נוביק סירב לפניית מחזיקי אג"ח אמפל לנהל החברה

בינו לבין בעל השליטה, יוסי מימן, פרץ סכסוך, שהביא להדחתו של נוביק

ד"ר נמרוד נוביק, סגן נשיא קבוצת מרחב לשעבר, קיבל לאחרונה פנייה מצד מחזיקי אג"ח של אמפל, שבשליטת יוסי מימן, לקחת על עצמו את ניהול החברה במקומו של מימן. ל"גלובס" נודע כי נוביק, שהיה יד ימינו של מימן במרחב - שבאמצעותה שולט מימן באמפל הציבורית - ואיש אמונו במשך 20 שנה, סירב לפנייה.

נוביק הודח אשתקד ממרחב על רקע סכסוך עם בעל השליטה, והגיב לכך בתביעה לקבלת תשלומים בסך 30 מיליון דולר. את נוביק, שייעץ לשמעון פרס במשרדי רה"מ, החוץ והאוצר, צירף מימן למרחב על מנת לנצל את כישוריו, ובעיקר את קשריו, לפיתוח עסקי התשתית של הקבוצה במזרח התיכון.

קשריו של נוביק סייעו גם להקמת מיזם ייבוא הגז הטבעי ממצרים לישראל, באמצעות חברת EMG אותה הקימה מרחב, אשר הניחה צינור גז מאל-עריש לאשקלון. אמפל מחזיקה כיום ב-12.5% מחברת תיווך הגז המצרי, שבעקבות ההפיכה במצרים הפכה לחסרת ערך כלכלי משמעותי.

את מניותיה ב-EMG רכשה אמפל מידי מימן בשנים 2005-2007, לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר ליבואנית הגז. בחודש שעבר מחקה אמפל את יתרת השקעתה בפרויקט הגז המצרי, 260 מיליון דולר (בשותפות עם גופים מוסדיים), וזאת לאחר הפרשה של כ-100 מיליון דולר שבוצעה בדוחותיה ל-2011.

המתווה החדש נתון במחלוקת

אמפל חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-900 מיליון שקל, אך היא איננה מסוגלת לעמוד בהחזר החוב בזמן ומנהלת עמם מו"מ להסדר חוב מאז דצמבר האחרון. מחזיקי האג"ח הסכימו לאחרונה לדחות את דרישתם לפירעון מיידי של החוב, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ביום חמישי ה-31 ביולי.

אתמול התכנסו מחזיקי שלוש סדרות האג"ח של אמפל ושמעו מפי סמנכ"לית הכספים של החברה, אירית אילוז, על המתווה החדש להסדר, הכולל בין היתר שיפור בריבית האג"ח, במקביל לדחייה של שנתיים בפירעון הקרן. זאת, בתמורה לפטור מתביעות נגד בעל השליטה מימן והנהלת אמפל.

מחזיקי סדרה ג' (שהחוב כלפיהם הוא 150 מיליון שקל) החליטו שלא להצביע, דבר שפוגם בסיכויי אישור ההסדר, הדורש הסכמה של 75% ממחזיקי האג"ח. מחזיקי אג"ח ב' וא' צפויים להצביע.

בניסיונה לדחוק במחזיקי האג"ח לאשר את ההסדר המוצע, ציינה אילוז כי מתקיים "מו"מ קריטי להכנסת משקיע בחברה הבת גדות מיכליות, ובפרויקט האתנול בקולומביה, ואולם קשה לנהל מו"מ רציני בתנאי אי ודאות".

כאמור, המתווה החדש מציע דחייה של תשלומי קרן האג"ח בשנתיים, שבהן יקבלו המחזיקים תוספת ריבית של 1.25% על החוב. מימן מצידו יוותר על שכרו בתקופת הדחייה, ויזרים לאמפל 6 מיליון דולר עד ספטמבר 2013. עוד כולל ההסדר, תשלום של 10 מיליון דולר למחזיקי האג"ח, הקצאה למחזיקים של 23% ממניות אמפל, וקבלת שעבודים.