רגע האמת במצרים: נציג האחים המוסלמים או נציג מובארק?

כ-84 מיליון אזרחי מצרים מצביעים היום בסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות ■ המועמדים - מוחמד מורסי מטעם האחים המוסלמים וגנרל אחמד שפיק, ראש ממשלתו האחרון של מובארק

הסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות מצרים החל היום (א'): התמודדות מתוחה בין מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי, לבין גנרל אחמד שפיק, ראש ממשלתו האחרון של מובארק. למרות התגרות בתורים אל הקלפיות, הטריק החוקתי ואיומי האחים המוסלמים שלא ישלימו עם תבוסה - יצאו היום מיליוני אזרחים לבחור נשיא חדש. גם כעת לא ברור מה יהיו סמכויותיו של הנשיא שייבחר ולמי הוא יצטרך 'לתת תשובות'. אך בכל זאת יותר מחצי מבעלי זכות הבחירה כבר מימשו את זכותם.

הגנרל אחמד שפיק מוצג כנציג של הממשל הקודם ובונה על הפחד של ההמונים מהפיכתה של מצרים למדינת הלכה מוסלמית. כל המכונה של השלטון הישן של מובארק עובדת עכשיו למענו. עמרו מוסא, המפסיד הגדול של הסיבוב הראשון בבחירות, קרא להצביע בעדו. המצרים מצביעים ע"י טבילת האצבע בדיו, המועמד המוסלמי מורסי ניצל זאת ואמר: "הדיו הזה יקר כמו דמם של השאהידים - שבזכותם אנו כאן היום".

הקלפיות ברחבי מצרים נפתחו הבוקר לטובת בעלי זכות הבחירה מבין 82 מיליון אזרחי המדינה, שייקראו לבחור את מחליפו של חוסני מובארק כנשיא המדינה - 16 חודשים אחרי ההפיכה שבה הודח.

סבב הבחירות הנוכחי נתפס בגדר "רגע האמת" בעיצוב פנייה החדשים של מצרים, וגם בישראל עוקבים בדריכות אחר תוצאותיו - לנוכח ההשפעה הרבה שהוא צפוי להביא ביחסים שבין שתי המדינות.

הסקרים של הימים האחרונים ניבאו כי מורסי הוא שינצח בבחירות, תרחיש שאם אכן יתממש צפוי להעמיד במבחן את תוקף הסכם השלום בין ישראל למצרים. כנציג האחים המוסלמים, הוא סירב לספק תשובה ברורה באשר לעתיד היחסים עם ירושלים, בעוד שיריבו שפיק הצהיר פעמים רבות כי לא ייסוג מהסכמי קמפ דיוויד.

מורסי משמש נשיא מפלגת החירות והצדק, הוא בעל תואר דוקטור ורקע אקדמי עשיר במולדתו ובארצות הברית, כיהן בפרלמנט בקהיר בין 2000-2005. הוא נבחר לתפקיד כמועמד עצמאי, בשל ההגבלות שהטיל משטר מובארק על התמודדות האחים המוסלמים בפוליטיקה המקומית.

תחילה אמור היה לייצג את התנועה, המהווה ארגון-האב של חמאס, חיירת א-שאטר - אך בעקבות פסילתו השנה מהמרוץ לנשיאות נבחר מורסי להחליפו. בסבב הבחירות הראשון הוא גרף את מספר הקולות הגבוה ביותר מבין המתמודדים - שהגיע לכדי כרבע מהם.

אחמד שפיק - בן 71, החל את פעילותו הציבורית בשורות חיל האוויר המצרי שבו שימש טייס קרב. בתפקיד זה הוא לחם בין היתר, מול ישראל במלחמות ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים. בסבב הבחירות הראשון שפיק גרף לזכותו כ-23% מקולות המצביעים, שכעת יבקש את אמון רובם כדי להתמנות לנשיא.