אובמה חתם: שערי ארה"ב נפתחים למשקיעים קטנים מישראל

לפי תקנות ויזה E-2, יוכלו עתה ישראלים להשקיע בעסק חדש או קיים בארה"ב סכום שנמוך ממחיר דירה בגוש דן ולקבל אשרה לארה"ב, למשקיע ולבני משפחתו ■ עו"ד נמרוד פנץ: החוק יפתח את ארה"ב לאוכלוסיות שלמות שעד עתה נאלצו להיכנס אליה באשרות תייר

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חתם אתמול (ב') על חוק, שמאפשר לאזרחי ישראל לקבל אשרות E-2 למשקיעים בארה"ב. אשרות אלה, שעד עתה לא היו זמינות לישראלים נטולי דרכון זר, יאפשרו לישראלים להשקיע בעסק חדש או קיים בארה"ב סכום שעשוי להיות נמוך ממחיר דירה בגוש דן ולזכות באשרות שהיה להם ולבני משפחותיהם. אשרות אלה נועדו, לפי לשון החוק, לאפשר למשקיע לפקח על המיזם שבו השקיע ולעקוב אחר התפתחותו.

עד עתה יכלו אזרחים ישראלים לבקש אשרות מסוג E-1, שמוגדרות כאשרות סחר ושנועדו לקדם קשרי מסחר בין ארה"ב למדינות אחרות. אשרות אלה מאפשרות ללא אמריקנים להיכנס לארה"ב לניהול "סחר בהיקף ניכר" בין שתי המדינות. בפועל, אשרה זו משמשת נציגי חברות ישראליות גדולות, בעיקר, אך לא רק, בתחום ההיי-טק, עם סניפים בארה"ב, וכן אנשי עסקים "כבדים".

עו"ד נמרוד פנץ, ממשרד עורכי-הדין דירסון לוי פנץ, מוושינגטון ומווירג'יניה, שמתמחה בנושאי הגירה, אמר ל"גלובס", שהחוק החדש עשוי לפתוח את ארה"ב לאוכלוסיות שלמות בישראל שעד עתה יכלו להיכנס אליה בעיקר באמצעות אשרות תייר לפרקי זמן קצרים.

אך הוא הזהיר מפני התלהבות יתר על רקע הערכות שאשרות E-2 יאפשרו לישראלים לקנות כרטיס כניסה לארה"ב ב-50 אלף דולר. "החוק החדש אכן פותח לישראלים אפיק השקעות אקטיבי בעסקים אמריקניים", אמר פנץ. "אך החוק אינו קובע סכום מינימום, או סכום ספציפי להשקעה, אלא מציין שמדובר בסכום 'משמעותי'. על כן, צריך לבחון השקעה פוטנציאלית בפרמטרים של סוג העסק וגודלו. אין דינה של השקעה ברכישת גרעין השליטה בחברת תקשורת, למשל, כדין השקעה במכבסה או בעסק קמעונאי למכירת מוצרי חשמל. כל מקרה ייבחן לגופו ע"י הפקידים בקונסוליה האמריקנית בתל-אביב".

כפי שדיווחנו כאשר הצעת החוק הועלתה על שולחן בית-הנבחרים, בפברואר, השימוש במילה "משמעותי" נעשה בכוונה, כדי לאפשר גמישות בהזרמת השקעות לסוגים שונים של עסקים ולתפור את הסכום לאופיו של העסק המוצע. למשל: מי שרוצה להקים בנק יידרש להשקיע, קרוב לוודאי, עשרות מיליוני דולר. מי שרוצה להקים רשת חנויות לתיקון אופניים בניו-ג'רזי ייתבקש להראות צ'ק בגודל, נאמר, 200 אלף דולר. סכום נמוך יותר אינו בלתי אפשרי, אם כי לא ברור מה יהיה היחס להצעת השקעה בדוכן פלפל בגריניץ' וילג'.

אשרת E-2 עשויה אפוא להיות פופולרית אצל 'עמך'. נציגים ועובדים אחרים של חברות גדולות משתמשים באשרות E-1; אקדמאים ובעלי מקצועות מבוקשים מסוימים מקבלים בדרך כלל אשרות H-1B. אשרה מסוג E-2 קובעת רף כניסה נמוך בהרבה. עו"ד פנץ מציין, כי האשרה הזו ניתנת להארכה ככל שמתקיימים התנאים העסקיים שביסוד העילה למתן האשרה. במילים אחרות: כל עוד העסק חי ומתפקד, תוארך אשרתו של בעל השליטה בו. המשקיע הזר צריך רק להראות, שבאמצעות השקעתו הוא קנה שליטה בעסק או בעלות עליו.

עו"ד פנץ אמר, כי לאשרה E-2 יש כמה יתרונות משמעותיים נוספים: אין מכסה לאשרות מסוג זה ולפיכך אין הגבלה כמותית על מספר האשרות או תאריכים שבהם האשרה אינה זמינה; בכפוף לתנאים מסויימים, העסק שהקים המשקיע יכול להעביר לארה"ב עובדים זרים ממדינתו של המשקיע (וכמובן, במקרה של משקיע ישראלי הוא יוכל להעביר עובדים ישראליים); האשרה מקנה זכות עבודה בארה"ב לבן/בת הזוג של המשקיע; אין דרישה שהמשקיע יהיה בעל תואר אקדמאי; וכאמור, וזה אולי היתרון הגדול ביותר: אין הגבלה על אופי העסק.

נוסף לכך, אשרת E-2 פותחת למשקיע מסלול מקוצר להשגת גרין קארד.

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, בירך על החוק החדש ואמר, כי הוא "משקף את הידידות העמוקה בין ישראל לארה"ב; הוא יעודד צמיחה כלכלית הדדית ויגדיל את הזדמנויות ההשקעה".

"מאות חברות ישראליות פועלות בארה"ב, בענפים שונים, באמצעות חברות בנות ומיזמים משותפים", אמר השגריר. "העובדה שישראלים יוכלו עתה לקבל אשרות E-2 תחזק את הברית בין ארה"ב לישראל ואת הכלכלות של שתי המדינות".

ציר בית-הנבחרים האווארד ברמן, הדמוקרט הבכיר בוועדת החוץ של בית-הנבחרים, יזם את החוק והוא קרוי על שמו. היזמה זכתה בתמיכה דו-מפלגתית רחבה, תופעה נדירה בשני בתי-המחוקקים על גבעת הקפיטול בשנים האחרונות.

"החוק החדש שולח מסר ברור וחד-משמעי למשקיעים ישראליים בעלי יזמה: ארה"ב פתוחה לעסקים", אמר אתמול ברמן, לפי הודעה שפירסם משרדו. "צמיחת יזמות ישראליות בארה"ב תביא ליצירת מקומות עבודה לעובדים אמריקניים. ישראל היא חממה ליזמות והיא נחשבת למנהיג עולמי בטכנולוגיות ביטחוניות וצבאיות, ברפואה, בחקלאות ובאנרגיה נקיה. ארה"ב תפיק רווח גדול מכך שהישראלים יביאו לחופיה את החדשנות שלהם ואת הישגיהם המדעיים".

ההודעה מציינת, כי רק באזור לוס-אנג'לס רבתי חיים כ-250 אלף "ישראלים-אמריקנים". "כאחד מהריכוזים הגדולים ביותר בעולם של ילידי ישראל, מחוץ לישראל, האזור הזה משמש מגנט להשקעות ולפיתוח כלכלי במיזמים שמקורם בישראל".

"משקיעים ישראליים ימצאו בית טבעי בעמק סאן פרנאנדו ובדרום קליפורניה; אלה מקומות שבהם הם יוכלו להרחיב את עסקיהם, לשכור עובדים אמריקניים ולחזק את הכלכלה", אמר ברמן. "ארגונים כמו לשכת המסחר דרום-קליפורניה ישראל, ארגון לא ממשלתי ולא למטרות רווח, שמעודד סחר והשקעות, ערוכים לנצל את ההזדמנות שפותח החוק החדש".

מדוע נשללה עד עתה מאזרחים ישראליים אופציית E-2, שעומדת לרשות אזרחים מ-79מדינות אחרות? לפי כמה הערכות, בעשורים הראשונים של מדינת ישראל לא היתה למדינה מוטיבציה לעודד צעד שיוביל לזליגת מטבע זר ואזרחים ישראליים לארה"ב.