כמה כסף בדיוק קיזז הטוטו להתאחדות לכדורגל?

מה נשאר ב-2011/12 מהסכם השיווק בסך 80 מ' ש'? הרבה פחות ■ איזה קבוצות איבדו הכנסה בגלל שלא שיתפו שחקנים ישראלים, ומי הרוויחו מחשיפה בטלוויזיה?

רק לפני כשבוע הודיע הטוטו כי החליט לבטל את ההסכם השיווקי על סך 80 מיליון שקל בעונה שחתם עם ההתאחדות לכדורגל, לאור מצבו הגרוע (תדמיתית ומקצועית) של הענף. אלא שמתברר כי גם בעונת המשחקים שזה עתה הסתיימה, יחתוך הטוטו מההתאחדות לכדורגל סכום לא מבוטל בגין אי עמידה בסעיפי ההסכם.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי הסכום שתקבל ההתאחדות לכדורגל יעמוד על 69 מיליון שקל בלבד עבור עונת 2011/12, דהיינו קיזוז של כ-11 מיליון שקל מהסכם הבסיס. עם זאת, ההתאחדות לכדורגל שביקשה לערער על שני סעיפים שקוזזו ממנה, עשויה בסופו של דבר לחצות במעט את רף ה-70 מיליון שקל.

איך נקבע הסכום המדויק? בתחילת השנה קבע הטוטו כי בכל מחזור ליגה ייעשה פיקוח צמוד על כל אחד מהפרמטרים שנקבעו בהסכם, על-ידי משרד רו"ח ירדני-גלפנד, על מנת לקבוע את הסכום ממנו תהנה ההתאחדות. בין הפרמטרים שנקבעו: תשלום עבור קבוצות הנוער בליגת העילית, רייטינג מצטבר, הגינות, שיתוף שחקנים ישראלים בהרכב, עמידה באלמנטים פרסומיים במגרש ועוד.

על איזה סעיפים "נענשה" ההתאחדות לכדורגל, איפה הצליחה לעמוד בהתחייבויות, ואיזה קבוצות ליגת ייהנו העונה מהתמלוגים הגבוהים ביותר? הנה הנתונים הרשמיים, שמובאים כאן לראשונה.

חלוקת כספי הטוטו להתאחדות לכדורגל בהסכם השיווקי
 חלוקת כספי הטוטו להתאחדות לכדורגל בהסכם השיווקי

***

1. 16 קבוצות ליגת העל, שהיו יכולות ליהנות מסכום מקסימלי של 48.58 מיליון שקל מההסכם השיווקי, הצליחו להגיע ל-41.06 מיליון שקל, בגין הפרות שביצעו. כך למשל, בסעיף "ישראליות" שתומחר ב-2 מיליון שקל בהסכם, נגרע מהקבוצות סכום של 1.4 מיליון. הסיבה: רק 6 קבוצות (בית"ר י-ם, בני סכנין, קרית שמונה, מכבי פ"ת, אשדוד, רמת השרון) הצליחו לשתף באופן קבוע פחות ממכסת הזרים המותרת וזכו כל אחת במענק של 100 אלף שקל; 938 אלף שקל קוזזו מסעיף "אינטרנט אלחוטי", אחרי שרק קבוצה אחת (קרית שמונה) התקינה Wifi באצטדיונה הביתי.

ארבע קבוצות (סכנין, הפועל פ"ת, הפועל עכו, רמה"ש) לא זכו לקבל "מענק נוער" בסך 250 אלף שקל כל אחת, בעקבות העובדה שאין להן קבוצות נוער בליגה העילית.

מהקבוצות נגרע סכום של 3.77 מיליון שקל בגין אי עמידה במרכיב הפרסומי של של "שני שטיחי תלת-ממד", כפי שדרש ההסכם. בנוסף, קיזז הטוטו כ-1.26 מיליון שקל עבור שדרוג המסך הגרפי בשידורי ה"משחק המרכזי" בערוץ 1.

2. מי הקבוצות שנהנו הכי הרבה מההסכם? בעונה הנוכחית איפשר הטוטו לקבוצות הגדולות ליהנות מסכומים גדולים יותר, מתוך הנחה כי אלו הן הקבוצות שנחשפות יותר לציבור ולכן שוות יותר מבחינה שיווקית. מכבי חיפה, שאפילו לא הצליחה לסיים במקום שמוביל בעונה הבאה להשתתפות באירופה, מוליכה את טבלת המענקים של הטוטו עם סכום של 4.37 מיליון שקל, בעיקר בגלל שקיבלה סכום גבוה יחסית עבור רייטינג טלוויזיוני (905 אלף שקל), מענק עבור שילוט אלקטרוני במגרש (952 אלף שקל), ומענק "הוגנות" (498 אלף שקל). במקום השני מדורגת הפועל ת"א עם 4.28 מיליון שקל, ואחריה מכבי ת"א עם 4.14 מיליון שקל. האלופה עירוני קרית שמונה, שסבלה מרייטינג נמוך במשחקיה ומכמות שידורים מועטה יחסית לגדולות, מדורגת רק במקום הרביעי בטבלת התמלוגים של הטוטו עם 3.52 מיליון שקל. סוגרת את הרשימה הפועל פ"ת עם 1.16 מיליון שקל בלבד.

מכבי ת"א, בעונה שחונה, עדיין מוכיחה את הכוח שלה מבחינה ציבורית: הקבוצה קיבלה את המענק הגבוה ביותר מבין קבוצות ליגת העל עבור רייטינג (1.16 מיליון שקל) בזכות העובדה שזכתה לכמות שידורים גבוהה ב"משחק המרכזי" והביאה את הרייטינג המצטבר הגבוה ביותר. אחריה הפועל ת"א (1.14 מיליון שקל), מכבי חיפה (905 אלף), ובית"ר ירושלים (730 אלף) שמקדימה את קרית שמונה (606,464). ארבע קבוצות לא קיבלו "מענק רייטינג" מאחר שלא זכו להופעות ב"משחק המרכזי": רמת השרון, ראשל"צ, הפועל עכו והפועל פ"ת. בסך הכל הקצה הטוטו 6 מיליון שקל לסעיף רייטינג.

3. את הפערים בין הקבוצות הגדולות לקטנות אפשר לראות על בסיס אלמנטים פרסומיים. כך למשל, קיבלה כל אחת מ"ארבע הגדולות" (בית"ר, הפועל ת"א, מכבי ת"א, מכבי חיפה) סכום של 450 אלף שקל עבור מיתוג חולצת המשחק עם סמל הווינר על השרוולים, בעוד שיתר 12 הקבוצות זכו כל אחת ל-200 אלף שקל.

4. העונה שעמדה בסימן האלימות במגרשים מתבטאת היטב גם בכספים שחילק הטוטו עבור סעיף "הוגנות". רק שבע מ-16 קבוצות ליגת העל נהנו מנתח בסך 3.5 מיליון שקל שהקצה הטוטו למענקי הוגנות, מעל כולן הפועל עכו עם 550 אלף שקל; שלוש מארבע הקבוצות הגדולות - מכבי ת"א, בית"ר, הפועל ת"א - שהיו מעורבות בתקריות אלימות ובהרחקות סיטונאיות של שחקנים - לא זכו למענקי הוגנות. כך גם מכבי פ"ת והפועל חיפה שהיו מעורבות ב"קטטת המושבה".

5. קבוצות הליגה הלאומית נהנו מ-10.1 מיליון שקל מתוך ההסכם השיווקי של ההתאחדות לכדורגל. מעל כולן מכבי הרצליה, שקיבלה 746 אלף שקל.

***

דירקטוריון הטוטו כבר אישר כי ההסכם השיווקי התלת-שנתי עם ההתאחדות יבוטל לפני תחילת עונת 2013/14, כלומר בתום שנתיים בלבד. בנוסף, בטוטו הודיעו להתאחדות לכדורגל כי כבר בעונת המשחקים הקרובה (2012/13) הם ידרשו לפתוח את ההסכם הקיים ולערוך בו שינויים, בהתאם להמלצות "ועדת זליכה" של משרד הספורט.