המלצה: להוריד הקישוריות הנייחת של בזק ל-0.4 אג'

כיום עומד התעריף על 4 אג' לדקה ■ הפחתת דמי הקישוריות הנייחת עשויה לגרום לבזק אובדן הכנסות בסך 150-200 מיליון שקל בשנה

תעריף הקישוריות הנייחת ברשת בזק צריך לעמוד על 0.4 אג' לדקה, כך מצאה חברת הייעוץ פרונטיר. תעריף הקישוריות הנייחת עומד היום על 4 אג' ומשמעות הדבר שדקת שיחה בבזק (מפוקחת) כנראה יקרה בלפחות עשרות אחוזים מעלותה בפועל. ההמלצה של פרונטיר כוללת חישובי עלויות וכן תוספת של רווחיות סבירה (קוסט פלוס). עם זאת, המספר עדיין לא סופי, היות והבדיקה לא הסתיימה ובזק עוד נדרשת לדון בעניין עם משרד התקשורת.

בכירים במשרד התקשורת ביקשו לא לפרסם את תעריף הקישוריות כרגע, ולא לעסוק בהפחתת דמי הקישוריות הנייחת, מאחר שמשמעות הדבר היא יציאה למסלול ארוך ומורכב של שימוע, שהמשרד לא מסוגל להתמודד אתו כרגע בשל עומס המטלות שיש עליו.

בנוסף, בזק גם העלתה טענות לגבי העבודה של פרונטיר, בייחוד בכל הקשור להשקעות שהחברה מבצעת ברשת התקשורת החדשה שלה, שצריכות להיות מובאות בחשבון ועשויות לייקר את מחיר הקישוריות הסופי.

הממצאים של פרונטיר נמצאו במסגרת בדיקה שהיא עושה לקראת הקמתו של שוק סיטונאי חדש, שיחליף את מסגרת הפיקוח על התעריפים הקיים היום. למחיר הקישוריות אין משמעות רבה מבחינת ההסדרה הכוללת של השוק, מלבד העובדה שהפחתתו תביא לאיבוד הכנסות של 150-200 מיליון שקל בשנה לבזק.

יצוין, כי אסף כהן, סמנכ"ל הכלכלה לשעבר במשרד התקשורת, התבטא בעבר שעל פי הסדר התעריפים של בזק - לחברה ישנה רווחיות עודפת של מיליארד שקלים בשנה.

היום, כאשר קבע המשרד שהפיקוח על מחירי החברה יבוטל במסגרת הקמת השוק הסיטונאי, ניתן להבין שבזק הרוויחה לא מעט כתוצאה מהיעדר פיקוח. מה שיהיה מכאן והלאה כפוף למדיניות החדשה של משרד התקשורת, שאינה מתחשבת ברווחי העבר, ומעבירה את השוק למצב של היעדר פיקוח על מחירי בזק, במטרה לגרום לה להוריד מחירים ולהתחרות בשוק.