המומחה הגדול חושף: 4 אסטרטגיות מסחר "נגד הזרם"

פרופסור אסוואס דמדוראן, הנחשב למומחה הגדול בעולם להערכת שווי של חברות, חושף בפוסט מיוחד בבלוג שהוא מנהל, 4 אסטרטגיות מסחר במניות

פרופסור אסוואס דמדוראן (Aswath Damodaran), הנחשב למומחה הגדול בעולם להערכת שווי של חברות, חושף בפוסט מיוחד בבלוג שהוא מנהל, 4 אסטרטגיות מסחר במניות (אותן הוא מכנה אסטרטגיות נגד הזרם) וטוען כי המשקיעים יכולים להתשמש באסטרטגיות אלה בצורה אינטילגנטית ולנצל את ההזדמנויות בשווקים.

הבסיס המשותף לכל אסטרטגיות אלה הוא שהן פועלות נגד הזרם. כלומר, משקיעים נוטים להגיב בצורה חדה מדי לחדשות טובות או רעות ומעלים או מורידים את השווי של המניות מתחת או מעל השווי הריאלי שלהן. לכן, זוהי הזדמנות להיכנס לאותן מניות ולחכות לתיקון שיגיע. (כאשר כולם קונים אז להיכנס בשורט וכאשר כולם מוכרים יותר מדי אז לקנות)

1. "הלוזריות הגדולות" - בבסיס אסטרטגיה זו עומדת ההנחה כי משקיעים מגיבים לחדשות רעות בצורה חריפה מדי ולכן בסוף המניות יציגו תיקון חד כלפי מעלה, ובייחוד המניות שספגו הכי הרבה את זעם המשקיעים. עם זאת, דמודראן ממליץ להיזהר ממניות קטנות שעלולות להמשיך לרדת גם כאשר התיקון יגיע וכן להיזהר שמא עמלות המסחר לא יכרסמו בתשואות, כך שיש לזתמן בצורה נכונה את הכניסה למניות.

2. "נזק משותף" - דמודראן מציין כי כאשר קיימות חדשות רעות לגבי מדינה או סקטור מסוים, לפעמים המשקיעים "מענישים" את כולם ולכן זוהי הזדמנות שבה ניתן להיכנס לסקטורים שנפגעו "על לא עוול בכפם" ולהרוויח מכך. דמודראן ממליץ לבחון גם חברות שנכללות בסקטור שנפגע אך פחות חשופות לגורמים שפגעו בו.

3. "הימור חוזר" - באסטרטגיה זו יש לבחון את המניעים המרכזיים לירידה בשווי של המניות. אם המניעים הללו נובעים מבעיות חמורות ועמוקות, סביר להניח שהמניות הללו לא יתאוששו בקרוב, אך אם מדובר במניעים לא משמעותיים שגורמים למניות לרדת מתחת לשווי האמיתי שלהן, אז זו הזדמנות.

דמודראן מציין כי המשקיעים צריכים לשאול את עצמם מספר שאלות כאשר הם בוחנים את האסטרטגיה הזו: האם מדובר באירוע חד פעמי שגורם למניות אלו לרדת בצורה חדה? האם הירידה בשווי השוק של החברה יורד (או עולה) בצורה לא פרופורציונלית?

4. "שינויים" - באסטרטגיה זו יש לנצל את הירידות במניה מסוימת ולבחון האם היא מתכננת שינויים שיכולים להזניק אותה, כגון רכישה של חברה אחרת, או מוצר חדשני.