל. כפי שנחשף ב"גלובס", אלביט "התנדנדה" בשבועות האחרונים וסברה שלמרות ההקלות שנתנה המדינה למשקיעים המתמודדים במכרז - על פי הערכות בשוק, עדיין בשורה התחתונה המיזם היה מסוכן מאד ולא נעשו בו ההתאמות וההקלות הדרושות כדי שייהפך לאטרקטיבי למשקיעים.

צבי חרפק, יו"ר ועדת המכרזים, אמר לגלובס בעקבות הפרישה של אלביט, שהוועדה תלמד את משמעויות הפרישה, אבל בכל מקרה הוא נשאר אופטימי שהמכרז ייצא לפועל. חרפק אמר שהמכרז יימשך בכל מקרה גם אם יהיו שתי קבוצות שיתמודדו בו. הוא הביע אופטימיות מכך שהמיזם מעורר עניין בקרב גופים נוספים מהארץ ומהעולם.

העובדה שגם קבוצת רם בלינקוב נסוגה מהמכרז (אם כי עדיין לא הודיעה על כך רשמית), מעמידה את כל המיזם בבעיה קשה שתחייב את המדינה לחשוב מחדש על דרך הוצאתו לפועל. כרגע נותרו שתי קבוצות בלבד, חברת ויה אירופה וחברת באטם. שתי הקבוצות לא יתמודדו לבד וויה אירופה הייתה אמורה להתמודד ביחד עם אלביט, כך שניתן להגיד שקיומו של המכרז לוט בערפל וישנו חשש כבד שלא ייצא לפועל.

במסגרת ההקלות למשקיעים הלכה המדינה כברת דרך משמעותית, והקטינה את חלקה של חברת חשמל במיזם ל-40%, כמו גם הקלה בהשקעה הראשונית ובהקלות לגבי מועדי הפריסה. אך עיקר הבעיה נעוץ בשיתוף הפעולה וביחסים של חברת החשמל עם המשקיע.
המשקיעים סבורים שחברת חשמל הקימה תנאים בלתי הגיוניים למשקיעים בכך שסירבה להפחית בעלויות העבודה והתכנון של המיזם, ויצרה פער גבוה בעשרות אחוזים לעומת השוק החופשי כאשר סירבה לאפשר למיזם נגישות של קבלנים פרטיים בביצוע העבודות. בנוסף, העלתה החברה שורה של תנאים שאפשרו לה להטיל וטו על האנשים שיועסקו במיזם תוך כדי שהוא מחייבת אישורם מראש.

לסיכום, נראה שהמיזם שהיה אמור להיות הפרויקט הכי חשוב בשוק התקשורת ולייצר תחרות לתשתיות בזק והוט , ניצב בפני רגע קריטי והוא עשוי להתבטל.