שמואל פרנקל: "הרגולציה הורגת את בתי ההשקעות"

מנכ"ל אפסילון: "כל יום מגיע חוזר חדש מהאוצר" ■ עו"ד פיני רובין: "הרגולציה כאן בלתי אפשרית" ■ איזי בורוביץ': "כל רגולטור כאן מתנהג כמו גוגל - הוא יודע הכל וממציא הכל מחדש"

עו"ד פיני רובין ושמואל פרנקל תקפו היום (ג') את הרגולציה בישראל ופרנקל כינה את ח"כ חיים כץ, שהוביל הצעת חוק להורדת דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני, "פופוליסט". השניים אמרו את הדברים בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז.

"רגולציה היא כמו אישה; אנו חייבים אותה למרות שאנו מתלוננים עליה. אין אפשרות לחיות בלי רגולציה", אמר רובין, ראש משרד גורניצקי, ומיד החל לתקוף את הקשחת הרגולציה בישראל: "יש רגולטורים שמתכוונים לטוב אבל עושים את ההיפך כאשר הם כופים שבירת פירמדיות ושבירת חברות שמחזיקות נכסים ריאלים ופיננסים. אני חושש שהתקדמות של הרגולציה היום גורמת נזקים. צריכים לעשות רגולציה של התנסות ולא של התנשאות. אני רואה איך רגולטור שנכנס לתפקיד כבר מרגיש שיודע טוב מכולם וזה חייב ריסון. הרגולציה היום מעיקה ובלתי אפשרית".

שמואל פרנקל, יו"ר ומנכ"ל משותף באפסילון, הוסיף כי "משנים כל הזמן את הכללים; הרגולציה הורגת את בתי השקעות. לפני שנתיים ראינו 300 בתי השקעות, היום יש 100 ושנה הבאה יהיו 50. תראה מה שעושים לשלמה אליהו - הורגים אותו. אני מקבל עשרות טלפונים של בתי השקעות שמבקשים שאני אקנה אותם כי הם לא מרוויחים. אבל בא חבר כנסת פופוליסטי בשם חיים כץ שהקופה שהוא ניהל נתנה תשואה אפס, ומוריד את דמי ניהול. כל יום מגיע חוזר חדש מהממונה על שוק ההון באוצר. איך אפשר לעשות כסף?".

דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, הודה כי "יש בעיה כי כל פעם הרגולציה משתנה. כל כמה שנים כללי המשחק מוחלפים. זה אנטי-עסקי".

את המתקפה המשיך איזי בורוביץ', לשעבר יו"ר אל על: "כל רגולטור שמתמנה, כאילו נולד גוגל - הוא יודע הכול. הוא ממציא את הכל מחדש גם אם הוא לא מכיר את השוק. לעתים הם עושים דברים שמשיגה את הדבר ההפוך. היה את המקרה של הטיסות לאוסטריה; בגלל שהשוק לווינה חלש, עשינו שת"פ עם אוסטריאן ארליינס. הגיעה ממונה שנולדה ואמרה שזו פגיעה בתחרות. התוצאה הסופית: אוסטריאן אירליינס שולטת היום ב-90% מהשוק. זו תחרות?".