מנכ"ל סקסו בנק: "העלאת מס הבורסה - גול עצמי"

זו המלצתו של לארס כריסטיאנסן, מייסד ומנכ"ל סקסו בנק, לרגולטור הישראלי ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא חוזה: "אירופה בדרך לתאונה גדולה" ■ "הפוליטיקאים לא עושים צעדים לפתרון הבעיות; צפו להקלה כמותית גם בארה"ב וגם באירופה"

"אם אתה רוצה שישקיעו אצלך, תהיה נחמד למשקיעים", זהו המוטו שמשמיע בראיון בלעדי ל"גלובס" לארס כריסטיאנסן, מייסד ומנכ"ל משותף של בנק ההשקעות הדני סקסו בנק. הבנק נכנס באחרונה לפעול בתחום המט"ח בישראל, עם רכישת למבקס המפעילה פלטפורמת מסחר במט"ח, סחורות ונגזרים.

כריסטיאנסן אינו נרתע מהשקעה בארץ, אף על פי שיש לו לא מעט ביקורת על התנהלות הרגולטור בשוק המקומי. כך למשל, הוא מכנה את העלאת המס על רווחי ההון בבורסה בת"א כ"גול עצמי". "בטווח הארוך, העלאת המס שביצע הרגולטור שלכם לא תגדיל את ההכנסות, אלא תקטין אותן. אם ישראל רוצה לחזור ולהיות אטרקטיבית למשקיעים, היא חייבת להוריד את המס על הרווחים", הוא טוען.

- זו הסיבה שהמשקיעים הזרים בורחים מכאן?

"לא בהכרח. זה חלק ממגמה כללית יותר, במסגרתה משקיעים מוציאים כסף ממדינות שנחשבות 'פריפריאליות' ומחפשים נכסים בטוחים יותר. באופן אישי אני דווקא מעדיף השקעה בשווקים האלו, אבל זה מה שקורה אצל הקרנות והמשקיעים הגדולים. ובכל זאת, כולם רוצים שוק טוב יותר - ואם רוצים כזה בישראל, אז צריך לצמצם את הרגולציה, לדאוג למטבע חזק ולהוריד את המס על השקעות זרות".

והנה, למרות הרגולציה, בחר לאחרונה סקסו בנק כאמור להיכנס לפעילות בשוק הישראלי, ורכש את למבקס. כריסטיאנסן, מסתבר, צופה טובות לתחום בישראל. "בטווח הארוך אנו רואים פוטנציאל טוב לשוק הישראלי", הוא אומר, "בעיקר בשל היתרון הטכנולוגי והאנושי. אנו מאמינים שיגיעו אליכם השקעות נוספות מחו"ל".

לכריסטיאנסן אין אמנם השכלה פיננסית רשמית, אך הרקורד שלו הולך לפניו: הוא פעיל כברוקר וסוחר במט"ח ונגזרים כבר למעלה מ-25 שנה, הוא הקים ועומד בראש סקסו בנק, אשר נכון לסוף 2011 מנהל כ-5.5 מיליארד דולר. סקסו בנק הוא ברוקר המט"ח השני בגודלו בעולם (לאחר FXCM), מבין הברוקרים שאינם יפניים, בכל הקשור להיקף עסקאות לרבעון. כך למשל, ברבעון הראשון של 2012 הגיע היקף העסקאות של הבנק לכ-270 מיליון דולר.

"כ-65% מההכנסות שלנו מגיעות ממט"ח", מסביר כריסטיאנסן, שמעבר להיותו ברוקר עוסק גם בניהול השקעות פר-אקסלנס. "כל יתר ההכנסות מגיעות ממוצרים כמו נגזרים, מניות, סחורות. אנחנו עושים גם מסחר בחוזים עתידיים".

"גם הדולר לא נראה מבטיח"

- וכמנהל השקעות, אתה לא מודאג מהמצב באירופה?

"אני מודאג. אנחנו לקראת 'תאונה' גדולה שהולכת לקרות שם. הפוליטיקאים לא עושים צעדים כדי לפתור את הבעיות, וההקלות המוניטאריות לא עוזרות. צריך להקטין את הבזבוז בסקטור הציבורי באירופה, להוריד את המסים ולהימנע מעוד הקלות מוניטאריות. אם נמשיך במצב הנוכחי - החובות רק יגדלו, עד שנגיע למשבר גדול במיוחד".

בהתאם, ממליץ כריסטיאנסן שלא להשקיע באירו בתקופה הקרובה: "המטבע ימשיך להיחלש בתקופה הנראית לעין, וגם בטווח הארוך. יש בעיות מהותיות באירופה שילוו אותנו בשנים הקרובות, ולכן הייתי ממליץ על לונג על הדולר ושורט באירו".

גם על ארה"ב לא פוסח כריסטיאנסן בביקורתו, שמצטרפת לגל הביקורת על המדיניות התקציבית במעצמה. "אי-אפשר להמשיך להחזיק גירעון תקציבי בהיקף שאנו רואים שם, הוא פשוט לא בר-קיימא", הוא סבור. "צריך להוריד בארה"ב מסים כדי לאושש את הצמיחה - זה מה שיעבוד בטווח הארוך, כל עוד האמריקנים שומרים על ההוצאה הציבורית. אבל בינתיים אני לא רואה את זה קורה. בסופו של דבר, אני מאמין שהפוליטיקאים יהיו מוכנים לעשות כל דבר בשביל לרסן את המשבר, ואנו נראה בסוף הקלה מוניטארית גם באירופה וגם בארה"ב".

לכן, בינתיים כריסטיאנסן לא מתלהב גם מהשקעה בדולר: "אם להיות כנה, הדבר היחיד שגורם לדולר להיראות חזק הוא החולשה הגדולה של האירו. כשמסתכלים על הבעיות של ארה"ב, הדולר לא נראה מבטיח, למרות המעמד המיוחד שלו בין המטבעות בעולם".

- אז באילו מטבעות אתה ממליץ להשקיע כיום?

"הייתי מעדיף להיות בלונג על הין ועל הפרנק השוויצרי מול האירו. באופן כללי, אין כיום יותר מדי נכסים מבטיחים ומציאות בעולם".

משקיעים בישראל - בגלל ההון האנושי

הרכישה של סקסו בנק את למבקס אינה העסקה הראשונה של הבנק הדני הנוגעת לחברה ישראלית. ביולי 2011 הודיע הבנק על רכישת 25% מחברת לברייט (Leverate), המספקת פתרונות מסחר אוטומטי לברוקרים. עם רכישתה על ידי סקסו, עברה למבקס לפעול תחת המותג פורקס-טריידינג (ForexTrading), העוסק באספקת פלטפורמות מסחר בעיקר לסוחרים במט"ח ומוחזק על ידי סקסו. העסקה מוערכת בשוק בשווי של מאות אלפי דולרים.

ובכל זאת, צריך לשאול מה גוף בסדר הגודל של סקסו בנק מחפש בישראל. ובכן, ניכר כי בחברה מוצאים בישראל שני יתרונות מרכזיים, שהישראלים נוטים גם להעריך בעצמם: "יש כאן הון אנושי וטכנולוגיה", מסביר כריסטיאנסן.

"המדינה מובילה בולטת בפתרונות טכנולוגיים שהישראלים יודעים לפתח. אנו מעוניינים להתפתח בתחום פלטפורמות המסחר, ומעריכים מאד את התפקיד שישראל משחקת בעולם הטכנולוגיה. מעבר לכך, אנו מעוניינים לקחת חלק משמעותי בשוק המט"ח הישראלי, ואולי לתרום קצת גם מהניסיון שלנו".

- ובכל זאת, למה להשקיע דווקא כאן?

"האינטרס שלנו הוא לא רק ישראלי. ההשקעה בישראל באה לקשור אותנו גם עם קהילות יהודיות מכל העולם, כאשר רבים מלקוחותינו מגיעים מהקהילה הזו".

- אתם מתכננים רכישות נוספות בישראל?

"אין לנו תוכניות כאלה, אבל אנחנו תמיד עם ראש פתוח בנושא. אם נראה משהו שמתאים לאסטרטגיה שלנו, לא נשלול אותו".