ראש לשכת עוה"ד: להדיח את השופטת ורדה אלשיך

עו"ד דורון ברזילי במכתב לשר המשפטים: "עם כל הצער בדבר, על השופטת אלשיך לסיים את תפקידה במערכת המשפט"; "פרשת השופטת אלשיך ממחישה את הצורך בחידוש משוב השופטים" ■ הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס"

כשבוע לאחר פרסום החלטתו של נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, שקיבל במלואן את התלונות נגד שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב ורדה אלשיך בפרשת "הפרוטוקול המשופץ", שנחשפה ב"גלובס", החלה היום (א') לשכת עורכי הדין לפעול בכל החזיתות למען הדחתה של אלשיך מכהונתה השיפוטית, ומתפקידה כיו"ר נציגות השופטים הארצית. ברקע, חשפו מהלכיהם של ראשי הלשכה את הקרע המתרחב בין ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, לבין ראשי 5 מחוזות הלשכה.

ראש הלשכה ברזילי קרא היום לשר המשפטים יעקב נאמן ולנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס להדיח מכהונתה את השופטת אלשיך. במכתב ששיגר לנאמן, לגרוניס ולמנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר, כתב ברזילי כי "עם כל הצער בדבר, על השופטת ורדה אלשיך, המכהנת בנוסף גם כיו"ר נציגות השופטים, לסיים את תפקידה במערכת המשפט".

ברזילי מציין כי "בתקופה האחרונה עברה המערכת השיפוטית במדינת ישראל טלטלה משמעותית, בעקבות פרשת השופטת אלשייך. בתפקידי כראש לשכת עורכי הדין, המתנתי לבירור יסודי של התלונה ולקבלת חוות הדעת המקצועית מאת הנציב גולדברג. חוות דעת זו, שמסקנותיה ברורות, מציבה אותנו כאחראים להתנהלותה התקינה של מערכת המשפט בישראל".

ברזילי מציין במכתבו כי פרשת השופטת אלשיך ממחישה את הצורך בחידוש משוב השופטים, וכי בכוונתו לקדם נושא זה "במהלך דו-צדדי, בהידברות כנה עם השינויים המתבקשים, כדי להתאימו תוך בחינה מדוקדקת של כלל הפרמטרים". לדבריו, "העליתי בעבר את הצורך הממשי בחידוש משוב השופטים. לצערי, פעולה זו זכתה להתייחסות שלילית בקרב גורמים מסוימים במערכת המשפט, זאת חרף התמיכה הגורפת של ציבור עורכי הדין בעניין. כיום אנו עדים לתוצאה שבסבירות גבוהה יכלה להימנע אם היה קיים משוב, שכן בין מטרותיו היא חשיפת הלכי הרוח המתקיימים באולמות בתי המשפט וזיהוי מראש של כשלים ומחדלים מסוג זה".

עו"ד אפרים נוה: "לא ניתן להשלים עם התנהלות מסוג זה"

בד בבד, פנו יושבי הראש של חמשת מחוזות הלשכה, עו"ד אפרים נוה ממחוז תל אביב, עו"ד אשר אקסלרד ממחוז ירושלים, עו"ד דני אליגון ממחוז דרום, עו"ד יוסי חכם ממחוז חיפה ומ"מ יו"ר ועד מחוז צפון, ראיד עומרי, במכתב לשר המשפטים נאמן, בדרישה שיעשה שימוש בסמכויותיו לפי חוק, וישקול אם להעמיד את אלשיך לדין משמעתי בפני בית הדין המשמעתי לשופטים, או להביא הצעה להדחתה לוועדה לבחירת שופטים. יו"ר ועד מחוז צפון, חאלד חוסני זועבי, המכהן גם כחבר הוועדה לבחירת שופטים, העדיף שלא להצטרף למהלך כדי לא להימצא בניגוד עניינים, אם עניינה של אלשיך יובא בהמשך לוועדה.

"החלטת הנציב היא ברורה וחד משמעית", כתבו ראשי המחוזות לנאמן, "כמי שמייצגים את כלל ציבור עורכי הדין, הגענו לכלל דעה כי אין זה אפשרי ואין זה ראוי שהשופטת אלשיך תוסיף לכהן כשופטת פעילה, קל וחומר כיו"ר נציגות השופטים, ומן הראוי לפעול בנושא זה ללא דיחוי. המעשים המיוחסים לשופטת אלשיך הם מעשים חמורים הפוגעים פגיעה של ממש באמון הציבור במערכת המשפט. לא ניתן להשלים עם התנהלות מסוג זה של שופטת בישראל, במיוחד של שופטת כה בכירה. הדעת איננה סובלת כי שופטת שנמצאו לגביה ממצאים חמורים, בדבר שיפוץ פרוטוקול דיון משפטי, תוסיף לכהן כשופטת בישראל".

לדבריהם של ראשי מחוזות הלשכה, על שר המשפטים "לשקול נקיטת הליכים נגד כבוד השופטת. בפרט עליך לשקול הגשת קובלנה משמעתית נגד השופטת לבית הדין לשופטים, ולחילופין פנייה לוועדה לבחירת שופטים בהצעה לדון בהעברת כבוד השופטת מכהונתה".

"דוח הנציב מצריך תגובה חדה"

במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימו היום ראשי המחוזות בבית הלשכה בתל אביב, נשמעו דברים חריפים כנגד השופטת אלשיך, וכן כלפי ראש הלשכה ברזילי וכלפי עורכי הדין שחתמו על מכתב התמיכה באלשיך. בין היתר הגדיר יו"ר ועד מחוז תל אביב, עו"ד נוה, לראשונה את מעשיה של אלשיך "זיוף פרוטוקול", ולא שלל גם פנייה ליועץ המשפטי לממשלה בשלב מאוחר יותר, ובקשה לפתיחת חקירה פלילית נגד השופטת.

"אחרי מאבק ממושך שניהלה ועדת האתיקה של מחוז תל אביב", אמר עו"ד אקסלרד ממחוז ירושלים, "החלטת הנציב מגלה אומץ ציבורי, יושרה ושקיפות. כדי לחדד את הדברים, להביא אותם למיצוי ולזכות באמון הציבור, חשוב שהתהליך יימשך. אסור להסתפק בדו"ח הזה אלא יש לדאוג ליישומו, בהסקת המסקנות הנדרשות. אנחנו קוראים לשר המשפטים לנקוט ללא דיחוי הליכים ליישום מסקנות הדו"ח". עו"ד ראיד עומרי ממחוז הצפון הציע שלשכת עורכי הדין תתקן את כללי האתיקה, כך שייאסר על עורכי דין לחתום על מכתבי תמיכה בשופטים שמוגשות נגדם תלונות.

לדברי עו"ד חכם ממחוז חיפה, "דוח הנציב אינו משתמש לשתי פנים, אבל המערכת שותקת. היינו מצפים לראות את מכתב ההתפטרות של אלשיך מהנציגות, אבל זה לא נעשה. זה לא מקרה שאפשר לתת לו להתמסמס בשקט, הוא מצריך תגובה חדה. אילו השופטים יכלו לדבר, הם היו מצטרפים לקריאה שלנו". עו"ד אליגון, ממחוז דרום, ציין כי "מרגע שהחלו להתפרסם המהלכים שקשורים לשופטת אלשיך, המערכת המשפטית קצת התבלבלה, והיא צריכה להתעשת. אם אדם מהיישוב אם היה פועל כפי שנחשף בדו"ח הנציב, אולי הוא היה מואשם בבתי המשפט, והמערכת עדיין שותקת".

עו"ד אפרים נוה, יו"ר ועד מחוז תל אביב שהוביל עד עתה את המאבק באלשיך, סיפר כי "קיבלתי איומים באופן אישי מצד גורמים שונים, ישירים ועקיפים, הועברו לי מסרים שיבוא יומי ושייפרעו ממני כשהסיפור יסתיים. אין לי שום דבר נגד מערכת המשפט, אני מוקיר ומעריך אותה, ואין לי שום דבר נגד השופטים - רק נגד שופטים שמזייפים פרוטוקולים". לדבריו, "השופטת אלשיך היא שופטת ברוכת כישרונות, שופטת מוכשרת, אני לא מתכוון לשלול את ההישגים המשפטיים שלה. אבל היא לא יכולה להמשיך לכהן בבתי המשפט אפילו יום אחד נוסף".

נוה סיפר שפנו אליו עורכי דין שחתמו על מכתב התמיכה באלשיך. "הם אמרו שהועבר אליהם מסר חד משמעי שמצפים לראות את השם שלהם על המכתב, אחרת יבולע להם. התחושה היתה שמי שלא חותם על המכתב הזה, אין לו מה להיכנס לאולמה של השופטת אחרת יבולע לו".

אקסלרד תקף את מהלכו של ראש הלשכה ברזילי, ששלח את מכתבו לראשי מערכת המשפט בבוקר מסיבת העיתונאים. "מצער אותי שבחודשים הארוכים שבהם מתנהל ההליך, לא נשמע קולו של ראש הלשכה. רק אחרי שנקבעה מסיבת העיתונאים היום נשמע קולו של ראש הלשכה, אולי עד עכשיו הוא לא חש ביטחון לנקוט עמדה ברורה בנושאים האלה". אליגון הוסיף כי "התנהגות ראש הלשכה איננה ראויה. מעבר לספין נמוך אין פה כלום".

ועדת הכלכלה תדון בנושא

פרשת אלשיך תגיע בימים הקרובים גם לדיון בכנסת. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הודיע כי יכנס השבוע את הוועדה בראשותו לדיון מיוחד בעקבות פרסום ממצאיו של גולדברג בעניינה של אלשיך. זאת, עקב מעורבותה של אלשיך בטיפול בהסדרי חוב של כמה מהחברות המרכזיות במשק.

"מטרת הדיון לבחון האם נכון וראוי שהשופטת אלשיך ראויה להמשיך לשמש כסכר האחרון בשמירה על כטריליון שקל כספי הציבור בחסכון הפנסיוני, מהכשלים הניהוליים והנורמטיביים כפי שבאים לביטוי בגל הסדרי החוב", מסר שאמה.