רפורמה בסוכנות לעסקים קטנים: עשרות מרכזים חדשים במקום מט"י

משרד התמ"ת יפסיק להזרים תקציבים ל-25 מרכזים לטיפוח היזמות (מט"י), הפועלים להעצמה, פיתוח והכוונה של בתי עסק קטנים ובינוניים. במקום המרכזים הוותיקים ייפתחו "מוקדי שטח", שייקראו "מעוף", וינוהלו בידי קבלנים חיצוניים שאיתם משרד התמ"ת יתקשר בקרוב באמצעות מכרז.

על פי התכנית של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בתמ"ת, מוקדי השטח החדשים ייפתחו ב-30 ישובים לפחות, בעיקר במוקדי אבטלה בפריפריה, בערים שבהן ריכוזים של אוכלוסייה חרדית ובמגזר הערבי. השירותים שיוגשו לבתי העסק וליזמים יושפעו מההוויה הכלכלית במשק, מהמאפיינים הסוציו-אקונומיים של היישוב, מאוכלוסיית היעד ועוד.

לדברי מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קוויתי, המודל החדש מבטא את הרפורמה שגובשה בשנה האחרונה במשרד, ובמרכזה הנגשה של כלים עדכניים ליזמים ולבעלי עסקים קטנים. לדברי קוויתי, יעילות המודל הישן, שעל בסיסו פעלו המרכזים לטיפוח היזמות (מט"י), לא נבחנה בכלים רציניים ולא עודכנה מזה כ-20 שנה. "מצאנו כשל שוק בתחום הידע", אמר קוויתי ל"גלובס". "בעל עסק קטן יודע לעשות טוב את העבודה שבה הוא התמחה, אך מצאנו שברוב המקרים הוא לא 'יודע כלום על סוגיות עסקיות שמשפיעות במישרין על אופן ההישרדות וההצלחה של בית העסק שלו. מטבע הדברים, בעסק קטן אין סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל שיווק וגורם שאמון על פיתוח עסקי. בתי עסק כאלה נקלעים למצוקות מורכבות, ובעליהם בכלל לא מודעים לכך בשל חסך במידע, ביד מכוונת ובהדרכה רלוונטית".