רשות החשמל אישרה הסכמי הגז בין "תמר" וחברת החשמל

הסכמי הגז בהיקף 20 מיליארד דולר ויותר על סף אישור סופי, למרות התנגדות של שני חברי מליאה שטענו כי מחיר הגז גבוה מדי ■ התנאים ישפרו מצב חברת החשמל והיצרנים הפרטיים ■ "הקרב על מחיר הגז עוד לא נגמר"

כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", רשות החשמל אישרה הערב (ה') את הסכמי הגז בהיקף של 20 מיליארד דולר ואף יותר לתקופה של 15 שנים, בין שותפויות קידוח "תמר" ובין חברת החשמל ויצרני החשמל הפרטיים - וזאת בכפוף למילוי שורת תנאים שיפגעו משמעותית ברווחיות פרויקט "תמר" - פגיעה של כמיליארד דולר, אך ישפרו את מצבם של לקוחות "תמר" - חברת החשמל והיצרנים הפרטיים כאמור.

ההסכמים עדיין כפופים לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים דויד גילה, שצפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים.

הסכם הגז בין שותפויות "תמר" (נובל אנרג'י, ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים ) לחברת החשמל הוא בהיקף 10-16 מיליארד דולר, ההסכם עם דליה אנרגיות הוא 5 מיליארד דולר, וישנם עוד הסכמים נוספים עם יצרנים פרטיים בהיקף כולל של יותר ממיליארד דולר.

ל"גלובס" נודע, כי נוסח ההחלטה שאושרה לפני שעה קלה אינו שונה מהותית מהנוסח שפורסם בהחלטה לשימוע, ובכלל זה מדובר בביטול כמעט מלא של הצמדת מחיר הגז בכמויות הנוספות שתרכוש חברת החשמל מ"תמר" (צמצום ההצמדה למדד האמריקני ל-30% מהמחיר). כמו כן, בהסכמי הגז עם היצרנים הפרטיים תהיה אופציה ליצרנים להודיע בתום 6 שנים על סיום ההסכם או על הפחתת כמות הגז המחויבת בתשלום ב-50%.

ההסכם עבר למרות התנגדות של 2 מתוך 5 חברי המליאה (נציג משרד האנרגיה והמים דורון אהרון, ונציג הציבור מטעם המשרד רו"ח אופיר בוכניק), שטענו כי מחיר הגז בהסכם גבוה מדי. גורמים שהיו מעורבים באישור ההסכם אמרו ל"גלובס" כי להערכתם המאבק על מחיר הגז לא הסתיים.