הדולר בשיא של כמעט 3 שנים: האם יגיע ל-4 שקלים?

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "חשוב להבין שכ-40% מהיצוא הישראלי מופנה לאירופה והיחלשות האירו עלולה לשחוק התקבולים של היצואנים" ■ "הדולר נדרש להתייצב מעל לרמת 3.95, על מנת לאותת על תנועה לעבר רמת ה-4 שקלים"

בעוד הדולר נסחר היום מול השקל בשיא של כמעט 3 שנים, רבים מסוחרי המט"ח שואלים עצמם האם מגמת ההתחזקות של הדולר מול המטבעות המרכזיים ומול השקל, תימשך ונזכה לראות בקרוב שער חליפין של 4 שקלים לדולר.

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניסה לענות על שאלה זו: "הדולר נסחר מול השקל בשיא של שנתיים, כאשר האסקלציה במשבר האירופי נותנת רוח גבית למגמה ההתחזקות של המטבע האמריקאי, בעולם ובזירה המקומית".

פריימן טוען כי התחזקות הדולר בשוק המקומי הינה תמונת ראי לצניחה בשער היורו מול המטבעות המובילים, כאשר נסיקת התשואות על אג"ח של ממשלות איטליה וספרד מעידה על בריחת המשקיעים מאחזקה באירו.

"המשקיעים יוצאים מנקודת הנחה שהרע ביותר מכל באירופה עוד לפנינו, כאשר גם תרחיש של עיצוב מחודש של גוש האירו נהפך לאפשרות ריאלית. לאור זאת, הסוחרים ברחבי העולם מחסלים פוזיציות בערכים נקובי אירו, ועוברים לאיי מבטחים כגון הדולר והין", אומר פריימן.

לדבריו, התשואה באג"ח מקביל הנקוב באירו של מדינות המשבר באירופה כספרד ואיטליה נסקה לעבר רמות קיצון של 6.5% ו-6.1% בהתאמה, בעוד אג"ח לעשור באירו המונפק על ידי ממשלת גרמניה מניב תשואה צנועה של 1.3% בלבד - פער של מעל ל-5%.

אלמנט נוסף אליו התייחס פריימן הוא האיום על היצוא הישראלי. "חשוב להבין שכ-40% מהיצוא הישראלי מופנה לאירופה. היצואנים הישראלים חשופים לסיכון גדול, כאשר תנודות חריפות בשער האירו כלפי מטה עתידות לשחוק את התקבולים שלהן", הוא מוסיף.

לדברי פריימן, "בשלב הנוכחי הדולר נדרש להתייצב מעל לרמת 3.95, על מנת לאותת על תנועה לעבר רמת ה-4 שקלים או יותר. עם זאת, היצעי מט"ח מצד בנקים זרים ויצואנים בקרב רמת 3.93-3.96 צפויים למתן או לבלום את מגמת ההתחזקות".