לתת למבקר לסיים את הדוחות

לשופטים ניתנת ארכה לסיים לכתוב פסקי דין אחרי פרישתם. ולמבקר?

מיכה לינדנשטראוס עומד, כידוע, לסיים את כהונתו כמבקר המדינה בסוף חודש זה. אבל על שולחנו נשארו שתי פרשיות עיקריות, שעליהן עוד לא הוגשו דוחות. האחת היא פרשת הרפז, שבה מעורבים שר הביטחון ברק, הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ועוד קצינים ופקידים בכירים - פרשה סבוכה ובה תככים ואינטריגות בכמות מסחרית. חלק מהדברים ממוסמכים, רבים אחרים לא. במיוחד חסרות מאוד ההקלטות שנעשו בתקופה הרלוונטית בלשכת שר הביטחון, בעוד שקלטות אשכנזי קיימות במלואן, מה שיוצר ללא ספק א-סימטריה.

מירוץ נגד הזמן

היעדר מאסיבי כזה של ראיות לגבי אחד מגיבורי הפרשה מצריך הישענות על ראיות נסיבתיות, בין אם בכתב ובין אם בעל-פה, וברור שערכן של אלה נחות לעומת ראיות המעוגנות במסמכים או בקלטות. איך שלא מסתכלים על זה, מדובר לא רק בעסק שהוא ביש ומביש, אלא גם קן צרעות רוחשות.

לינדנשטראוס עובד על הנושא כבר תקופה ארוכה מאוד. נראה, גם על-פי דברים שאמר, כי הוא ואנשיו עומדים על סף הסיום. האם יצליח להגיע למטרה עד מועד הפרישה, כלומר בעוד כ-12 ימים? אפילו בהנחה שהמשרד יעבוד גם בשבתות ובימי שישי?

גם אם התשובה חיובית, התוצאה אינה כזאת. כי מדובר במירוץ נגד הזמן, כלומר עבודה תחת לחץ גדול. כאשר מדובר בפרשה כה רגישה וסבוכה, לחץ כזה יכול לגרום לתוצאות לא רצויות.

מה גם שלא בטוח שאפילו בלחץ אפשר לסיים בזמן. והשאלה היא מה בוער? אצל שופטים מקובל שכאשר הם מסיימים את כהונתם, ניתנת להם ארכה לסיים לכתוב את פסקי הדין שעדיין שנותרו על שולחנם. שיהיה ברור: לא מדובר על המשך כהונה, אלא רק על ארכה לסיום נושאים תלויים ועומדים. לגבי המבקר אין הוראה המאפשרת זאת. למה?

מכשול דוח הנסיעות

הצעת חוק לאפשר למבקר 3 חודשים לסיום הדוחות הוגשה על-ידי ח"כ אורי אריאל, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, והיום (ב') החליטה הוועדה להעביר את ההצעה לוועדת השרים לענייני חקיקה.

איזו קבלת-פנים מחכה להצעה אצל השרים? קיים חשש שהם לא יאשרו אותה - ולא בהכרח בגלל פרשת הרפז, אלא דווקא בגלל הנושא הנוסף הממתין לדוח: נסיעות שרים וסגני שרים משנת 2003 ועד היום, ובראשם נסיעות משפחת נתניהו. יש להניח כי קיימים גורמים לא מעטים המעוניינים שנושאים אלה יעברו למבקר החדש.

לא צריך לומר שלמבקר חדש ייקח המון זמן להבין איפה הוא בכלל חי - לא כל שכן לבדוק מחדש את החומרים בשתי הפרשיות - והתוצאה עלולה להיות שהם יטואטאו מתחת לשטיח, אולי אפילו מתחת למרצפות.

אם הצעת החוק של אריאל תידחה בוועדת השרים, מכל סיבה שהיא, יהיה לציבור תפקיד להכריח את חברי הכנסת לאפשר למבקר לסיים את הדוחות הכה חשובים, כך או אחרת.