לקראת הבחירות: היוונים מושכים מהבנקים מיליארד ד' ביום

השמועות על פרישה אפשרית מגוש האירו מכניסה את היוונים לפאנקיה ■ בנוסף למשיכת המזומנים מהבנקים, התושבים התחילו לאגור מזון ושתייה לקראת חזרה אפשרית לדרכמה

היוונים ממשיכים למשוך את הכספים שלהם מהבנקים המקומיים ועם התקרבות מועד הבחירות הכלליות החוזרות במדינה, נרשמה עלייה בקצב המשיכות. על פי הדיווחים חלק ניכר מהאזרחים כבר מכינים את עצמם ליום שאחרי הבחירות שבו תיאלץ יוון לעזוב את האירו, ובשל כך התחילו גם לאגור מזון.

על פי הערכות מומחים בענף הבנקאות ביוון, קצב משיכת הכספים הגיע לכדי 800 מיליון אירו (כמיליארד דולר) ליום. כשרשתות השיווק במדינה מדווחות על כך שחלק מהכספים הולך לקניית מזון כמו פסטה וקופסאות שימורים, עם התגברות החששות מחזרה אפשרית למטבע הדרכמה בעקבות ניצחון של אחת ממפלגות השמאל הרדיקאליות בבחירות שייערכו ביום ראשון הקרוב.

על פי הסקר האחרון שהתפרסם עולה שמפלגת "הדימוקרטיה החדשה" השמרנית, שתומכת בהמשך הנהגת תוכנית הצנע במדינה תמורת המשך קבלת חבילת החילוץ, נמצאת במירוץ צמוד עם מפלגת השמאל "סירציה" שחותרת לביטול תוכניות הצנע במדינה ובכך לבטל גם את חבילת הסיוע שהמדינה מקבלת, מה שלמעשה יסלול את דרכה של יוון אל מחוץ לגוש האירו.

כבר עכשיו יש איסור על פרסום סקרים חדשים במדינה מה שתרם להפצת שמועה לפיה מפלגת "סירציה" פותחת פער עצום על פני מפלגת "הדימוקרטיה החדשה", וזה מה שגרם לבהלה שהובילה להגברת קצב משיכת הכספים מהבנקים ביוון.

הבנקאים אומרים שקצב משיכת המזומנים מהבנקים ממשיך לגדול, וכאמור, היום עומד על 800 מיליון אירו ליום. "הסכום הזה כולל משיכת מזומנים, העברת כספים והשקעות באגרות חוב גרמניות או אמריקאיות", אמר בנקאי שהעדיף לדבר בעילום שם.

ברשתות השיווק ביוון מדווחות על עלייה ניכרת בקניית קופסאות שימורים לעומת ירידה חדה במכירות של מוצרים אחרים. "האנשים מפוחדים מהאפשרות החזרה לדרכמה, ולכן האנשים חושבים שזה זמן טוב לאגור מזון ושתייה", אמר ווסיליס קורקידס, ראש התאחדות רשתות השיווק ביוון.