אוריאל לין: "לפגיעה במגזר העסקי יהיה תג מחיר פוליטי"

נשיא איגוד לשכות המסחר משיק ספר חדש ומזהיר: "מגמת ההכבדה על המגזר העסקי תחליש את הכלכלה הישראלית"

"המגזר העסקי הוא שנושא כאן בעול, סוחב על כתפיו את כל המדינה וכל הזמן מעמיסים עליו עוד. אם בסופו של דבר הוא ייחלש, כל הכלכלה הישראלית תיחלש יחד אתו. את זה עדיין לא מפנימים כאן, לא בכנסת ולא במשרדי הממשלה. אנחנו מתקרבים מאוד למצב הזה, ואם האורות האדומים לא יגרמו למישהו לפעול, לאנשים יימאס לעשות עסקים בישראל", אומר נשיא איגוד לשכות המסחר בתל אביב, עו"ד אוריאל לין בראיון מיוחד לקראת הוועידה לחיזוק המגזר העסקי בישראל בשיתוף "גלובס".

מדבריו של לין ניכר כי לוועידה, שתעסוק ב"כוחות המניעים את כלכלת ישראל", יגיעו סוחרים עצבניים, שמאסו להיות ה"פראיירים" של המשק, חשופים להעלאות מסים תדירות וליוזמות חקיקה פופוליסטיות: "האוצר חי בתחושת חרדה גדולה שהחברות הבינלאומיות יעבירו את פעילותן למדינות אחרות", אומר לין. "באוצר לא מבינים עדיין שאם המגמה של הכבדה על המגזר העסקי והתעלמות מהקולות שעולים ממנו תימשך - עסקים קטנים יתחילו לעזוב את המדינה".

- כמה התרחיש הזה סביר?

"סביר מאוד. בהרבה מקומות בעולם רואים את היכולות הישראליות ואת אנשי העסקים הישראליים ומחזרים אחריהם. בקפריסין למשל הם מבוקשים מאוד. גם בקנדה, באירופה ובארה"ב מחזרים אחריהם, רק שיבואו ויפתחו שם עסקים. מוטב שיפסיקו להתייחס למגזר העסקי כמובן מאליו".

בהתממש החשש ולראשי המגזר העסקי יימאס, לדברי לין, המדרון שעליו תתגלגל הכלכלה המקומית יהיה חלקלק: "ב-11 השנים האחרונות מגזר התעשייה הוסיף למשק 14 אלף מקומות עבודה. המגזר שלנו, המסחר והשירותים, הוסיף לא פחות מ-436 אלף מקומות עבודה. בתעשייה מועסקים כיום כ-417 אלף איש, ובמגזר שלנו מעל 1.4 מיליון איש. הנתונים האלה הופכים את מגזר המסחר והשירותים לבית היוצר של מקומות העבודה, אך קובעי המדיניות במשק טרם מבינים זאת", הוא אומר.

"החוק מכביד על העסקים"

לין מונה את יוזמות החקיקה שקודמו כאן בעשור האחרון ושפוגעות, לדבריו, במישרין במגזר העסקי. כל אחת מהן, לשיטתו, היא צעד נוסף בדרך אל המשבר שכל כך מדאיג אותו במגזר שהוא מנהיג: "מדובר בלא פחות מ-38 חוקי עבודה, וכל אחד הוא הכבדה בפני עצמה על המגזר".

"מטילים עלינו חובות ברורות, עלויות נוספות, וכל זאת בלי שום איזון ובקרה. רשויות אחרות, כמו רשויות מקומיות, מוצאות עצמן בחוץ ברוב הפעמים, והמגזר העסקי הוא תמיד המגזר שקל יותר לפנות אליו ולהעמיס עליו".

אחד ממהלכי החקיקה מהעת האחרונה, שמוציא את קצפם של לין ושל עמיתיו לאיגוד לשכות המסחר, הוא החוק שמחייב בתי העסק להחזיר כסף מלא ללקוח שהתחרט על מוצר שקנה: "אנחנו המדינה היחידה בעולם שמנהיגה את החוק הזה, שמחייב סוחר לקבל בחזרה מוצר שצרכן קנה במודע, אין בו כל פגם והוא תואם לחלוטין את מה שהוא ביקש ורצה במעמד הקנייה. חוק כזה, כמו חוקים רבים אחרים עלולים להפוך את מרבית העוסקים במגזר המסחר והשירותים לעבריינים בעל כורחם: יש לא פחות מ-153 עבירות פליליות שנוגעות למגזר הזה, מפיגור בתשלומים לרשויות המדינה, חוקי הגנת הצרכן, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה במקרה של פרסום מודעת דרושים לתפקיד בלי לפנות אל המועמדים האפשריים גם בלשון נקבה ועוד. ירדנו מהפסים".

כוח פוליטי של 2 מיליון איש

כ-38 אלף בתי עסק קטנים ובינוניים נסגרו בשנת 2010, וכ-50 אלף חדשים נפתחו: "הדינמיקה הזאת מאפיינת את המגזר העסקי, כי תעשיות חדשות כמעט לא נפתחות", אומר לין, ומבקש להתמקד במספר העסקים שנסגרים, כי כל אחד כזה הוא קריסה, משבר, כישלון, מפח נפש, התנפצות של חלום: "מאחורי כל עסק שנסגר עומדים אדם ומשפחה ששמו במקום הזה את כל החסכונות שלהם או לקחו הלוואות ושיעבדו את כל רכושם. הם לא רצו להיות שכירים או פקידים, רוצים להוביל עסק משלהם לפרנסתם וכשהם נאלצים לסגור - אין שום מנגנון במדינה שמפצה או משפה אותם על כך. נהפוך הוא, מטילים עליהם את כל ההכבדות האפשריות".

- כל כך הרבה אנשים הם כוח פוליטי.

"נכון, ומאחר שהמערכת הפוליטית מבינה בעיקר שפה פוליטית, ישבנו וניתחנו את המצב יותר לעומק, והסקנו שעתידם הכלכלי של 2 מיליון איש במדינה, שמתקיימים במישרין ובעקיפין מהמגזר הזה, הוא כוח פוליטי, ולכן נתחיל לגבש אותו ככוח כזה".

- אז בבחירות הבאות תפנה אל חברי האיגוד, לבעלי חנויות נעליים, יבואנים ובעלי משרדים, ותגיד להם למי להצביע?

"אני לא אגיד להם למי להצביע, אבל בהחלט אומר להם למי לא, כלומר, אספר להם מי פוגע במהלכים שהוא מוביל באינטרסים שלהם שלא בצדק. הם מספיק נבונים כדי להבין במי לבחור ומה לעשות. מוטב שהמגזר העסקי יעביר למערכת הפוליטית את המסר שלכל פגיעה בו יש השפעה ישירה על ציבור ענק של כ-2 מיליון איש, ומעתה יהיה לכך תג מחיר פוליטי".

חכם כבעל ניסיון

לין, שקודם לכהונתו הנוכחית כיהן כממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר, מתגאה ברפורמת המס השקטה מתחילת שנות ה-80, שהשלמתה התאפשרה באמצעות 52 מהלכי חקיקה. "את כל הרפורמה הזאת, לרבות גיבוש עשרות חוקים שאפשרו אותה, עשינו בלי ועדה אחת, בלי הרבה דיבורים", הוא אומר.

על הרפורמה ועל משנתו הסדורה אודות סוגיות עקרוניות שליוו את 40 שנות פעילותו במשק, לין מפרט בספרו החדש "אבן דרך", שהושק בשבוע שעבר. הספר מאגד כ-500 מאמרים שפרסם, אחדים מהם נכתבו לפני שלושה עשורים אבל הם אקטואליים גם כיום.

כ-200 איש באו בשבוע שעבר להשקת הספר, שאת כריכתו הוא בחר לעטר בתמונתו מגיל 10, אז עבד ברפת בכפר הנוער שפיה: "אם שר האוצר שטייניץ ושר התמ"ת שמחון ייסעו עם הספר הזה לאי בודד, ויקראו בו במשך כל סוף השבוע, אין לי ספק שביום ראשון הם יבואו לישיבת הממשלה עם החלטות טובות יותר. יהיה להם מימד של עומק, הם יבינו איפה היינו, וידעו טוב יותר לאן ממשיכים", אומר לין.

- אתה רוצה לומר שהמנהיגים לא לומדים מהעבר?

"כן. הבעיה היא שכל מי שמקבל כאן תפקיד, חושב שהוא לא צריך ללמוד מניסיונם של אחרים. באמצעות הספר הזה אני מזמין אותם ללמוד מהניסיון שלי".