אג"ח דלק ישראל: תשואה של עד 15% לאחר הורדת הדירוג

מידרוג הורידה את דירוג האג"ח של חברת שיווק הדלק שבשליטת יצחק תשובה בשתי דרגות, לרמה של Baa1, המשקפת חוב בעל סיכון אשראי מתון

"הורדת הדירוג נובעת מהערכתנו כי יקשה על החברה לשוב לרמת הרווחיות שאפיינה אותה בעבר, ולשקם במידה משמעותית את יחסי הכיסוי, אשר אינם תואמים עוד את הדירוג הקודם". כך נימקה היום חברת הדירוג מידרוג, שבניהולו של גיל גזית, את הורדת הדירוג לחברת דלק ישראל, המנוהלת על-ידי אבי בן אסאייג. מידרוג הורידה את דירוג דלק ישראל בשתי דרגות, לרמה של Baa1, המשקפת חוב בעל סיכון אשראי מתון, ואופק הדירוג עבר מ"שלילי" ל"יציב".

נכון לסוף הרבעון הראשון, היקף החוב הפיננסי של דלק ישראל , המשתייכת לקבוצת דלק, הסתכם בכ-3.26 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. בעקבות הורדת הדירוג נרשמה היום ירידה של עד 4% בסדרות האג"ח של החברה, אשר נסחרות בטווח תשואה של 9%-15%.

האנליסטיות של מידרוג, ליאת קדיש וסיגל יששכר, כותבות כי "הורדת הדירוג נובעת גם מהיחלשות הנזילות בחברה, נוכח רמת החוב הגבוהה ושיעור ניצול גבוה של מסגרות אשראי מבנקים. יש לציין כי החברה נוקטת צעדים משמעותיים להפחתת החוב הפיננסי, אולם חלקם כרוך בהליך מתמשך ובאי-ודאות".

ירידה במרווחים ותחרות בסולר

את הרבעון הראשון של 2012 סיימה דלק ישראל עם ירידה של 45% ברווח התפעולי, לרמה של 26 מיליון שקל, בין היתר על רקע הפחתות בגובה של כ-5 מיליון שקל בגין חובות מסופקים. בשורה התחתונה רשמה דלק ישראל ברבעון הראשון רווח של כ-100 אלף שקל בלבד, לעומת רווח של 14.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במידרוג כותבים, כי "היחלשות זו מוסברת בירידה של מרווח השיווק, אשר קיבלה לאחרונה תוקף סופי בהחלטת משרד האוצר, וכן באתגרים משמעותיים בסביבה העסקית, הכוללים גם תחרות על מחירי הסולר, אשר אינם מצויים בפיקוח, וכן גם בעלייה במחירי שכירות התחנות, שמביאה לידי ביטוי מלא חוזים שנחתמו עוד בשנת 2009".

עוד מוסיפים במידרוג, כי "עיקר הפגיעה במרווח השיווק נזקפה ברבעון הרביעי של 2011, ומותנית בחלקה הגדול במהלך הרבעון הראשון של 2012, אולם גם בנטרול תוצאות הרבעון הרביעי של 2011, מציגה החברה שחיקה בתוצאות בהשוואה לתוצאות שנים עברו ולתחזיות".

במידרוג מציינים, כי "רמת הנזילות של החברה ביחס לעומס הפירעונות לשנים 2012-2013 חלשה, ונשענת בעיקרה על שימוש במסגרות אשראי, צמצום היקף אשראי לקוחות, צמצום השקעות, פירעון הלוואה אשר ניתנה לחברה האם ומימוש נכסים אשר אינם בליבת הפעילות. צורכי ההון החוזר התנודתיים, המושפעים בעיקר ממחירי הדלקים בעולם, מקשים על הערכת התזרים החופשי, אשר בשנים האחרונות היה שלילי".

במידרוג רואים בחיוב את המהלך שאותו מבצעת באחרונה דלק ישראל, ושבמסגרתו היא פועלת להקטנת ימי אשראי לקוחות במגזר החוץ-תחנה, אולם מבקשים "לבחון לאורך זמן את התממשות המהלך ואת השפעותיו השונות".

במידרוג מציינים, כי הורדה משמעותית של רמת המינוף, תוך שיפור מהותי ביחסי הכיסוי התזרימיים, עשויים לשפר את הדירוג בעתיד, ומנגד, ירידה ברמות הנזילות והגמישות הפיננסית של החברה (אשר יכולה להגיע גם כתוצאה מחלוקת דיבידנד), עשויה לפגוע בדירוג החברה.

דלק ישראל מפעילה היום 243 תחנות דלק ו-191 חנויות נוחות, ונסחרת בשווי של כ-660 מיליון שקל.