בחירות במצרים: איש האחים מול רה"מ בתקופת מובארק

לראשונה בהיסטוריה, ייצאו 50 מיליוני מצרים לקבוע את עתידם בבחירות דמוקרטיות ראשונות לנשיאות ■ האם יהיה זה איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי או אחמד שפיק שהצהיר על מחוייבות להסכם השלום עם ישראל?

בבוקר יצאו לדרך הבחירות במחצית ממחוזות הבחירה במצרים. שני המועמדים, אחמד שפיק ומוחמד מורסי, יתמודדו על קולותיהם של חמישים מיליון בעלי זכות הבחירה.

הבחירות הללו מהוות רגע היסטורי מבחינת מצרים, וקריטיות מבחינתה של ישראל. בעוד שאחמד שפיק, איש המזוהה עם תקופת שלטונו של מובארק, הצהיר קבל עם ועולם כי "לא ישלח את חייליו למלחמה מיותרת", יריבו מורסי המזוהה עם האחים המוסלמים מגמגם בכל פעם שהוא נשאל על התוקף של הסכם השלום עם ישראל.

בסיבוב הבחירות הקודם, הצביעו רק 11 מיליוני מצרים, כאשר כל אחד מהמועמדים קיבל בערך 5.5 מיליון קולות. המשמעות היא, שאם אחוזי ההצבעה יגיעו ל-60 אחוזים, כל אחד מהם יצטרך להביא כעשרה מיליון קולות נוספים בהם הוא לא זכה בסיבוב המוקדם. על פי ההערכות, מורסי יקבל את הקולות של "מועמדי המהפכה", ולכן הוא מוביל כעת בסקרים.

בחירות ללא פרלמנט

המצרים יצאו לקלפיות ביומיים הקרובים אחרי שתי החלטות מעוררות מחלוקת של בית הדין החוקתי העליון במדינה. הראשונה, היא ההחלטה על פסילת כשליש מהמקומות בפרלמנט - ובעצם להביא לפיזורו. איש האחים המוסלמים עבד אל-מונעים עבול פותוח, שהיה מועמד לנשיאות מצרים טוען כי מדובר בהפיכה, ומדגיש כי העם המצרי לא ייתן לצעד זה לעבור בשקט.

ההחלטה השנייה היא קביעת בית המשפט לפיה אחמד שאפיק, שהיה ראש ממשלת מצרים בעבר - יוכל להתמודד בסיבוב השני לבחירות לנשיאות - זאת על אף שהיה מזוהה עם משטר מובארק. בעקבות ההחלטה יצאו תומכי שאפיק להריע בכיכר תחריר.

שאפיק בירך על החלטת בית הדין ואמר כי מדובר בהחלטה "היסטורית" וכי "עידן של חיסול חשבונות פוליטי" הגיע לקיצו.