דוחות יפנאוטו: סובארו מכרה פחות מ-500 מכוניות ברבעון

יבואנית סובארו יפנאוטו שבשליטת גד זאבי רשמה הפסד של 10 מיליון שקל ברבעון הראשון ■ החברה אינה עומדת בתשלום האג"ח ולדוחותיה מוצמדת הערת "עסק חי"

השחיקה במותג סובארו, בעבר מלכת הכביש של ישראל, נמשכת במלוא העוצמה. מדוחות חברת יפנאוטו החזקות, יבואנית סובארו שבשליטת גד זאבי, עולה כי החברה מכרה 491 כלי רכב בלבד ברבעון הראשון של השנה. מדובר בצניחה של כ-60% לעומת הרבעון המקביל, נתון המשקף נתח שוק של 0.8% משוק הרכב המקומי. לשם השוואה, בשנת 2007 עמד נתח השוק של המותג סובארו על 5.2% משוק הרכב.

מכירות כלי רכב בישראל הסתכמו ברבעון הראשון של השנה בכ-60 אלף מכוניות - ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. המותגים היפניים, כגון מאזדה, הונדה, טויוטה, מיצובישי וסוזוקי, סבלו כולם מירידה חדה במכירות.

בדוחות יפנאוטו מוסברות התוצאות החלשות ב"צמצום מדיניות ההנחות ללקוחות המוסדיים, בין השאר כתוצאה מעלייה חדה בשער הין היפני". המכירות הדלילות גרמו לחברה להציג הפסד רבעוני של כ-10 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 71 מיליון שקל ב-2011 כולה.

ללא יתרות מזומנים

מדובר בצרה נוספת לחברה, המתקשה לשלם את חובותיה למחזיקי האג"ח ושלדוחותיה הכספיים מוצמד הערת "עסק חי" של רואי החשבון. יפנאוטו החזקות שילמה עד כה למחזיקים כמחצית מהתשלום השנתי (החוב עומד על 30 מיליון שקל), שאמורה הייתה לשלם בחודש פברואר האחרון, וגם זאת רק לאחר הזרמת הון של בעל השליטה זאבי. זה האחרון פועל למכירת קרקע פרטית שבבעלותו בוואדי סאליב שבחיפה, תמורת 17.7 מיליון שקל, כדי לאפשר את תשלום יתרת החוב.

בידי יפנאוטו אין כיום יתרות מזומנים שיבטיחו את התשלומים הבאים. היקף החוב שלה למחזיקי האג"ח מסתכם בכ-100 מיליון שקל. האג"ח נסחרות בתשואת זבל של 52%, ולחברה יש עוד שלושה תשלומי קרן גדולים מדי חודש פברואר, עד שנת 2015.

נכון להיום חסומה בפני יפנאוטו משיכת מזומנים מקופתה של החברה הבת יפנאוטו רכב (שבאמצעותה היא מבצעת את פעילות הייבוא של סובארו), שכן הנושה הגדול של החברה הבת, בנק מזרחי טפחות, אינו מאפשר בשלב זה חלוקת דיבידנד או תשלום דמי ניהול לחברה האם.

נוסף על ייבוא הרכב, יפנאוטו החזקות מפעילה מוסכים, מוכרת חלקי חילוף ומחזיקה כמה נכסים מניבים בהרצליה ובתל אביב. סך הכנסות החברה ברבעון הראשון הסתכם ב-84.3 מיליון שקל, ירידה של 52% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

הגירעון בהון החוזר מסתכם ב-132 מיליון שקל, וללא המשך תמיכה של בעל השליטה או הכנסת שותף לא תוכל החברה לעמוד בהחזר החובות - 328 מיליון שקל - לנושיה..

אורן חסון, מנכ"ל יפנאוטו החזקות, מגלה אופטימיות לגבי המשך הדרך וצופה התאוששות מהרבעון השלישי של השנה, בעקבות כניסה של דגמים חדשים. לפני שלושה שבועות הושק דגם ה-SUBARU XV, ולדבריו כבר נרשמו הזמנות ל-200 כלי רכב חדשים. בחברה תולים תקוות בכניסה עתידית של רכבים משפחתים במחירים נמוכים יחסית.

תוצאות יפנאוטו
 תוצאות יפנאוטו