אילקס מופסדת 70% על רכישת השליטה במדטכניקה

לאחר שרכשה לפני כשנה את מניות השליטה במדטכניקה העוסקת בשיווק ציוד רפואי, תמורת כרבע מיליארד שקל, כיום שוות המניות הללו כ-80 מיליון שקל בלבד

קצת יותר משנה לאחר שרכשה באופן ממונף, בלמעלה מרבע מיליארד שקל, את חברת מדטכניקה, מופסדת אילקס מדיקל "על הנייר" כ-180 מיליון שקל - 70% מעלות הרכישה. אילקס ומדטכניקה עוסקות שתיהן בשיווק של מוצרים לשוק הרפואי בישראל, אך כמעט אין חפיפה בין מוצריהן. הסינרגיה ביניהן אמורה הייתה ליצור חברת ענק בתחום הציוד הרפואי בישראל, כאשר איחוד המכירות שלהן מביא אותן להיקף מכירות של כ-400 מיליון שקל בשנה. בפועל, מאז בוצעה הרכישה, איבדו מניות השתיים יותר ממחצית שוויין.

"אני לא מסתכל על מחיר המניה של מדטכניקה", אומר היום ד"ר משה בן שאול, בעל השליטה ומנכ"ל אילקס, "אני לא מוכר או קונה מניות ומבחינתי זה כמו בית שרכשתי ואני גר בו - אם מחירו בשוק עולה או יורד זה לא משפיע על איכות הדירה. כל השוק מסביב ירד, אך לא השתנה שום דבר מהותי בעסקים של מדטכניקה ואילקס".

כבר במארס 2011 המחיר ששילמה אילקס היה גבוה בכ-20% ממחיר השוק, אך אז כאמור נראתה העסקה כטומנת בחובה סינרגיה חלומית בין שתי חברות דומות בגודלן. אילקס שילמה כ-260 מיליון שקל לחברת ההשקעות עילדב ולמנכ"ל מדטכניקה, ישראל טאובר, תמורת 53% מהמניות, כשרוב הרכישה, 205 מיליון שקל, מומנה בהלוואות משני בנקים.

טרם עסקת מדטכניקה, לאילקס לא היה מעולם חוב משמעותי. פעילותה מומנה ממקורות עצמיים ומאשראי ספקים שאינו נושא ריבית. כיום יש לה בקופה 65 מיליון שקל. "אנחנו נחזיר השנה חוב מהמזומן של אילקס, וכך גם בשנים הבאות, כפי שעשינו אשתקד", מסבירה גליה שלונסקי, סמנכ"ל הכספים של החברה, אין לנו כיום שום בעיה".

מאז השלמת העסקה ניכרת פגיעה בתוצאות מדטכניקה לאחר שנים של יציבות, וברבעון האחרון היא חמורה במיוחד. כך, הרווח הגולמי הרבעוני של החברה נחתך בחצי כמעט, ל-13 מיליון שקל בלבד, עקב עלייה חדה בעלות המכר, והוא מהווה כעת רק 20% מהמכירות.

"מדטכניקה חתמה ברבעון על כמה מכרזים שהם רווחיים פחות בהתחלה, אך משתלמים יותר לטווח רחוק", אומרת שלונסקי על התוצאות. "היו לה גם עלויות חריגות של תיקונים בתחום השירות שהיא מספקת ללקוחות קיימים. בנטרול שני הסעיפים האלה, הרווחיות היא סביב 30%, כרגיל".

אבל למרות שהרכישה הייתה אמורה להוביל לסינרגיות ולקיצוץ בעלויות של החברה הנרכשת, ברבעון האחרון צמחו עלויות השיווק והוצאות ההנהלה וכלליות במדטכניקה, וכתוצאה מכך נרשם לחברה הפסד תפעולי רבעוני של 138 אלף שקל (לעומת רווח תפעולי של 9.1 מיליון שקל ברבעון המקביל). אם כי כיוון שהחברה רשמה השנה רווחים חד פעמיים מהפסקת פעילות, השורה התחתונה שלה בהחלט משביעת רצון: רווח נקי של 18.1 מיליון שקל, כפול מברבעון המקביל אשתקד. בחברה האם, אילקס, נרשם רווח נקי של 5.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

עשרה מנהלים עזבו את החברה

כששואלים גורמים במדטכניקה על ביצועי החברה, הם יודעים לספר כי גישתו של בן שאול היא של ניהול צמוד, וזו מתאימה פחות למדטכניקה שכבר מובלת על ידי מנהל מעורב מאוד, ישראל טאובר. מאז המיזוג עזבו כעשרה מנהלים את החברה, אך בן שאול טוען כי זה קצב עזיבה הזהה לזה שהיה במדטכניקה בשנים שקדמו לעסקה, והוא אינו מתרגש ממנו.

"במקומם מינינו אנשים מאוד מוכשרים", הוא אומר ל"גלובס". נכון, אצלי לא מתאים שיהיו 14 אנשי מכירות כפופים למנכ"ל, עומדים בתור במסדרון, ומחכים לו. דאגתי שיהיו רק חמישה-שישה מנהלים כפופים למנכ"ל בשתי חטיבות עסקיות. מי שלא נבחר לא תמיד אהב את זה, אך זו דרך נכונה יותר".

כך או כך, נראה כי החיכוכים בין התרבויות הארגוניות הובילו לכך ששתי החברות לא הצליחו עדיין ליצור את הסינרגיות המקווות, אך בן שאול מבטיח בעניין זה כי שיתופי פעולה משמעותיים מתחילים ממש בימים אלה, "ובהחלט נראה אותם בהמשך".

"אני בונה תשתית במדטכניקה שהיא אסטרטגית", הוא אומר, "חיזקנו את פעילות הטיפול הביתי, נפטרנו מעסקים שאינם בליבה כמו תחום הסרת השיער. אני חושב לטווח הרחוק ולא חושש מהטווח הקצר".

בינתיים, מדטכניקה איבדה בשנים האחרונות מספר זיכיונות חשובים, והשנה איבדה גם את זיכיון חברת Waters שתרם לה 22.7 מיליון שקל למכירות השנתיות. בתמורה היא קיבלה אמנם פיצוי חד פעמי של 6 מיליון דולר, אך בטווח הרחוק אובדן הזיכיונות הללו פוגע בפעילותה. בנוסף, עד כה היא לא הצליחה להשיג זיכיונות שיחליפו את אלה שאבדו לה. "אני לא מוכן להחליף את הזיכיונות הללו באחרים, שהם לא בליגה הראשונה, ולהתחיל לבנות אותם מאפס", אומר בן שאול. "להשיג זיכיון ראוי לוקח זמן. אני לא יודע אפילו כמה זמן ולא רוצה להגיד".

"להיות הבעלים של המחלה"

הקשיים של מדטכניקה לא מסתיימים בכך, וגם פעילות חברת פלייט, בה מחזיקה החברה 75% מהמניות, תורמת להם. פלייט, המפתחת ומשווקת מנשמים ניידים, מוזגה לשלד בורסאי באמצע 2010, ונסחרה בשיא לפי שווי של 120 מיליון שקל. היום נסחרת פלייט לפי שווי של 15 מיליון שקל בלבד, לאחר שבסמוך לתחילת המסחר במניותיה עברה החברה להפסד.

"פלייט הייתה חברה רווחית במשך שנים רבות", אומר בן שאול. "כשקיבלנו אותה ידענו שהיא בתקופת מעבר בין שני דורות של מוצרים, ותרשום הפסדים עד שתתגבר על מחלות הילדות של המוצר החדש. בימים אלה אנחנו מעריכים שכל הבעיות תוקנו, ושאפשר להשיק מחדש את המוצר. אנו מחכים שפלייט תחזור לעצמה".

וכיצד תתמודד אילקס עם עול הרכישה שבינתיים לא עושה רושם שהיא מצדיקה את עצמה? "מדטכניקה היו חזקים מאוד במכירות, אך לא באסטרטגיה", אומר על כך בן שאול. "השנה הקדשתי את הזמן לבניית תשתית לצמיחה, דרך מיקוד במספר תחומי ליבה, שניתן לשלב ביניהם. בעולם מדברים על כך שחברה רפואית צריכה להיות 'הבעלים של המחלה', כלומר לשווק את כל הציוד הנוגע למחלה משלב האבחון, דרך הטיפול בבית החולים, ועד הבית - וזה בדיוק מה שאנחנו נעשה".

האקזיט המזהיר של שטרנבך, טאובר ו-וקנין

עסקת אילקס-מדטכניקה סידרה אקזיט מזהיר לחברת ההשקעות עילדב, לאחים ישראל ורם טאובר וכן למתווך העסקה, מנכ"ל מנופים פיננסיים לשעבר, דני וקנין. זה האחרון גרף על פי ההערכות דמי תיווך של כ-6 מיליון שקל.

עילדב, שמוביל רוני שטרנבך, רכשה את השליטה במדטכניקה שלוש שנים לפני העסקה, מידי קרן פימי וממשפחת סטרינסקי, ובסך הכל השקיעה כ-140 מיליון שקל במניות החברה. תחת שליטתה של עילדב עלתה מניית מדטכניקה ב-130%. במהלך שנים אלה, ניהל ישראל טאובר, ממייסדי מדטכניקה, את החברה ללא מעורבות גדולה של הבעלים, שפעלו בעיקר לעידוד החיסכון בהוצאות. בהתאם, מדטכניקה הגדילה את רווחיותה.

בתקופתה תחת עילדב חילקה מדטכניקה לחברת ההשקעות דיבידנדים שהחזירו לה קרוב למחצית מהשקעתה. בעסקת המכירה לאילקס קיבלה עילדב 190 מיליון שקל בתמורה למניותיה במדטכניקה (40%) - מחיר ששיקף פרמיה של 22% על מחיר השוק באותה תקופה. המכירה הניבה לה רווח הון עצום של 44 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, העניקה אילקס למנכ"ל מדטכניקה, ישראל טאובר, ולאחיו רם, זכות למכור מניות המהוות 14% מההון של מדטכניקה, במסגרת זכות הצטרפות למכירה שהוקנתה לשניים כחלק מהסכם שחתמו עם עילדב. האחים מימשו את הזכות וגרפו 67 מיליון שקל. ישראל טאובר בן ה-63 ממשיך לשמש כמנכ"ל החברה גם היום.

מאז נכנסה העסקה לתוקף חשוף טאובר, לראשונה, לבעל שליטה מן התחום שלו, אדם דומיננטי כמוהו, השואף לשינוי אסטרטגי וליצירת סינרגיות. גורמים בשוק תהו אם בתנאים כאלה עדיין כדאי לטאובר להישאר בחברה. טאובר מצידו אמר על כך ל"גלובס": "מבחינתי הכל כרגיל, אני ממשיך כמנכ"ל ואם שמעתם שמועות כלשהן - אין בהן דבר".

משפחה יקרה: 10.7 מיליון שקל בשנה לבן שאול ובני משפחתו

אילקס מדיקל מספקת מאז הנפקתה משכורות נאות למשה בן שאול ולבני משפחתו המשמשים בתפקידים בכירים בחברה. ב-2011 לבדה עמדה עלות השכר של בן שאול על כ-8.9 מיליון שקל, כאשר חמישה מבני משפחתו קיבלו 1.8 מיליון שקל נוספים.

באחרונה תבעה מבן שאול קבוצת בעלי מניות בראשות ארנון ואלונה אפרת, להשיב 31 מיליון שקל לקופת החברה, בטענה כי המענק לו הוא זוכה לא אושר כראוי. התביעה הוגשה לאחר שרשות ני"ע טענה כי על אילקס לכנס אסיפה כללית לאישור הסכם העסקתו של בעל השליטה בה, שכן הסכם זה לא אושר רשמית מאז פרש בן שאול מתפקיד היו"ר ב-2005, והחל לשמש כמנכ"ל בלבד. אילקס מצדה טענה כי ההסכם שנחתם ב-1994, טרם הנפקת החברה, שריר ותקף, ואין צורך לאשרו שוב. היא אף הצטיידה בחוות דעת חיצונית לתמיכה בעמדתה זו, של עורך הדין שרון חנס, וכן אישרה את ההסכם שוב בדירקטוריון.