"ליהמן ברדרס הוא לא הסוף; הדברים יעשו גרועים יותר"

כך אמר פרופ' ניאל פרגוסון בוועידת הנשיא הרביעית ■ ד"ר אלן בולארד, נגיד הבנק המרכזי של ניו זילנד: "אירופה מדאיגה אותנו" ■ פרגוסון: "כלכלת סין תעקוף את ארה"ב תוך 4 שנים"

"יש היום מספר מגמות גיאופוליטיות וכלכליות המתרחשות בעולם. הראשונה היא פיזור הכוח, שמחולק כיום באופן שונה ולא מרוכז בידי ארצות הברית כפי שהיה בעבר, והיום כוח זה מתרחב בצורה הרבה יותר ניכרת. הנקודה השנייה היא שכיום מדינות אינן השחקנים הראשיים בעולם, וישנם שחקנים נוספים בעולם" - כך פתח את דבריו ד"ר ריצ'ארד האס, נשיא המועצה ליחסי חוץ בארה"ב, בפאנל העוסק במחר הכלכלי בוועידת הנשיא המתקיימת בירושלים זו השנה הרביעית.

האס אמר את הדברים בפאנל אותו מנהל נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. בפאנל השתתפו גם ד"ר אלן בולארד, נגיד הבנק המרכזי של ניו זילנד; מרטין וולף, עורך משנה ופרשן ראשי לענייני כלכלה ב"פיננשל טיימס" וכן פרופ' ניאל פרגוסון, מהקתדרה למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד.

האס ניסה לתאר את תופעת הגלובליזציה והשפעותיה על המערכת העולמית: "אנו נמצאים בעולם בו ארה"ב אינה הראשונה בין שווים, אלא הראשונה בין לא שווים - ויש לה הרבה מאד בעיות מבית. ובכל זאת, חשוב לציין כי הכוח של ארה"ב הוא די ניכר".

"אירופה פחות מעניינת היום"

עוד הבדל גדול, לדברי האס, הוא המקום אשר תופסת אירופה בעת הנוכחית: "היא הייתה נושא מרכזי במאה ה-20, וכיום במאה ה-21 היא קצת פחות מעניינת. אולי צריך לקדם את זה בברכה, אבל פירוש הדבר הוא שאירופה אינה שותפה לארה"ב בכדי לנסות ולמתן את העולם שניצב בפני אתגרי הגלובליזציה".

באשר לעתידה של סין, הבהיר האס כי בפני כלכלתה הצומחת ישנם אתגרים רבים, ושאלת פעולתה בראייתם תקבע את המשך צמיחתה. "יש הרבה דינאמיות כלכלית באסיה, אך העמים באסיה עדיין הצליחו יפה", ציין, והתייחס גם לאפריקה ואמריקה הלטינית, שלדבריו צמחו בשיעור "יפה" באחרונה.

באשר לשינויים הגיאופוליטיי במזרח התיכון ו"האביב הערבי" בקרב חלק מהמדינות, ציין האס: "אי-אפשר להעריך שהשינויים הרדיקליים במזרח התיכון יגמרו בטוב. ייקח 30 שנים לפני שהרוחות ישקטו במזרח התיכון".

"תוך 30 שניות המשבר יכול להגיע לכל פינה"

"אם מתייחסים למשבר ליהמן ברדרס והשלטון בארה"ב, המקום בו השווקים התמודדו לראשונה עם הבעיה - היו אלה השווקים בניו זילנד. אלה לא היו זמנים יפים בספטמבר 2008", המשיך בולארד, נגיד הבנק המרכזי בניו זילנד. "תוך 30 שניות, המשבר מגיע לכל פינה".

"אנחנו למעשה רואים שהמשבר באירופה הוא משבר ריבוני כלכלי כלל עולמי", המשיך בולארד. "אנחנו מודאגים מאד בגלל אירופה, ומחכים לראות את הצמיחה בגוש האירו תימשך".

"אירופה וארה"ב תקועות במצב סטטי"

"הרבה מאד מדינות באירופה ובארה"ב תקועות במצב הסטטי. זה רעיון במסגרתו יש שיעור צמיחה שצפוי להישאר נמוך מאד בעתיד הקרוב, יחד עם חובות רבים שלא היו כמותם בהיסטוריה", כך פתח את דבריו פרגוסון, ששוחח על הכלכלה הגלובלית.

"אם קוראים שליוון, ארה"ב ואנגליה יש חובות כלשהם - צריך לקחת זאת לא לגמרי ברצינות, כי יש חלוקה של החוב לפרטי וציבורי", המשיך. "יש כיום עומס ענק של חובות של אותן מדינות - ולכן הדברים ימשיכו להיות קשים. ב-4 השנים הקרובות סין תעקוף את ארה"ב מבחינת התמ"ג המקומי".

ומה לגבי "רעות חולות" נוספות של הכלכלה העולמית? "יהיו מלחמות", הזהיר פרגוסון, והמשיך: "יהיו גם רעידות אדמה, וקשה מאד לנבא את כל אלה. יהיו הרבה מאד מקרי מוות כתוצאה משטפונות ורעידות אדמה. יהיו טייפונים עם תוצאות איומות".

לדבריו. "הנפילות כיום בשווקים הם רק דוגמה למה יקרה בעוד כמה שנים. זה עוד לא הסוף. האירו-בונדס הן הפתרון המרכזי, והמסלול המהיר לקראת פדרציה כלכלית באירופה".

"ספרד על סף משבר"

באשר למצב באירופה, ציין וולף: "אם מישהו חושב שהתוכנית היוונית תיושם, הוא מדמיין. אם ביוון לא יעשו שינויים, במערכת שם תתמוטט, האבטלה שם גבוהה מדי, וזה עלול לקרות די מהר".

וולף הזהיר גם מהמצב בספרד: "היא נמצאת במשבר רציני שהופך את המצב ליותר ויותר גרוע. היא נמצאת במיתון נורא ואין מספיק מימון כדי להציל אותה. אם החילוץ של ספרד ייראה כמו התוכניות הקודמות, היא תהיה על סף שבירה".

טרם הפאנל, עלה לנאום אלסאן דרמנה אואטרה, נשיא חוף השנהב ולשעבר ראש הממשלה במדינה, ונשיא דברים טרם שב בטיסה מיוחדת לחוף השנהב.