הרכבת הקלה בת"א: מכרזי הכרייה לרכבות יוצאים לדרך

חברת נת"ע-נתיבי תחבורה עירוניים האחראית על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן תפרסם מחר מכרז לבחירת הקבלנים שיבצעו את כריית מנהרות הרכבת

חברת נת"ע-נתיבי תחבורה עירוניים האחראית על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן תפרסם מחר את מכרז ה PQ, (המיון המוקדם) לבחירת הקבלנים שיבצעו את כריית מנהרות הרכבת בשיטת NATM, שיטת כרייה קונבנציונאלית, בקרקע רכה, מתחת למי התהום, בעומק 15-20 מטרים, מתחת לכבישים ולתשתיות, שלא באמצעות מכונה. בשיטה זו תיחפר המנהרה הזאת תחבר את פ"ת ובני ברק, במסגרת הקו האדום.

זהו הפרויקט הראשון מסוגו בישראל שנעשה בשיטה כזאת, בסוג קרקע שכזה ומתחת למי תהום. הפרויקט נעשה בשיתוף משרדי התכנון המובילים בעולם. מדובר על כרייה באורך של 3.5 ק"מ של מנהרת רכבת קלה, כולל שלושה אולמות ומנהרות מקשרות לצרכי בטיחות, באזור המזרחי של הקו האדום, אזור צומת גהה, מתחת לצומת ולכביש 4, וצפונית לתחנת אם המושבות.

הזוכה במכרז הזה צפוי להיבחר ברבעון השלישי של 2013, ותחילת העבודות-בסוף רבעון זה. המנהרה העיקרית בתוואי הרכבת הקלה - באורך 10.5 קילומטרים מז'בוטינסקי בצפון מזרח ועד אזור הדולפינריום בדרום מערב תיחפר באמצעות שמונה מכונות כרייה ענקיות מסוג TBM.

במקביל יחל בימים הקרובים PQ נוסף (המיון המוקדם לקראת המכרז ), למערכת הרכבתית, הסיסטם, לב המערכת. המערכת הזאת כוללת בין השאר: תקשורת ובקרה, איתות, חשמל במתח גבוה,חשמולת, בקרת תנועה, גילוי ובקרת אש, ועוד.

מדובר במכרז המסובך והגדול ביותר שהוציאה חברת נת"ע עד היום. המכרז הזה כולל את התקנת המערכת הרכבתית בכל הקו האדום, הן במקטעים הקרקעיים והן בתת הקרקע. כמו כן הוא כולל עבודות הנדסה אזרחית במקטעים הקרקעים ובאזור הדיפו, מרכז התחזוקה של הרכבת הקלה, בקריית אריה בפ"ת.

השלב השני במכרז הזה יחל בחודשים הקרובים, כשהזוכה יבחר ברבעון השלישי של השנה הבאה.

יו"ר נת"ע מיכאל רצון אמר כי "פרסום המכרזים האלה הם צעד נוסף המקרב אותנו לעבר המטרה, שהיא הקמת רכבת קלה בגוש דן. את זאת אנו עושים בעזרת הרוח הגבית שמעניקה לנו ממשלת ישראל, ובמיוחד, שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הכוללת תמיכה ללא תנאי ודחיפת הפרויקט במלא המרץ, חרף הקשיים שבדרך".

מנכ"ל נת"ע יצחק זוכמן אמר כי "משרד התחבורה בראשות השר ישראל כ"ץ דוחף אותנו ללא לאות להוציא בזמן את המכרזים ולכנס בזמן את הועדות האחראיות על כך, וזאת כדי שנוכל לעמוד בלוחות הזמנים שהצבנו לעצמנו ולבנות רכבת קלה ומערכת ראויה להסעת המונים בגוש דן".