הממשלה תקצר הליכים לאישור קבלת גז ממאגרים ימיים

ל"גלובס" נודע כי צוות בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר, גיבש מתווה לקיצור זמני התכנון והאישור של מתקני הקליטה ■ במסגרת המתווה יקוצרו בשנתיים הליכי האישור להקמת המתקנים

הממשלה תחליט על קיצור הליכי האישור של מתקנים לקבלת גז טבעי ממאגרי הגז הימיים. צוות בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר, גיבש מתווה לקיצור זמני התכנון והאישור של מתקני הקליטה, שעל פיו יושלמו הליכי האישור של ארבעה מתקנים יבשתיים ושני מתקנים ימיים, לא יאוחר מאוגוסט 2013. מדובר בקיצור של שנתיים לעומת משך הליכי התכנון והאישור של המתקנים כיום, העריך לוקר.

בשיחה עם "גלובס", אמר לוקר כי רה"מ הורה לו למצוא פתרון לבעיה בעקבות כישלון המדינה בהשגת אישור להקמת מתקן קבלה באזור חוף דור. ב-2010 נזכיר, דחתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את ההצעה להקים מתקן שהכינה נובל אנרג'י. ההצבעה נערכה על רקע קמפיין ציבורי נרחב של גופים סביבתיים ותושבי האזור, שהתנגדו להקמת המתקן משיקולי נימב"י (לא בחצר האחורית שלי, ע.ב). כתוצאה מכך נדחה חיבור מאגר "תמר" לחוף, והמועד המעודכן הוא אפריל 2013. הדחייה גרמה לנזק כספי לאחר שהופסקה הזרמת הגז ממצרים וחברת החשמל נותרה כמעט ללא גז.

להערכת לוקר, הנזק למשק מגיע ל-10 מיליארד שקל בשנה. "רה"מ הנחה אותי לשבור את הביורוקרטיה", אמר לוקר ואף הזהיר כי במידה שהיעדים הנוכחיים לא יספיקו, תשקול הממשלה לנקוט בהליכי חקיקה. לפי עקרונות המתווה, צוותי התכנון יעובו והליכי התכנון יבוצעו במקביל.

בנוסף יובטחו לרשויות מקומיות שיסכימו להקמת המתקנים בשטחיהן, תמריצים סביבתיים-כלכליים כגון פיתוח פארקים.