קידוח "שמשון" מושבת בשל תקלות חמורות

פיר הקידוח קרס חלקית ■ עלות הנזק: 19 מיליון דולר ■ התקלה תעכב פרסום תוצאות הקידוח שהיו צפויות השבוע ■ האסדה שמבצעת את הקידוח חוותה רצף תקלות גם ב"לוויתן"

קידוח "שמשון" של ישראמקו מול חופי אשקלון מושבת מזה 10 ימים עקב תקלה תפעולית חמורה, כך נודע ל"גלובס". היקף הנזק שנגרם כתוצאה מהתקלה מגיע ל-19 מיליון דולר.

התקלה גרמה ככל הנראה לקריסה חלקית של פיר הקידוח וכעת עוסקת חברת ATP, השותפה בקידוח, בביטון מחדש של הפיר. רוב האפ, מנהל ATP בישראל, אמר היום בכנס מקצועי שערכה שגרירות הולנד כי הוא מקווה שהקידוח יחודש בשבוע הבא. ATP האמריקנית היא מפעילת הקידוח.

התקלה תעכב פרסום תוצאות הקידוח שהיו צפויות השבוע. גורמים בשוק החיפושים העריכו כי התקלה אינה מהותית וציינו כי בעבר התרחשה תקלות דומות גם בקידוחים של נובל אנרג'י שגרמו לעיכובים של 30 יום. גם תקלות אלה היו במהלך קידוחים שביצעה "אנסקו 5006", האסדה שמבצעת את הקידוח ב"שמשון".

"אנסקו 5006" נקראה קודם לכן "נורת' אמריקה", אך שינתה את שמה בעקבות רצף תקלות שפקדו אותה מאז שהגיעה לבצע את קידוחי האימות ב"לוויתן" בשנה שעברה. הקידוח ב"שמשון" הוא קידוח אקספלורציה ראשון שנעשה בישראל שלא על-ידי נובל אנרג'י.

הקידוח, שהחל באמצע אפריל, היה אמור להימשך 45 יום. על-פי הסקרים הסייסמיים יש הסתברות של 20% למציאת 2.3 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי. הזכויות בחברה מוחזקות על-ידי ישראמקו (39%), חברות נוספות מקבוצת נפטא (20%), ו-ATP (שמחזיקה 40%).

שותפות מודיעין סיכמה על רכישת 10% מ"שמשון ו"דניאל" אלא שהעסקה ממתינה לאישור הממונה על הנפט.

לאחר חשיפת התקלה ב"גלובס" הוציאה ישראמקו הודעה לבורסה בה נכתב כי עלות הנזק נאמדת ב-19 מיליון דולר וכי הקידוח יתעכב ב-14 ימים.