האם היועצת המשפטית ברשות החברות תושעה?

נציב שירות המדינה שוקל להשעות את אביגיל זרביב, שדרשה גם מהעובדות לשלם עבורה ארנונה, חשמל, מים וטלפון ולהסדיר דוחות חניה

נציב שירות המדינה שוקל להשעות מתפקידה את היועצת המשפטית של רשות החברות הממשלתיות, אביגיל זרביב, על רקע עדויות שלפיהן, חשד כי היא השליטה משטר פחד ואימה ברשות, נהגה לכנות את העובדים הכפופים לה בכינויי גנאי, לדבר אליהם בגסות, ואף אילצה אותם להקליד עבורה מסמכים פרטיים, ובהם עבודות לבית הספר של ילדיה. כך עולה מתובענה שהגיש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה בירושלים, שהגיעה לידי "גלובס". בימים הקרובים תזומן זרביב לשימוע, כפי שמחייב החוק בטרם יוחלט על השעייתה.

כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", לפני כארבעה חודשים אזרו כעשרה מעובדי רשות החברות אומץ, ופנו לנציבות שירות המדינה בבקשה לפתוח בחקירה נגד המנהלת הישירה שלהם. מהתובענה שהגישה הנציבות לבית הדין למשמעת נחשפת אווירה קשה שאפפה את כל הכפופים לזרביב מאז שנת 1997 ועד היום.

כדרך שבשגרה נהגה זרביב לצעוק על מזכירותיה, לכנות אותן בכינויי גנאי, לדבר אליהן בבוטות, בזלזול ובגסות גם בנוכחות עובדים אחרים "תוך שהיא משליטה אווירה של פחד במשרד", נקבע בתובענה.

בין הפנינים שהיו שגורים בפיה ושוגרו לעבר מזכירותיה: "מטומטמת", "טיפשה", "מפגרת", "סתומה", "מרוקאית שחורה", ו"אם היית פולניה היית מנומסת יותר". כשסיפרה לה אחת העובדות כי היא בהיריון ענתה לה הבוסית: "אני אהרוג אותך". עובדת אחרת שסיפרה לה שהיא בהריון זכתה לתגובה מעליבה לא פחות: "אין לך מה לעשות, רק ילדים את יודעת להביא", "בשביל מה לך להביא ילידים לעולם" ו"תבדקי שאין לך סרטן ברחם".

נציבות שירות המדינה קבעה כי מדובר בהתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה, בפגיעה בכללי האתיקה של עובדי המדינה ובפגיעה במשמעת בשירות המדינה.

ניצול לצרכים פרטיים

מסעיף אחר בתובענה עולה תמונה קשה לא פחות: היועצת המשפטית ניצלה את מזכירותיה לצרכיה הפרטיים תוך שימוש במרותה, בידיעה שאין באפשרותן לסרב לה. לאורך השנים היא נהגה להטיל עליהן מטלות שונות לצרכיה הפרטיים במהלך שעות העבודה ותוך שימוש במשאבי המשרד, ובהן הקלדת עבודות לבית הספר עבור ילדיה, מכתבים אישיים של זרביב לבתה, לביטוח הלאומי, לעיריית ירושלים, תכתובות לקראת נסיעת בתה לפולין, הסכמי שכירות, תורים לרופאים, תכתובות משפטיות אישיות, סיכום פגישות של זרביב עם סוכן הביטוח שלה ועוד.

בנוסף, דרשה היועצת המשפטית מהעובדות לשלם עבורה את חשבונות הארנונה, החשמל, המים והטלפון וכן להסדיר עבורה דוחות חניה באמצעות האינטרנט והטלפון.

אם לא די בזאת, במהלך החקירה נמצא כי יש חשש לניגוד עניינים ולקבלת טובות הנאה. מהתובענה עולה כי בשנת 2008 פנתה זרביב לרפרנט רשות החברות, המפקח על החברה לפיתוח ירושלים, וביקשה ממנו אישור כניסה וחניה ברובע היהודי, לנוכח העובדה שבנה לומד שם. בעקבות בקשתה, זרביב קיבלה אישורי חניה למשך כשעתיים פעמיים בשבוע למשך שנתיים. הנציבות קובעת כי מדובר "בניצול מעמדה ברשות החברות ותוך שפעלה בחשש לניגוד עניינים".

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה כי "החקירה בעניינה של זרביב נסתיימה והוגשה תובענה לבית הדין למשמעת של שירות המדינה. בעקבות זאת שוקל נציב שירות המדינה את השעייתה, בכפוף לשימוע, כמתחייב מחוק שירות המדינה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי נציבות שירות המדינה מטפלת בנושא.

מעו"ד זרביב נמסר: מדובר בניסיון חיסול גס, בוטה ומתלהם. דורון כהן, מנכ"ל משרד האוצר המשמש באופן פסול כמנהל רשות החברות הממשלתיות, החליט להיפטר ממי שהתלוננה על שורה ארוכה עבירות אתיות וייתכן פליליות מצידו. עו"ד אביגיל זרביב יועצת משפטית עתירת זכויות, ומקצועית אשר ידועה ברמת יושרתה הגבוהה ובשמירתה על האינטרס הציבורי. מאחורי מסע החיסול והבדותות המופרחות סביבו עומד לא אחר משר האוצר ולצידו יד ימינו, ומנכ"ל משרדו, מר דורון כהן, המשמש מזה עשרה חודשים גם כמנהל רשות החברות. היועצת המשפטית של הרשות חסמה בגופה את הפיכתה של הרשות לחצר האחורית של השר ומקורבו, ולמוקד למינויים פוליטיים של מקורבים לרואי חשבון, ומבקרים בחברות הממשלתיות ומינויי דירקטורים בעלי זיקה פוליטית, ודרשה כבר בחודש נובמבר כי המינוי הכפול והפסול יופסק, וכי ימונה לרשות החברות ממלא מקום.