המיזוג הרגולטורי בשוק הטלוויזיה יוצא לדרך

השאיפה במשרד התקשורת: להעביר את הצעת החוק שתמזג בין הרשות השנייה ובין מועצת הכבלים והלוויין בקריאה ראשונה בכנסת עד סוף החודש

בשבועות הקרובים יגיש שר התקשורת, משה כחלון, את הצעת החוק שתמזג בין הרשות השנייה ובין מועצת הכבלים והלוויין. ל"גלובס" נודע כי השאיפה במשרד התקשורת להעביר את החוק בקריאה ראשונה בכנסת עד סוף החודש, ועד סוף השנה כבר לכונן את הגוף החדש שיפקח על חברות הכבלים והלוויין, זכייניות הטלוויזיה המסחרית ותחנות הרדיו האזורי גם יחד (ברית המועצות). מדובר במהלך שלא אחת קמו יוזמות להנעתו, אולם לא הגיע אף פעם לכדי ביצוע.

בבסיסו של המיזוג עומדת ההבנה כי אין היגיון בהפרדה רגולטורית בין מועצת הכבלים והלוויין ובין הרשות השנייה. כל אחד מהגופים אמון על כללי רגולציה שונים ובהם מחויבויות תוכן, איסור על תוכן שיווקי ותשלומים שונים ומשונים למדינה. בנוסף, ייתור של גוף מפקח אחד על כל עובדיו יאפשר חיסכון כלכלי.

כיום פועלת מועצת הכבלים והלוויין כיחידת סמך של משרד התקשורת וממומנת מתקציבו, ואילו הרשות השנייה - המועצה והדרג המקצועי - מתוקצבת על ידי הגופים שהרשות מפקחת עליהם. אם החוק יקבע שהגוף הרגולטורי המחודש יהיה תחת משרד התקשורת, הדבר ייטיב עם גופי השידור, ובראשם ערוץ 10, שיחסכו מיליוני שקלים בשנה.

בימים אלו פועלות ועדות איתור לשני תפקידים - יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ומנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. בשני המכרזים מופיע סעיף המבהיר כי עשוי להיות שינוי חקיקתי שיוסיף סמכויות לתפקיד. לפי ההערכה, מרגע שיחל תהליך החקיקה, יוקפאו הליכי המכרזים.