האם אלשיך תבין את הרמז?

כעת נותר רק לראות אם השופטת תדבוק בדפוסי הפעולה הלוחמניים שלה

בשיחות סגורות עם שופטים, מקבלת פרשת השופטת ורדה אלשיך ממד מיתי, מפלצתי, מאיים, הרבה מעבר למידותיה האמיתיות.

חלק מהשופטים רואים את התנהלות בכירי לשכת עורכי הדין, הנציב אליעזר גולדברג והתקשורת, כמערכת מתואמת, מופעלת על-ידי פוליטיקאים חורשי רעתה של מערכת המשפט.

הם רואים את המאבק להדחת אלשיך כניסיון להטיל אימה על כלל השופטים, וליצור מאזן אימה חדש של אנשי הלשכה מול השופטים, שיהיו מעתה פודלים חלשים ומפוחדים: שופט שיעז לצעוק על עורכי הדין באולמו, להיות לא קונבנציונלי, ללכת נגד הזרם ולהיאבק כיו"ר נציגות השופטים בגחמות העסקונה הפוליטית - ייכרת ראשו, אחרי מסע זובור פומבי בתקשורת, שתתגייס בשמחה.

הטיעון הזה נשמע מפתה, אבל יש בו בעיה קטנה. ההתגייסות בקרב ציבור עורכי הדין - הקליינטים הראשיים של מערכת המשפט - למאבק בעניין אלשיך, חוצה גבולות של מחנות פוליטיים. מול כלי התקשורת ישבו אתמול (א') במסיבת עיתונאים 5 ראשי המחוזות בלשכה, ארבעה מהם הם אנשי סיעתו של ראש הלשכה הקודם.

פחות רוח וצלצולים

הם הצטרפו למאבק ועד מחוז תל-אביב, שאותו מוביל עו"ד אפרים נוה, לא כדי להשיג רווח פוליטי. בניגוד לנוה ולראש הלשכה עו"ד דורון ברזילי, 4 ראשי המחוזות האחרים אינם תומכים בהחזרת משוב השופטים. הם פועלים בנושא, כי הם מאמינים שלא ניתן לעבור בשתיקה על מעשיה של אלשיך, גם אם עומדות לזכותה נקודות זכות רבות לאורך הקריירה השיפוטית המפוארת שלה.

עוד טענות שנשמעות בימים האחרונים בנוגע לפרשת אלשיך, היא שמדובר במהלך מתואם להדחתה, המופעל על-ידי אילי הון, טייקונים המבקשים להיפטר מהשופטת שהעזה לצאת נגדם ולפסוק לטובת המשקיעים הקטנים מקרב הציבור, כמו בפרשת דלק נדל"ן.

יש בטענה הזו יותר משמץ זילות הן כלפי הנציב גולדברג, וחמור מכך - כלפי יתר השופטים הכלכליים בבתי המשפט. פסיקות כלכליות חכמות, בנושאים רגישים של חדלות פירעון והקפאת הליכים, ופסקי דין אמיצים נגד בעלי ההון, נותנים גם שופטים אחרים, עם פחות רוח וצלצולים.

ועוד טוענים, שאת החלטתו של גולדברג, הכתובה בלשון חריפה, צריך לקרוא גם כ"הסדר שלילי", ולהתרשם גם ממה שהנציב החליט שלא לומר במפורש. בהחלטה, אמנם הנציב לא כותב כי לדעתו יש לפעול לסיום כהונתה של השופטת, ואולם הוא עשה זאת - לא מאחר שהוא מאמין שיש הצדקה להמשך הקריירה השיפוטית שלה.

גולדברג ידע שההחלטה תפורסם בציבור וביקש שלא להנחית עליה את הגרזן פומבית, ולאפשר לה לפרוש מיוזמתה.

כעת נותר רק לראות אם אלשיך תדבוק בדפוסי הפעולה הלוחמניים הטיפוסיים שלה - או שתבין את הרמזים.