אבי בניהו: "יש לנו נטייה להלקות את עצמנו בנושא ההסברה"

דובר צה"ל לשעבר, שפתח משרד ייעוץ ואסטרטגיה, מגיב לביקורת על פרשת המרמרה: "ההסברה צריכה להיות מנוהלת בדרג המיניסטריאלי"

אחרי יותר מ-20 שנה במערכת המדינית ו-30 שנה של עיסוק בתחום הצבאי-ביטחוני, חוצה אבי בניהו את הקווים לראשונה לכיוון התחום הפרטי. לאחרונה פתח דובר צה"ל לשעבר משרד לייעוץ ואסטרטגיה אשר יתמחה בניהול משברים, ממש מעבר לרחוב - מהקריה אל משרדים חדשים במגדלי עזריאלי בתל-אביב.

בניהו חושף כי עם פרישתו מצה"ל הוא התלבט ארוכות האם לרוץ לכנסת, אולם לבסוף החליט לממש את הידע שצבר ולהשקיעו בתחום האזרחי. בינתיים המשרד כולל שני עובדים, ובאחרונה פורסם כי בין הפרויקטים החדשים נמצאים החברה המרכזית למשקאות, אוניברסיטת בר-אילן, "ג'רוזלם פוסט" וחברות בתחום האנרגיה, בהן חברת שמן בראשותו של המפקד עד לא מזמן, גבי אשכנזי.

- איך זה לעבור לצד האזרחי?

"אחד המנהלים הבכירים במשק אמר לי שכקיבוצניק (בניהו הוא חבר קיבוץ להבות חביבה, ל"א) עברתי דרך חומת אש. אם היית אומר לי שאפתח חשבון בנק ויהיו לי חשבוניות וצ'קים, הייתי חושב שזה הזוי, אבל התאקלמתי מהר מאוד".

לדבריו, "החלטתי לא לעסוק ביחסי ציבור ולובינג, אבל אני עוסק בייעוץ אסטרטגי לאישים וארגונים, והכי חשוב מבחינתי הוא ניהול משברים".

"צריך שר הסברה"

אתמול (ד') פורסם דוח מבקר המדינה לגבי פרשת ה"מרמרה", וגם חלקו בביקורת של מערך ההסברה לא נפקד, אם כי לא נמתחה עליו ביקורת שלילית.

בניהו, ששימש בתפקיד דובר צה"ל במהלך הפרשה, מסרב להתייחס לנושא מכיוון שהוא עדיין שייך פורמלית לשירות הצבאי ומקבל משכורת צבאית, אולם הוא מגדיר את האירוע "כחלק ממלחמה שלמה שמתנהלת מול צה"ל של דה-לגיטימציה לישראל".

לדבריו, "קשה להתמודד עם משט כמו ה'מרמרה' כי ניצחון כוונותיה מובטח, גם אם בסופו של דבר מתעמתים בלב ים עם החיילים ולא מגיעים לעזה. זו מלחמה שמתנהלת כל יום בכל החזיתות.

"יש לנו נטייה להלקות את עצמנו שאנחנו נכשלים בהסברה. מדינת ישראל מעט מפגרת בתחום, אך לא כושלת כפי שחושבים. ההסברה צריכה להיות מנוהלת בדרג מיניסטריאלי. צריך להיות שר שימלא את הפונקציה הזו וינהל את המערכה נגד הדה-לגיטמציה - בעיתונות הבינלאומית, בארגונים ובניו המדיה".

- ומה דעתך על התנהלות הממשלה בתחום?

"אי-אפשר לטעון שראש הממשלה לא מבין את תחום התקשורת. הוא מבין אותו מצוין ועושה עבודה טובה בתחום התקשורת הבינלאומית. רק באחרונה הוא נפצע בקרב על ההסברה, כשנפצע ברגלו בעת משחק כדורגל יחצני.

"אנחנו צריכים להשתפר בכל הנוגע לפעילות, בעיקר הניו-מדיה. היום ישנו פס גדול רחב, חינמי, שמקבע מצב שבו האזרח יכול להיות יותר חזק מהשלטון, העובד מהמעביד, והקונה מהמוכר. בתוך הפס הזה צריך לדעת להתנהל.

"כל תאגיד וכל רשת וגוף מוסדי שלא יהיו ערוכים לסדר התקשורתי החדש ולא ידברו את השפה, לא צריכים להתבייש להודות שהם לא מבינים בזה ולתת את זה למישהו אחר. אני למדתי לצייץ ולהחזיק עמוד בפייסבוק. לא התביישתי כדובר צה"ל להגיד שצריך לעסוק בזה, למרות שלא הבנתי בזה".

מקרה סוער נוסף בו נקשר שמו של בניהו הוא פרשת הרפז. יש לציין כי בניהו נחקר בנושא במשטרה וכי לא נראה כעת שיש טענות כלפיו.

"אני עדיין רואה את גבי אשכנזי כי אני יועץ לשמן חיפושי נפט. אני מיודד אתו ופוגש אותו בישיבות שבועיות. אני חושב שהוא אדם ראוי. כל האירוע הזה, ובלי להתייחס לעצם העניין, משול בעיניי לעוגה ללא חומרים. זה קרה בין שורה של אנשים ראויים, חבל שזה קרה, ועוד אוכל לדבר על זה בעתיד".

- מה הציפיות שלך לגבי הכיוון החדש שבחרת?

"גיליתי שאני נכנס לשנתיים מאוד מאתגרות, שאין ספק שתהיה בהן האטה כלכלית. בתקופה כזו אנחנו צפויים למשברים במשק, ויש חשיבות עצומה להתנהלות אסטרטגית נכונה ולהתנהלות תקשורתית ראויה".