ג'וזף-כהן: "ביחס לאירופה, ארה"ב נראית כמו נווה מדבר"

כלכלנית ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס, אבי ג'וזף כהן: "אנו רואים התאוששות בכלכלת ארה"ב כמעט בכל מקום" ■ סרוסי: "השוק בישראל במצב טוב, לא ממונף"

"אנחנו בארה"ב מייצגים אזור יחסית יציב. הכלכלה שלנו אינה במיתון וצומחת כ-2% בשנה, וביחס לכלכלות כמו אירופה אנו נראים כמו נווה מדבר, אך יש גם לנו בעיות לטווח קצר ולטווח ארוך", כך פתחה היום (ד') את דבריה כלכלנית ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס, אבי ג'וזף כהן, בוועידת הנשיא הרביעית שמתקיימת בירושלים.

"אנו רואים התאוששות בכלכלה שלנו כמעט בכל מקום. המיתון שלנו הסתיים בשנת 2009 ומאז היו השקעות בעסקים ובמחשבים. זה לא סימן לכלכלה תקועה", המשיכה ג'וזף כהן, שאמרה את הדברים בפאנל בנושא "הכלכלה של המחר", בהשתתפותם של הכלכלן הצרפתי ד"ר ז'אק אטאלי, נשיא פרו אלחנדרו טולדו ויו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי.

את הפאנל הנחה יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל וכיום יו"ר JP מורגן.

"השוק הישראלי לא ממונף"

סרוסי התייחס למצבה של כלכלת ישראל, ביחס לשווקים בעולם: "תמיד היה דיון אם אנחנו מדינה מפותחת מפתחת ואנחנו היינו תמיד באמצע. תוכלו לראות שמבחינת יציבות וגידול אנחנו נעים בין שתי האפשרויות. החדשות הטובות הן שהעולם עדיין בצמיחה. צריך לזכור שמצב המשק הביתי בישראל ביחס ליחסי החוב בעולם".

"החוב בעולם עומד על כ-98% ובישראל על כ-40%", המשיך סרוסי. "זה כי יש לנו מנגנון חסכון ומנטאליות של חסכון ובמינוף בסך הכל המצב בסדר. השוק הישראלי לא ממונף".

מנחה הפאנל פרנקל, התייחס למצב כלכלי בארה"ב, ושם דגש על הסיבות לאבטלה הגבוהה בכלכלה הגדולה בעולם: "האם ארה"ב נשארה ללא תחמושת כלכלית ואם היא לא צריכה לשנות דפוס חשיבה? כשמסתכלים על אבטלה בארה"ב יש שוני בסיסי בין הקבוצות המשכילות לפחות משכילות. בקרב המשכילים האבטלה נמוכה משמעותית".

"המשבר בארה"ב התחיל בגלל הפער בהכנסה של משקי הבית", אמר ד"ר אטלי. "זה היה הגורם למשבר. המצב באירופה לא גרוע יותר מזה שבארה"ב ורחוק מכך. החוב הציבורי נמוך יותר, התוצר גבוה והאבטלה נמוכה יותר. באירופה אנחנו מנסים לעבור מגלובליזציה של שווקים לגלובליזציה של שלטון החוק".