מנכ"ל קמהדע: "התברר שהפוטנציאל גבוה משחשבנו"

בניסויים בחלבון ה-AAT לאמפיזמה, גילתה קמהדע כי הוא מתאים גם למחלות נוספות, ובהן סוכרת ■ המנכ"ל דוד צור: "החלבון הזה יעסיק אותנו בשנים הקרובות"

מבין חברות פיתוח התרופות שנסחרות בבורסה בתל אביב, קמהדע וטבע הן היחידות שמתנהלות כחברות פארמה עם מלוא היכולות - מגילוי מוצרים ועד שיווק. לקמהדע יש מוצר מאושר בארה"ב ובאירופה, הסכם שיווק משותף עם חברה גדולה, ותחזית הכנסות של 257 מיליון שקל ל-2012, לאחר שב-2011 היא רשמה הכנסות של 215 מיליון שקל.

לפני כעשר שנים החליטה קמהדע להסיט את המיקוד מייצור ושיווק של מוצרים גנריים בעיקר לשווקים מתפתחים, לפיתוח ושיווק של מוצרים עם ערך מוסף גם למדינות מערביות. עד היום, עמדה החברה בכל יעדיה ובלוחות הזמנים שהגדירה מראש. לכן מעניין לבדוק איפה היא תהיה בעוד עשר שנים.

בדרך קרה דבר לא צפוי - חלבון ה-AAT שאותו פיתחה החברה לאמפיזמה (נפחת) תורשתית בהזרקה ובאינהלציה, התגלה כיעיל למחלות נוספות. כיום החלבון נמצא בניסויים קליניים מתקדמים להתוויות של טיפול במחלות כמו COPD, סיסטיק פיברוזיס, ברונכיאקטזיס ואפילו סוכרת. במחלות הללו, לעומת הנפחת, אין כיום בשוק טיפול מקובל בחלבון ה-AAT, ועל קמהדע חלה החובה להוכיח מאפס את יעילותו למחלות הללו.

המוצרים החדשים מהווים הזדמנות גדולה אך גם סיכון רב, שכן קמהדע עלולה להשקיע בראשונה סכומים נכבדים בניסויים שעלולים גם להיכשל. האתגר גדול במיוחד בהתוויה לסוכרת, שהיא מחלה מורכבת ומנגנון הפעילות של החלבון עבורה פחות מובן. אך בניגוד לחברות ביומד אחרות, קמהדע ערוכה פיננסית ותפעולית למשימה, וכישלון באחד המוצרים הללו, או אפילו בכולם, לא יקבור אותה.

"אנחנו רואים עכשיו את התוצאות של ההשקעות שעשינו לפני 10 שנים. התברר שהפוטנציאל שלנו גבוה ממה שחשבנו", אומר מנכ"ל קמהדע דוד צור, "אנחנו מעריכים שנתחיל לראות את המוצרים הנוספים נכנסים לשוק ב-2015.

"כמו כן, באותה שנה צפויה קפיצה במכירות. ענקית התרופות באקסטר תשיק את המפעל החדש שלה לייצור AAT, כך שהיא תוכל לשווק כמויות גדולות יותר מהמוצר במסגרת ההסכם איתנו, ולנו יתפנה כושר ייצור למוצרים אחרים על בסיס אותו חלבון".

עם הפנים למזרח

באקסטר משווקת את כל המוצרים של קמהדע שניתנים בהזרקה על בסיס ה-AAT בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. מדובר במוצר בעל אישור לנפחת תורשתית, ושנמצא בניסויים קליניים לסוכרת. "באקסטר זכאית לשווק את המוצר לסוכרת בטריטוריות שלה", אומר צור. "ייתכן שנחתום על שיתופי פעולה נוספים סביב מוצר זה באזורים אחרים".

* ויתרתם זמנית על רווחיות כדי להגיע למוצרי ערך מוסף. מתי תשובו לרווחיות?

צור: "אחוז ההשקעה במו"פ ביחס לסך המכירות ילך ויקטן עד כ-10%, ולא הרבה פחות, כי אנחנו חברת פיתוח תרופות".

לשם השוואה, טבע, שמפתחת בעיקר תרופות גנריות, השקיעה ברבעון האחרון כ-5.7% מכנסותיה במו"פ.

"אני מקווה שבמוצרים הנוספים נחתום מראש על הסכמים עם שותפים אסטרטגיים, שיממנו חלק מן הניסויים הקליניים המתקדמים", מוסיף צור. זאת, בניגוד למוצר המאושר לשיווק, שאת הניסוי בו מימנה קמהדע ורק לאחר מכן נחתם שיתוף הפעולה.

* באחרונה מדינות מתפתחות סומנו כמנוע צמיחה מוביל לחברות פארמה, ואילו אתם התחלתם להתמקד במדינות מפותחות. מה גישתכם בנושא?

"אנחנו באמת נמצאים בשווקים של מדינות מפותחות כבר שנים רבות. אבל הגדרנו כמה מדינות מתפתחות כיעדים חשובים במיוחד. בברזיל והודו כבר יש לנו נוכחות, וברוסיה וסין אנחנו בתחילת הדרך. אגב, המוצר לסוכרת יכול להימכר כבר היום במדינות המתפתחות. החלבון עצמו כבר נמכר שם, רק צריך להוסיף הנחיית שימוש. אם תוצאות הניסוי הבא שלנו יהיו טובות, נשקול להיכנס לשווקים הללו לפני ארה"ב".

נציין כי השבוע חברה בשם Omni השלימה ניסוי שלב I בחלבון ה-AAT לסוכרת נעורים, ובו נמצאו סימנים ראשונים ליעילות למוצר במחלה.

* יש לכם מוצרי ערך מוסף רבים בפיתוח, אבל בסופו של דבר כולם מבוססים על חלבון אחד. שקלתם לבזר את המקורות, ליתר ביטחון?

"החלבון הזה, להתוויות שכבר הגדרנו ואולי לעוד מחלה או שתיים, צפוי להעסיק אותנו בשנים הקרובות. אנחנו נמצאים בעמדה מצוינת בעבודה איתו והפוטנציאל סביבו כל כך גדול שלא כדאי לנו כרגע לחפש פתרונות אחרים, אם כי איננו אדישים להזדמנויות".

* כושר הייצור לחלבון וחומרי הגלם לכך מוגבלים באופן טבעי. אם המוצר אכן יאושר לכל האינדיקציות, באמת תוכלו לספקו לכולן?

"עשויה להיות בהמשך מגבלה של כושר ייצור, שתשתחרר עם הקמת מפעלים חדשים. גם חומר הגלם מהווה מגבלה, אך אנחנו ערוכים לספק שוק של מיליארדי דולרים. היום אנחנו מטפלים ב-5,000-6,000 חולים בעולם. מגבלת חומר הגלם מגבילה אותנו ל-20-30 אלף חולים".

* בשביל שוק הסוכרת זו טיפה בים. לא עדיף להתמקד במוצרים הניתנים באינהלציה שדורשים פחות חומר?

"נכון, המוצר לא יספיק לכל חולי הסוכרת, אבל אולי הוא יעודד ייצור של מוצרים דומים בטכנולוגיה חלופית. אם נצליח בתחום הסוכרת נוכל להגיע לשיתופי פעולה שיקנו לנו עוד כושר יצור, ויהפכו אותנו לחברה אטרקטיבית עבור כל החברות המובילות שכולן מתעניינות במחלה".

* אתה רומז שתימכרו לחברה גדולה בשנים הקרובות?

"כרגע אין לנו מדיניות של רכישות, אך זו חברה שכל האפשרויות פתוחות בפניה. לעומת זאת, יש לנו אפשרות לגייס כספים בחו"ל, אך כרגע אין לנו צורך בזה. לדעתנו השווי שלנו בבורסה בישראל עדיין נמוך מכדי להצדיק גיוס בחו"ל. זה נושא שיידון השנה בדירקטוריון".

חלבון עוזר המון
 חלבון עוזר המון