ירידה של 21% במחיר הקרקע במכרזי המינהל בירושלים

תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל שפורסמו היום מעידים על ירידה במחירי הקרקע במכרזים בירושלים ועל ביקוש ניכר למכרז לבניית דיור מוגן בכרמיאל

תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל שפורסמו היום (ב') מעידים על ירידה במחירי הקרקע במכרזים בירושלים ועל ביקוש ניכר למכרז לבניית דיור מוגן בכרמיאל.

מכרזים לבניית 632 יחידות דיור בשכונת הר חומה בירושלים ב-9 מתחמי משנה נסגרו במחיר ממוצע של 287.8 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. למכרזים הוגשו מספר גבוה של הצעות (10 הצעות בממוצע למגרש) כאשר ניתן לזהות מספר גבוה יותר של ניגשים למכרזים הכוללים מספר נמוך יותר של יחידות דיור. ההצעה הזוכה הגבוהה ביותר במכרז הנוכחי, שהוגשה על ידי חברת עיר דוד בנייה, שיקפה תמחור של 362.4 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח במתחם המאפשר בנייה של 60 יחידות דיור. לעומת זאת, ההצעה הזוכה הנמוכה ביותר, של חברת פרץ בונה הנגב, שיקפה תימחור של 252.9 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח במתחם המאפשר בנייה של 64 יחידות דיור.

לעומת מכרזים קודמים לבנייה בשכונה שנסגרו בחודש אפריל האחרון נראה שלמרות הביקוש הגבוה למכרזים, עליו מעידות כמות ההצעות, תימחרו הקבלנים את הקרקע ברמה נמוכה יותר. בהשוואה בין המועדים ניתן לראות ירידה של כ-21% במחיר הממוצע לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח: כ-287.8 אלף שקל במכרז הנוכחי לעומת כ-364 אלף שקל במכרזים שתוצאותיהם פורסמו באפריל.

יזמים וקבלנים הפועלים בבירה מסבירים שמדובר בתיקון מחירי הקרקע במכרזים הנוכחיים לעמת מכרזים קודמים ששיקפו מחירים שאינם ריאלים.

גם בהתייחסות למחיר הקרקע בלבד, ללא עלות הפיתוח, ניתן לראות ירידה במחירי הסגירה במכרז לעומת מכרזים קודמים. כך, מחיר הקרקע הממוצע במכרזים עמד על 126.4 אלף שקל ליחידת דיור (לא כולל פיתוח) וזאת לעומת 139.8 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור בממוצע במכרזים שפורסמו ב-2008. מדובר ברמת מחירים הנמוכה בכ-10%. במשרד השיכון מייחסים את ירידות המחירים לשינוי שיטת השיווק שהנהיג שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס שחילקה מתחמים גדולים למתחמי משנה כדי לאפשר למספר גדול יותר של קבלנים לגשת למכרזים ולעודד תחרות.

שר הבינוי והשיכון התייחס לנתונים ואמר: "למחיר הקרקע הנמוך בשכונה הזוכה לביקושים ערים יש קשר ישיר להמשך מדיניות השיווקים שהתוויתי מאז כניסתי לתפקידי ולהחלטה מספר 3121 של מועצת מקרקעי ישראל מינואר השנה לפיה מחירי המינימום במכרזים למטרת מגורים יופחתו מ-50% ל-35% בלבד ממחיר השומה, כאשר באזורי עדיפות לאומית ובירושלים יהא מחיר המינימום 25%. הוראת שעה זו, מהווה חלק ממדיניותי לפיה הקרקע צריכה לשרת את האזרחים ולא למקסם רווחים. הצעד הביא להתעניינות רבה במתחמים שהוצעו, לצד הצעת מחירים סבירים ונמוכים מהתחזיות המוקדמות".

במקביל, פירסם היום המינהל תוצאות של מכרז לחכירת קרקע בלתי מתוכננת המיועדת לבניית דיור מוגן בכרמיאל. מדובר במכרז המתייחס למתחם המשתרע על פני כ-25 דונם אליו הוגשו 8 הצעות שונות. ההצעה הזוכה שייכת לחברת גרופ 1818 נכסים והשקעות שעמדה על 4.985 מיליון שקל.

מחיר המינימום שנקבע במכרז עמד על 1.068 מיליון שקל בלבד כך שהצעת החברה הייתה גבוהה ממנו בכ-366%, ושומת המינהל עמדה על 4.19 מיליון שקל כך שהצעת החברה הייתה גבוה גם ממנו בכ-19%.

גורמים בענף מסבירים את שהביקוש הגבוה נבע מהעובדה שמדובר במקב"ת, קרקע שאיננה מתוכננת ואיננה זמינה לבנייה מיידית, מה שדורש מהזוכים תשלום זניח יחסית בשלב הראשון בגובה כחצי מיליון שקל, ולא את כל הסכום כמו שנדרש במכרזים רגילים. מדובר ביתרון ברור בתקופה הנוכחית במסגרתה מתקשים יזמים וקבלנים לגייס מימון.