מבולבלים מהבורסה? קבלו תיק השקעות מומלץ

גיא חיים מאלטשולר שחם סבור כי בטווח הארוך עיקר התשואה צפוי לנבוע משוק המניות, ולא משוקי החוב

"במבט לטווח ארוך, עיקר התשואה צפוי לנבוע משוק המניות, לא משוקי החוב. רמת הריביות הקיימת כיום בשווקים המפותחים תישאר נמוכה". כך אומר גיא חיים, מנהל השקעות באלטשולר שחם.

"בארה"ב לא צפויה העלאת ריבית לפני סוף 2014, אירופה סובלת ממשבר חובות חריף ושונות בקצב הצמיחה בין מדינות הגוש, ואילו השווקים המתפתחים סובלים מהאטה משמעותית", הוא מוסיף. עם זאת, הוא מזכיר כי יש להתחשב באתגרים העומדים בפני הכלכלה העולמית ובסיכון שהמשבר באירופה ייצא משליטה.

חיים מקצה 30% לטובת האפיק המנייתי, ואותם הוא מחלק באופן שווה בין השוק המקומי לשווקים שמעבר לים. את עיקר ההשקעה בחו"ל הוא ממליץ לבצע בשווקים המפותחים, תוך התמקדות בארה"ב וגרמניה. עם זאת, מבהיר חיים, כי עיקר ההשקעה צריכה להתבסס על חברות שמגדילות את אחיזתן בשווקים המתפתחים, דוגמת סין והודו, ללא קשר גיאוגרפי למדינת המוצא של החברה. זאת, באמצעות חברות גלובליות מערביות שמצליחות להגדיל את מכירותיהן בסין ושרמת השקיפות בהן גבוהה.

לכן, הוא ממליץ על מניותיהן של יצרנית האלקטרוניקה סמסונג, חברת האנרגיה שברון, יצרנית הרכבים ב.מ.וו ויצרנית התרופות פייזר, וכן על מדד הדאקס הגרמני ומדד ה-S&P 500 האמריקני.

"חברות גלובליות מערביות שמצליחות להגדיל את מכירותיהן בסין, כאלו שנהנות מאיכות ניהול טובה, מיתרון לגודל, מעלויות מימון זולות ורמת השקיפות בהן גבוהה ולא בצורה ישירה ע"י רכישה של חברות סיניות בהם רמת השקיפות נמוכה", הוא אומר.

בכל הקשור לשוק המקומי, ממליץ חיים על מניות הבנקים, אשר לדבריו נסחרים במכפילי הון אטרקטיביים, וכן על סקטור הגז שמתומחר בחסר. עוד הוא ממליץ על סקטור הנדל"ן המניב, ומזכיר את מניותיהן של עזריאלי ויואל, שמתחילת השנה עלו ב-0.4% ו-12%, בהתאמה. "עזריאלי מראה צמיחה בפרמטרים העיקריים בתחום הליבה, תפוסה גבוהה בקניונים ובמשרדים ויכולת לספק עוגן יציב בתיק ההשקעות. חברת יואל, שעוסקת בתחומי הנפט והגז והנדל"ן המניב, אינה ממונפת, נסחרת בדיסקאונט כבד על החזקותיה וטמון בה אפסייד של כ-40%-50% על מחיר השוק הנוכחי".

22
 22

למרות שהוא סבור כי עיקר התשואה צפויה לנבוע מהאפיק המנייתי, חיים מקצה כשני שלישים מהתיק לאגרות חוב, כאשר את הנתח הגדול ביותר (23%) הוא מקצה לאג"ח קונצרניות בישראל. עם זאת, חיים ממליץ להיזהר מאג"ח של חברות החזקה שנמצאות בקודקוד הפירמידה ותלויות ביכולתן של חברות הבנות לחלק דיבידנדים, דוגמת סאני, סקיילקס ואי.די.בי אחזקות.

"בחברות אלה, האג"חים נסחרות בתשואה גבוהות שלא מאפשרות את מיחזור החוב ומעידות על חוסר האמון של המשקיעים", אומר חיים, "באידיבי אחזקות לדוגמה קיים גירעון שלילי בהון העצמי של כ-2.8 מיליארד שקל, כך שללא גיוס הון וללא עלייה משמעותית בשווי נכסי החברות הנכדות, החברה לא צפויה לעמוד בתשלום של יוני 2013. מאידך, לחברה הבת אי.די.בי פתוח קיימת יכולת גבוהה יותר לשרת את החוב". עוד הוא ממליץ על אג"ח דוגמת סלקום ד', דיסקונט השקעות ד' ואפריקה כ"ו, אשר נסחרות כעת בתשואה של 3.9%, 11.5% ו-11.1%, בהתאמה.

לא תהיה אינפלציה גבוהה

בדומה לאפיק אג"ח הקונצרניות, מקצה חיים 22% מהתיק לטובת אג"ח בחו"ל (ממשלתיות וקונצרניות), תוך התמקדות בסקטור הבנקאות האמריקני. "נראה שלאחר משבר הסאב פריים, הפיקוח הרגולטורי על הבנקים הפך להדוק יותר והבנקים לבררנים יותר במתן אשראי", הוא אומר.

לכן, חיים ממליץ על אג"ח של בנק אוף אמריקה, אשר צמודות לדולר האמריקני ולריאל הברזילאי ונסחרות בתשואה של 4.9% ו-9%, בהתאמה, וכן על אג"ח של הבנק האמריקני סיטיגרופ, שנסחרות בתשואה של 4.1%.

לדבריו, "הסקטור המועדף עליי להשקעה באג"ח קונצרניות בחו"ל הינו סקטור הבנקאות בארה"ב (להבדיל מהסקטור באירופה). בדגש על החוב הבכיר של הבנקים שהם TOO BIG TO FALL, נראה שלאחר משבר הסאב פריים הפיקוח הרגולטורי על הבנקים הפך להדוק יותר, הבנקים הפכו לבררנים יותר במתן אשראי והם נמצאים בתהליך מתמשך של הגדלת הון הליבה כתוצאה מתקנות באזל 3 על חשבון המכשירים ההיברידים שהיו בשימוש לפני המשבר כך שהדבר תורם להקטנת הסיכון לבעלי החוב".

במקביל, מקצה חיים 20% לטובת אג"ח ממשלתיות תוך העדפה בולטת לאפיק הממשלתי הצמוד, שלו הוא מקצה 14% מהתיק. באפיק זה ממליץ חיים להתמקד בהשקעה באג"ח ממשלתיות במח"מ ארוך (ממשלתי צמוד 922). "מצד אחד, שיפוע עקום התשואות בארץ תלול; מצד שני, המרווח בין אג"ח הממשלתיות בארץ ל-10 שנים משאיר מרווח ביטחון מספיק גדול, גם אם תהיה עליית תשואות בעקום הממשלתי האמריקני". את 6% הנותרים מקצה חיים לאג"ח ממשלתיות שקליות במח"מ ארוך (שחר 122). "להערכתי, עם ניצני המחאה החברתית בפתח וכשהממשלה מחויבת לצמצום הריכוזיות והגברת התחרות במשק, אין סיבה לחשוש מאינפלציה גבוהה".

עיקרי המלצות:

■ חשיפה למניות בחו"ל בשווקים המפותחים, תוך התמקדות בארה"ב וגרמניה

■ עדיפות למניות הבנקים המקומיים, סקטור הגז וסקטור הנדל"ן המניב

■ 22% מהתיק לטובת אג"ח בחו"ל (ממשלתיות וקונצרניות), תוך התמקדות בסקטור הבנקאות האמריקני

55
 55

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך