"הלוויתנים שוחים באוקיינוסים של שוקי ההון וניזונים מכם"

ביל גרוס, מייסד פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם, פרסם היום את תחזית ההשקעות שלו לחודש יוני תחת השם "שרשרת המזון של וול סטריט" ■ "כשהשווקים יורדים, הלוויתנים פועלים וטורפים את הדגים הקטנים"

ביל גרוס, מייסד פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם, פרסם היום (ה') את תחזית ההשקעות שלו לחודש יוני תחת השם שאומר הכל: "שרשרת המזון של וול סטריט". בתחזית, גרוס מסביר כיצד לשחקנים הגדולים בשוק ההון, אותם הוא מכנה לוויתנים, קיים יתרון על השחקנים הקטנים, ("דגי הרקק") שאותם הם טורפים, מנצלים ומשאירים חסרי כל.

"הלוויתנים של הכלכלה המודרנית שוחים בעיקר באוקיינוסים של שוקי ההון וניזונים בעיקר מדגי הרקק (המשקיעים הקטנים) המהווים כ-99% מהאוכלוסיה", מתאר גרוס בדוח הרווי מטפורות שפרסם. "הלוויתנים, המהווים 1% מהמשקיעים, מתעלמים לחלוטין ממנועי צמיחה כלכליים כגון שיעור התעסוקה ויזמות משום שכל מה שמעניין אותם זה הכסף שלכם, הם ניזונים מכם ויגרמו לכם להאמין ולעשות הכל".

בהמשך, גרוס כתב כי אותם "לוויתנים" מפתים את המשקיעים הקטנים וגורמים להם להאמין, באמצעות משחקי מילים ושפה מקצועית גבוהה, כי שוקי המניות, האג"ח והנדל"ן נעים מעלה, כאשר במציאות המשקיעים הקטנים מתפתים ונכנסים לשווקים רווי סיכון וממנפים את עצמם לדעת.

"בדיוק אז, כשהשווקים יורדים, הלוויתנים פועלים וטורפים את הדגים הקטנים - זוהי שרשרשת המזון של וול סטריט - יש מנצחים ויש מפסידים", דברי גרוס.

גרוס מבסס את הדוח שכתב על תחזית השקעות מוקדמת יותר שכתב בעבר ונקראת "תיאוריית דגי הרקק", המניחה כי המשקיעים הגדולים מנצלת ועושקת את המשקיעים הקטנים - אך תלויה בהם במידה שווה.

"כאשר בוחנים את משולש הרווחה, ניתן לראות כי הלוויתנים הגדולים הם בין היתר הבנקים המרכזיים ובנקי ההשקעות למיניהם הניזונים מהמשקיעים הקטנים המקבלים תשואה של 0.1% על השקעתם במקרה הטוב, או במקרה הפחות טוב מאבדים את כל כספם", כותב גרוס.

בתחזית ההשקעות שפרסם, גרוס מזהיר את המשקיעים מהתנודתיות בשווקים וטוען כי עדיף להשקיע באג"ח "נקיות" עם תשואות נורמליות ולא באג"ח זבל או באג"ח חסרות אטרקטיביות כדוגמת אלו של ארה"ב, ברזיל ומקסיקו. לתקופה הקרובה גרוס טוען גם כי עדיף להישאר מחוץ לשווקים או להיכנס לפוזיציות שורט, שכן, הוא מאמין כי שוקי המניות ימשיכו לרדת גם בחודש הקרוב.