וול סטריט ננעלה בירידות ביום המסחר הגרוע ביותר השנה

בחודש מאי נוספו לשוק העבודה האמריקני 69 אלף משרות חדשות בלבד, ושיעור האבטלה עלה ל-8.2% ■ שיעור האבטלה בגוש האירו ברמת שיא של 11%, בספרד - 24.3% ■ מחיר הנפט מתחת ל-84 דולר ■ פייסבוק המשיכה לצלול

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות שערים, לאחר פרסום נתוני התעסוקה לחודש מאי שהצביעו על יצירה של 69 אלף משרות חדשות בלבד, ולאחר שבאירופה פורסמו נתוני מאקרו גרועים המעידים על החרפת המשבר הכלכלי ביבשת. גם בסין פורסם נתון שלילי של מדד מנהלי הרכש, מה שמעיד על המשך ההאטה גם בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. המדדים המרכזיים השילו מערכם היום עד כ-2.8%, כאשר הדאו ג'ונס מחק את העליות של השנה ו-S&P 500 נכנס לטריטוריה של "תיקון", כלומר ירד יותר מ-10% מהשיא של 12 החודשים האחרונים.

"רשימת הגורמים השליליים מתארכת", אמר לסוכנות בלומברג לואן סמית' מ-Knight Capital Europe. "העלייה בתנודתיות מגבירה את החשש שמא הנפילות שהיו בקיץ שעבר יחזרו על עצמן".

מדד הדאו ג'ונס סגר את חודש מאי עם תשואה שלילית של 6.2%, כאשר חודש מאי שוב הוכיח את עצמו כחודש גרוע בשווקים. אימרה ידועה בוול סטריט גורסת כי במאי יש לצאת מהשוק ("sell in May and go away"), ואכן גם במאי 2012 משקיעים רבים הסיטו כספים משוקי המניות לאפיקים בטוחים יותר, כמו הדולר ואגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב וגרמניה. תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נמצא בשפל של 1.54%, בעוד שתשואת האג"ח הממשלתיות לשנתיים של גרמניה ירדו היום מתחת ל-0% זה היום השני ברציפות.

נתוני התעסוקה שפורסמו היום בארה"ב היוו את הגורם המשמעותי ביותר לירידות החדות היום. קצב יצירת המשרות החדשות האט משמעותית בחודש מאי, כאשר נוספו 69 אלף משרות בלבד, משמעותית מתחת לצפי האנליסטים שעמד על כ-160 אלף משרות חדשות. מדובר בקצב האיטי ביותר מזה שנה, ועדות למצב הקשה בו נמצא שוק העבודה האמריקני, אחת מאבני היסוד של הכלכלה. גם שיעור האבטלה עלה ל-8.2%. גם נתוני התעסוקה למארס-אפריל נראים כעת גרועים יותר, לאחר שעודכנו כלפי מטה: בחודש אפריל נוספו 77 אלף משרות חדשות לעומת הנתון המקורי שעמד על 115 אלף משרות, ובמארס נוספו 143 אלף משרות - 11 אלף פחות מהמספר המקורי. כלכלנים רבים העריכו כי השפעות מזג האוויר על נתוני התעסוקה כבר מאחורינו, אולם אלה התבדו, והחששות מהרעה בתנאים הכלכליים בארה"ב ככל הנראה יוחרפו והציפיות לתוכנית הרחבה כמותית נוספת מהפדרל ריזרב רק יגדלו.(לסיפור המלא)

גם באירופה פורסמו נתוני אבטלה לא טובים. שיעור האבטלה נותר ברמת שיא של 11%, כאשר 110 אלף אירופים הצטרפו למעגל האבטלה בחודש אפריל. שיאנית האבטלה היא ספרד, עם שיעור אבטלה של 24.3%. (לסיפור המלא)

גם נתוני הצריכה הפרטית אכזבו. שיעור החסכון של בתי אב בארה"ב ירד בחודש אפריל, לאחר שההוצאות במשק גדלו בקצב מהיר יותר מאשר ההכנסות. שיעור החסכון הפרטי ירד ל-3.4% באפריל לעומת 3.5% במארס - נתון דומה לחודש פברואר, אשר היה הנמוך ביותר מאז דצמבר 2007. ההוצאה הפרטית הריאלית גדלה בשיעור שנתי של 0.3% לאחר קריאה יציבה בחודש מארס, כלומר ללא שינוי. ההכנסה הפרטית, לאחר מסים, עלתה ב-0.2%. הצפי היה לעלייה של 0.3% בשני הנתונים. מדד המחירים של הצריכה הפרטית, מדד מפתח לאינפלציה, נשאר ללא שינוי באפריל, ועלה בשנה האחרונה ב-1.8%, לעומת עלייה שנתית של 2.1% במארס. מדובר בנתון נמוך מהיעד של הפדרל רזרב, שעומד על 2%.

מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני נפל בחודש מאי ל-53.5 נקודות לעומת 54.8 נקודות בחודש אפריל - נתון מאכזב ביחס לצפי האנליסטים שעמד על 54 נקודות. עם זאת, כל נתון מעל 50 נקודות עדיין מעיד על התרחבות. ההוצאות על בנייה עלו ב-0.3%, בהתאם לציפיות.

הנפט המשיך לרדת היום ב-3.9%, והשלים השבוע צניחה של 8.4% למחיר של 83.23 דולר לחבית.

מבין המניות שבלטו היום נציין את מניות כלי הרכב כמו פורד וג'נרל מוטורס , שכן החברות מפרסמות היום את נתוני המכירות שלהן בחודש מאי: פורד מכרה 13% יותר כלי רכב במאי, קרייזלר 30% ו-GM 11%.

מניית פייסבוק התרוממה אתמול מהשפל אליו הגיעה, אך היום היא המשיכה את הצניחה ורחוקה יותר מ-10 דולר ממחיר ההנפקה (38 דולר למניה).

גם טבע ריכזה עניין, לאחר שנודע כי יו"ר החברה, פיליפ פרוסט, רכש ביום רביעי מיליון מניות של החברה.