הקרב על הגז מ"תמר": תעשיינים מאיימים בבג"ץ

מפעל שניב תעשיות נייר מאיים לעתור לבג"צ ומזהיר מפני פיטורי עובדיו אם לא יישאר עבורו גז בצינור מ"תמר"■ זאת בהמשך לחשיפת "גלובס" על התערבות האוצר לטובת יצרני חשמל פרטיים במאבק חלוקת הגז מ"תמר"

התעשיינים מאיימים לעתור נגד האוצר לבג"צ בגלל התערבותו בהסכמי הגז בין "תמר" ליצרני חשמל פרטיים. לטענתם, לא יישאר גז למפעלי תעשייה הזקוקים לו נואשות רק כיון שהאוצר מחייב את "תמר" להקצות את יתרת כמות הגז שנותרה לחלוקה בצינור מ"תמר" לשתי יצרניות החשמל הפרטי הגדולות OPC של החברה לישראל ודוראד.

במכתב בהול ששיגר אתמול לראשי האוצר וליושבי ראש רשויות החשמל, הגז וההגבלים העסקיים מזהיר מפעל שניב תעשיות נייר מאופקים בדרום כי הוא ומפעלים נוספים "יפנו לערכאות משפטיות" אם האוצר יחייב את "תמר" לחתום על הסכמי גז עם יצרניות החשמל הגדולות, תוך הפלייה לרעה של המפעלים הקטנים והבינוניים, שגם הם זקוקים לגז לצורך המשך קיומם.

שניב, המעסיק כ-200 עובדים נאלץ להוציא מיליוני שקלים בשנה על רכישת סולר יקר לצורך תהליכי ייצור משום שהמדינה עדיין לא חיברה אותה למערכת הולכת הגז הטבעי.

מליאת רשות החשמל תתכנס היום לדיון קריטי באישור הסכמי הגז של "תמר" עם חברת החשמל ועם יצרני החשמל הפרטיים דליה אנרגיות ואדלטק. מדובר בהסכמים בהיקף של מעל 20 מיליארד דולר שיעצבו את פניו של משק האנרגיה בשנים הקרובות.

לקראת הדיון חשף "גלובס" כי האוצר הורה ל"תמר" לחתום על הסכמי גז גם עם יצרניות החשמל הפרטי דוראד ו-OPC של החברה לישראל.מדובר בשתי יצרניות החשמל הפרטי הראשונות שאמורות לפעול בישראל, החל מהשנה הבאה. שתי היצרניות חתמו על הסכמי גז עם יבואנית הגז המצרית EMG ונותרו כעת ללא הסכמי גז.

בשל הקיבולת המוגבלת של הצינור מ"תמר" לא יישאר גז נוסף לחלוקה אם אכן יחתמו ההסכמים עם דוראד ו-OPC. מדובר במכת מוות ליוזמה להסב את מפעלי התעשייה בישראל לייצור בגז טבעי. הסבת מפעלי התעשייה לגז אמורה לחסוך עלויות ייצור בהיקף מיליארדי שקלים, להגביר את התחרותיות של התעשייה הישראלית ולמנוע פיטורי מאות עובדים. התעשייה זקוקה לכמות קטנה יחסית של גז לעומת יצרני החשמל הפרטיים, שהיקפה הכולל אינו עונה על 1 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה דליה אנרגיות, דוראד ו-OPC זקוקות יחדיו לכמות שנתית של כ-3 BCM. צינור הגז מ"תמר" מסוגל להוליך בין 7 ל-8 BCM לשנה. רוב כמות הגז שיוליך הצינור מיועדת לחברת החשמל שהתחייבה לרכוש כמות בסיסית של 3.5 BCM.

פיתרון חלקי למצוקת הגז אינו צפווי לפני אמצע 2015 כיושלם שלב ב' בפיתוח "תמר". במסגרת שלב זה תורחב קיבולת הצינור בעד 20 אחוז בשעות שיא-ביקוש באמצעות הוספת מדחסים או צינור נוסף לקו המוליך מפלטפורמת ההפקה הנמצאת כ-22 קילומטרים מול חופי אשדוד. ואולם היתכנותו של פרויקט ההרחבה עדיין אינה ידועה, זאת משום שהוא מותנה ביכולת להפוך את מאגר הגז המתרוקן מארי-B של ים תטיס למאגר אחסון תפעולי - יכולת שטרם נבדקה.

במכתב טוען בא כוחה של שניב פרופ' יובל לוי כי המדינה יצרה מצב שבו שניב ומפעלים אחרים סובלים מנחיתות מובנית לעומת הלקוחות הגדולים של "תמר" מכיון שרק לקוחות גדולים רשאים להתקשר ישירות בהסכמים מול "תמר", בעוד שהקטנים והבינוניים יכולים לפנות ל"תמר" רק דרך משווקי גז.

בשל מציאות מעוותת זו ציפתה שניב כי האוצר יפעל להגן על האינטרסים של הלקוחות הקטנים והבינוניים הבלתי מיוצגים אלא שבפועל התברר, לטענתה, שהאוצר פועל להבטחת האינטרסים של הלקוחות הגדולים והחזקים. "קל להבין עד כמה הופתעה והתאכזבה שניב ללמוד שאכן קיימת התערבות מצד האוצר וגורמים מטעמו אלא שזאת בכיוון ההפוך לראוי ולמצופה: במקום לעמוד על המשמר כנגד הפלייתם לרעה של גופים כדוגמת שניב "ההתערבות" היא להבטיח שההפלייה אכן תתקיים!".

"ההתערבות נעשתה בחוסר סמכות, בחוסר סבירות קיצוני, תוך פגיעה קשה בעיקרון השוויון וביכולתה של שניב להתחרות" כותב פרופ' לוי.