ניסיון עוקץ במאות אלפי דולרים במשרדי עורכי הדין הגדולים

‎לפחות 5 משרדי עורכי דין, אחד מהם מהגדולים בארץ, התבקשו ע"י נציגים לכאורה של חברה סינית לפדות עבורם המחאה בנקאית בגין "חוב" של חברה ישראלית - וגילו ברגע האחרון שההמחאה מזויפת: "חוש הריח שלנו אמר לנו להיזהר"

בימים האחרונים היו משרדי עורכי הדין הגדולים בארץ קורבנות פוטנציאליים של ניסיון עוקץ בינלאומי מתוחכם: גורמים לא ידועים ניסו להוציא במירמה מאות אלפי דולרים משני משרדי עורכי דין לפחות, באמצעות הונאה מתוחכמת ומתוכננת היטב.

אחד מיעדי ההונאה הוא משרד מוביל הנמנה עם 5 המשרדים הגדולים בארץ ובעל מוניטין רב כמשרד בינלאומי. יעד נוסף הוא משרד הנמנה עם החמישייה השנייה של המשרדים הגדולים בארץ. ל"גלובס" הגיעו פניות ממשרדים נוספים, גדולים ובינוניים, שהיוו יעד להונאה.

כך עבד העוקץ: עורכי הדין במחלקות הבינלאומית במשרדים הנבחרים קיבלו במהלך יום העסקים טלפון מנציגים לכאורה של חברה בינלאומית סינית, בשם "שינג'ויו נהוקי ליסינג קומפני", העוסקת בהשכרת ציוד בנייה ועבודות קרקע.

אותם נציגים לכאורה טענו בפניהם כי החברה הסינית השכירה ציוד לחברה ישראלית פרטית, בינונית בגודלה שעוסקת ביזמות מקרקעין, צברה חוב של 600 אלף דולר ואינה משלמת את חובה, והם מבקשים את ייצוגם בגביית החוב, ובהמשך בתביעה שהם מעוניינים להגיש כנגד אותה חברה ישראלית.

פנייתם של אותם נציגים מגובה בתיק מסמכים עב-כרס שנשלח למשרד עורכי הדין הישראלי, וכולל מסמכים חתומים שלכאורה החליפו ידיים בין החברה הסינית והחברה הישראלית, בהם הסכם השכרה, חשבונית שלא שולמה, התכתבויות רבות בין החברה הסינית לחברה הישראלית ועוד.

ואולם, טרם פתח משרד עורכי הדין הישראלי בהליכי גביית החוב, ובטרם הוא פונה לחברה הישראלית במכתב דרישה, מודיע למשרד אותו נציג לכאורה של החברה הסינית כי החברה הישראלית הסכימה לשלם את חובה, וכי צ'ק הבנקאי בגין החוב, בסך 600 אלף דולר, יועבר למשרד עורכי הדין הישראלי תוך ימים ספורים לצורך הטיפול בו.

ואכן, 3 ימים מאוחר יותר מגיע למשרד עורכי הדין הישראלי שליח של חברת פדקס, עם צ'ק בנקאי של סיטי בנק שנחזה להיות אמיתי. עם הפקדתו של הצ'ק בחשבון משרד עורכי הדין מבקשים נציגי החברה הסינית כי מסכום החוב ינוכה שכר-הטרחה של משרד עורכי הדין, והיתרה תועבר לחשבון בחו"ל, לכאורה של אותה חברה סינית, שפרטיו סופקו למשרד.

ואולם, כך התברר בהמשך, הצ'ק הבנקאי מזויף, ולכן אם משרד עורכי הדין היה משלם את הסכום מיד, אז הכסף היה יוצא מכיסו, ורק ימים ספורים אחר-כך הוא היה מגלה כי הצ'ק הבנקאי לא נפרע.

עורך הדין הבכיר שהצליח לעלות על התרמית מספר איך הדברים התגלגלו: "בהתחלה הכול נראה כשר. המסמכים נראו אמיתיים לגמרי. אנחנו ביקשנו לבדוק שאין לנו ניגוד עניינים ושאנחנו לא מייצגים במקרה את החברה הישראלית בטרם ניקח על עצמנו את התיק, אך לפני שנתנו לאותם נציגים לכאורה תשובה שאין לנו ניגוד עניינים, הם שלחו מייל והודיעו לנו שהחברה הישראלית חזרה אליהם זה עתה והיא מטפלת בתשלום החוב. הם יידעו אותנו שהחברה הסינית הודיעה לחברה הישראלית שאנחנו מייצגים אותם בישראל וביקשו מהחברה הישראלית להעביר את סכום החוב למשרדנו.

"אחרי 3 ימים הגיע בפדקס צ'ק בנקאי של סיטי בנק, שנראה אמיתי לעילא ולעילא, וכבר ראינו המון צ'קים בנקאיים בחיים שלנו. הפקדנו את הצ'ק, ומיד לאחר מכן החברה הסינית לכאורה ביקשה שנוריד את שכר-טרחתנו ונעביר את הסכום אליהם לחשבון בנק שסיפקו לנו בחו"ל".

בשלב זה נדלקה נורה אדומה אצל עורכי הדין הישראליים: "חוש הריח שלנו אמר לנו שצריך להיזהר פה, ולכן הודענו לנציגי החברה הסינית שנעביר להם את הכסף רק אחרי שנקבל אישור מסיטי בנק שהכול תקין. לאחר 9 ימים נמסר לנו כי הצ'ק מזויף. אם היינו מעבירים את הסכום קודם, אז היינו נעקצים".

עוד מספר אותו עורך דין בכיר: "כשהודיעו לנו שהצ'ק מזויף, פנינו לחברה הישראלית שנטען כלפיה שהייתה חייבת את הכספים, ומנהל הכספים אמר לנו שהוא לא מכיר את החברה הסינית ולא עשה מעולם שום עסקה עם חברה סינית, אבל ציין כי לפני שעה הוא קיבל פנייה דומה ממשרד גדול אחר בארץ שסיפר לו בדיוק את אותו סיפור".

לדברי אותו עורך דין, תרגיל העוקץ המתוחכם עלול להפיל בפח משרדים אחרים: "אני משוכנע שיש משרדים אחרים שעלולים ליפול בפח הזה, אם לא נפלו כבר. זה נעשה בצורה מאוד מקצועית. מעבירים מערכת מסמכים שאין בהם טעויות, עם סיפור רהוט וברור, ולא מבקשים ממך לנקוט בשום פעולה. לא כל משרד היה ממתין לפירעון הצ'ק. אדם שמפקיד צ'ק בנקאי לא מעלה על דעתו שמדובר בעוקץ. זה עוקץ מתוחכם. לא כמו העוקצים שאומרים לך תשלח 10,000 דולר ותקבל מיליון. אפילו הבנק לא ראה את הבעיה בצ'ק בהתחלה, כך שהרבה משרדים עלולים בתום לב ליפול בפח הזה".

ראוי לציין כי החברה הסינית היא חברה קיימת, גדולה וותיקה, אך ככל הנראה היא אינה מודעת לכך שמשתמשים בשמה לצורך תרגיל העוקץ.

בשלב זה ממתין אותו משרד בכיר לקבלת אישור בכתב מסיטי בנק שהצ'ק הבנאי היה מזויף, ומיד עם קבלת האישור בכוונתו להגיש תלונה למשטרה על ניסיון ההונאה המתוחכם.