סיטי: "הסיכוי שיוון תפרוש מגוש האירו הוא 50%-75%"

כלכלני בנק ההשקעות מציינים בסקירה שפרסמו כי למפלגה הדמוקרטית החדשה יהיה קשה מאוד לפעול בסביבה הפוליטית ביוון, לאחר שמפלגת "סיריזה" המתנגדת לתנאי חבילת החילוץ זכתה לכ-27% מהקולות

אומנם רבים ממנהיגי אירופה יכלו לנשום לרווחה כאשר התפרסמו אמש תוצאות הבחירות ביוון, לפיהן המפלגות ה"פרו-אירופאיות" זכו לרוב ויוכלו להקים קואליציה, אך נראה כי התוצאות לא הרשימו את כלכלני בנק ההשקעות סיטיגרופ, שעדיין סוברים כי הסיכויים שיוון תפרוש מגוש האירו עומדים על 50%-75% ב-12-18 החודשים הקרובים.

צוות הכלכלנים של סיטי, בראשו עומדים וויליאם בוטר ומיכאל סאונדרס, פרסמם עוד לפני כשבוע תחזית פסימית במיוחד לגבי האפשרות שיוון תפרוש מגוש האירו ותצית מפולת בשווקים הפיננסים.

באותה סקירה, כתבו הכלכלנים של בנק ההשקעות כי הם צופים שיוון תפרוש מגוש האירו לכל היותר בתחילת 2013, בעקבות קיפאון כלכלי שיתפשט לכל רחבי היבשת וצניחה בערכו של מטבע האירו. הכלכלנים ציינו כי בשל המצב הכלכלי העגום של גוש האירו, הבנק המרכזי האירופי יאלץ להפחית את הריבית ב-0.5% ויוציא לפועל תוכנית חדשה להגברת הנזילות הבנקאית (LTRO). בנוסף, מוסדות האיחוד האירופי יאלצו להעניק לפורטוגל, ספרד ואירלנד חבילות חילוץ בהיקפים גדולים יותר.

בסקירה הנוכחית, מציינים כלכלני בנק ההשקעות כי למפלגה הדמוקרטית החדשה שזכתה ב-29.7% מהקולות בבחירות, יהיה מעט מאוד מקום לעשות שינויים בהסכם החילוץ שעליו חתמה המדינה עם נציגי "הטרויקה". זאת, משום שמפלגת "סיריזה" המתנגדת לחבילת החילוץ במתכונתה הנוכחית, זכתה לכ-27% מהקולות ועשויה להקשות על פעילותה של הממשלה החדשה שתקום ולארגן הפגנות רחוב גדולות.

"לכן, אנו משאירים את הסבירות שיוון תפרוש מגוש האירו בטווח של 50%-75% ב-12 18 חודשים הקרובים", טוענים בבנק ההשקעות. "אומנם תוצאות הבחירות הפחיתו את הסיכויי לתרחיש קיצוני זה בטווח הקרוב, אך בטווח הרחוק יותר נראה כי יוון לא תוכל למלא את התנאים שאליהם היא התחייבה".