ארה"ב: הרשויות בוחנות מנגנון להפחתת תנודתיות במסחר

מדובר על שני מנגנונים שונים שיתחילו תקופת פיילוט של שנה החל מה-4 בפברואר 2013 ■ המנגנון הראשון יפקח על תנודתיות במסחר של מניה בודדת ■ המנגנון השני יפקח על המסחר במדדים

הרשות לניירות ערך בארצות הברית אישרה היום שתי הצעות חדשות שנועדו להפחית את התנודתיות במסחר בוול סטריט. שתי ההצעות מתייחסות לאפשרות של הפסקת מסחר במניה בודדת או במקרה של הפסקת מסחר כללית או במדד מסויים. שתי התוכניות ייכנסו לתקופת מבחן של שנה החלה מ-4 בפברואר 2013.

התוכנית הראשונה כוללת התקנה של מערכת בקרה חדשה שנקראת (Limit-up/Limit-down) והיא נועדה להפסקת מסחר במניה בודדת ולא בהפסקת מסחר כללית. המערכת תדע להתמודד בצורה טובה יותר עם קריסות פתאומיות של המניה ותמנע ממצבים כמו ה"Flash Crash" שהתרחשה לפני כ-3 שנים.

המערכת החדשה תחליף את המערכת הקיימת והיא לא תפסיק את המסחר במניה באופן מיידי אלא תטיל מגבלות על המסחר ואם זה לא יעזור אז המסחר יופסק לחלוטין. בפועל מה שיקרה הוא שכשהמערכת מזהה קפיצה או צניחה פתאומית במחיר המניה תוך זמן קצר יחסית היא תפעיל מנגנון שיוצר "טבעת" סביב המניה שיאפשר למחיר שלה לעלות או לרדת רק עד טווח מסויים, כשטווח העלייה או הירידה ייקבע לפי מחיר הנעילה של המניה ביום המסחר הקודם.

מיד עם יצירת ה"טבעת" הזאת המערכת תתן לסוחרים תקופה של 15 שניות במהלכה מחיר המניה ייצטרך לחזור לטווח שבתוך "הטבעת", אם המניה לא תחזור לטווח, המערכת תפסיק את המסחר במניה למשך 5 דקות.

המערכת השנייה מתייחסת לאפשרות של הפסקת מסחר כללית בבורסה, והיא מהווה בעצם שדרוג למערכת שקיימת כיום. המערכת החדשה תפסיק את המסחר למשך 15 דקות, במקום 30 דקות שנהוגות כיום, במידה ומדד ה-S&P500 ירשום ירידה של מעל ל-7% במהלך יום המסחר. ירידה של 20% תוביל לסיום המסחר באותו יום. כיום, הטריגר להפסקת המסחר הינו נפילה של 10% של מדד הדאו ג'ונס.