"אירופה מצאה את הפתרון להרגעת השווקים הגלובליים"

פטריק אלן במאמר ל-CNBC: "התוכניות באירופה לפתרון המשבר פיגרו עד כה אחר ההתפתחויות בו - נראה שמצב זה משתנה כעת"

שנתיים לאחר פרוץ משבר החוב באירופה, נראה כי מובילי המדיניות באירופה מצאו את התמהיל הנכון להרגעת השווקים והסרת חוסר הוודאות ביבשת. "פעם אחר פעם במהלך המשבר, התוכניות הגרנדוזיות באירופה התגלו ככאלה שמפגרות אחר ההתפתחויות במשבר עצמו", כתב היום (א') פטריק אלן במאמר ל-CNBC, וציין כי "נראה שמצב זה משתנה כעת".

אלן התייחס לבקשתה המוקדמת של ממשלת ספרד לסיוע לבנקים, בהיקף של 100 מיליארד אירו (125 מיליארד דולר), אשר התרחשה במסגרת "מהלך יוצא דופן" (לדבריו) ובהיקף גבוה משמעותית מכפי שהעריכו בשוק שתבקש. לפי נתונים שסופקו על ידי קרן המטבע, נזכיר, הבנקים בספרד היו זקוקים "רק" ל-40-50 מיליארד אירו בכדי לעמוד בדרישות הלימות ההון של רשות הבנקים האירופאית, משמעותית פחות מהסכום שיקבלו.

"השבוע החולף עשוי להיות קריטי במידה והוא אכן מסמן שינוי כיוון באיחוד האירופי עבור השווקים", כתב אלן. "גם ראש ממשלת ספרד מראינו ראחוי קיים מסיבת עיתונאים היום (ראשון) בכדי להרגיע את המשקיעים: 'אני זה שלחצתי בנושא (החילוץ)', אמר. 'אני אשמח לדעת מדוע זה לא קרה קודם לכן'".

אלן ציין כי ההחלטה על העסקה לחילוץ ספרד "התקבלה יחסית במהירות, בוודאי בהשוואה לתוכניות קודמות", וכן כי מדובר בעסקה שונה מתוכניות החילוץ ליוון, פורטוגל ואירלנד - "כיוון שלא מדובר בחילוץ הממשלה, אלא בהלוואה לאישוש הבנקים במדינה. במונחים של אירופה, העסקה הזו הושגה במהירות ממש".

"ולפני שהמשקיעים יכולים בכלל להתמקד בלפחד ממשהו אחר, יש כבר דיווחים נוספים כי מתקיימים עוד דיונים על אישור אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופאיות", כותב אלן. במילים אחרות: מנהיגי אירופה מטפלים במשבר, הוא מזהיר, והשווקים הולכים לאהוב את זה. מה שכן, אלן מזהיר רק מסוגיה אחת הקשורה במשבר: יוון, או ליתר דיוק הבחירות במדינה - שעדיין מציבות אותה בסכנת פרישה מגוש האירו והיגררות למיתון חריף.

"ייתכן שמישהו בברלין, פרנקפורט או בריסל כבר מתכנן להציע ליוון עלה זית בימים הקרובים, ולשכנע את אזרחי המדינה להצביע עבור הישארות באירו?", תוהה אלן. אולם את התשובה לשאלה זו, הוא מסרב לגלות.