מועמד רפובליקני: יהודים נרצחו בשואה כי לא היה להם נשק

סמיואל וורצלבאקר, שהתפרסם בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2008 כ"ג'ו השרברב", מנסה למשוך קולות באופן פרובוקטיבי ■ סקר בארה"ב: 53% יצביעו לאובמה; 40% לרומני

בכל מערכת בחירות לנשיאות בארה"ב אפשר למצוא קיצוניים, משתי המפלגות הגדולות, שיוצאים בהצהרות שערוריתיות במטרה לגייס את השוליים הרדיקליים, אך בעיקר כדי למשוך אליהם את זרקורי המדיה ולזכות בחשיפה תקשורתית שכסף לא יוכל לקנות (לו היה להם). במערכת הבחירות הקודמת וזו הנוכחית אופיינו חלק מההתבטאויות הקיצוניות במאמצים לשלול את הלגיטימציה של ברק אובמה כנשיא עם טענות שהוא נולד מחוץ לארה"ב ו/או שהוא מוסלמי.

קמפיין קיצוני אחר זרע פחד בקרב בעלי נשקים פרטיים, גוש גדול באוכלוסיית ארה"ב: אובמה יצווה להחרים את רובי הציד והאקדחים שלכם. בשבועות לפני הבחירות הקודמות ובחודשים שאחריהן נרשמה עלייה חדה במכירות כלי נשק פרטיים. אנשים רבים קנו רובים ואקדחים מכל הבא ליד וקברו אותם בחצר, רק כדי להיערך לאפשרות ש"קלגסי אובמה" יופיעו בחצות כדי להחרים את הנשקים שלהם.

גידול פרא של קמפיין זה, עם זווית יהודית, צץ בימים אלה במערב התיכון. פוליטיקאי רפובליקני, סמיואל וורצלבאקר, שהתפרסם בבחירות לנשיאות ב-2008 כ"ג'ו השרברב", מתמודד עתה על מושב בבית-הנבחרים מטעם מדינת אוהיו. הקמפיין שלו מבוסס בין השאר על קליפ וידיאו, שטוען כי רציחת יהודים בשואה נבעה מהעובדה שליהודים לא היו כלי נשק שהיו מאפשרים להם להתגונן. הקליפ כבר כבר גרר גינויים חזקים של דמוקרטים ושל ארגונים יהודיים.

בווידאו נראה וורצלבאקר טוען רובה ציד ויורה לעבר לימונים ועגבניות שמונחים על מגשי עץ. הוא אומר: "ב-1939 קבעה גרמניה חוקים לפיקוח על הנשק (של אזרחים פרטיים). מ-1939 ועד 1945, שישה מיליון יהודים ושבעה מיליון אחרים, שלא היו מסוגלים להגן על עצמם, חוסלו". בקטע אחר הוא מכריז, שחוקים לפיקוח על הנשק בטורקיה קדמו (ובמשתמע תרמו) לחיסולם של 1.5 מיליון ארמנים בין 1915 ל-1917. הוא מסיים את התשדיר בקריאה: "אני אוהב את אמריקה".

המתנגדים לפיקוח על הנשק טוענים מזה עשרות שנים, שאחת הסיבות ליכולתו של אדולף היטלר לתפוס את השלטון בגרמניה היתה הפיקוח הממשלתי על כלי נשק בידי אזרחים.

דייוויד האריס, נשיא המועצה הדמוקרטית היהודית הלאומית, ארגון של דמוקרטים יהודיים, אמר אתמול כי הקליפ של וורצלבאקר "פוגעני במידה שלא תיאמן" וקרא לדמוקרטים ולרפובליקנים לגנות את "הפעולות הבזויות של האדם הנואש הזה. שימוש בזכרם של שישה מיליון היהודים שנטבחו בשואה כדי לנהל ויכוח פוליטי לעולם לא יהיה נאות, בכל נסיבה שהיא", אמר האריס.

וורצלבאקר טען אתמול, כי לא אמר שפיקוח על הנשק חולל את השואה. הוא טען שהליברלים מעוותים את דבריו כדי להפיק רוח פוליטי.

53% לאובמה

סקר חדש של סוכנות בלומברג, שפורסם אתמול, מראה שברק אובמה הצליח להגדיל משמעותית את הפער בינו לבין המתמודד הרפובליקני, מיט רומני, למרות הכלכלה המדשדשת, שרומני מנצלה ככלי הנשק העיקרי שלו. 53% אמרו שהיו מצביעים בעד אובמה לו הבחירות היו נערכות עתה; רק 40% אמרו שהיו מצביעים למען רומני.

התוצאה מפתיעה על רקע העובדה, ש-60% מהנשאלים אמרו, כי ארה"ב נעה בכיוון הלא נכון. יתר על כן, ל-53% היתה דעה חיובית על תפקודו הכללי של אובמה, ו-44% תיארו את תפקודו כשלילי, אך כשהשאלה התמקדה בתפקודו הכלכלי של הנשיא, התהפכו הנתונים: 53% לא היו מרוצים מביצועיו הכלכליים בניגוד ל-44% שלא היו מרוצים. ולמרות זאת, נפתח פער של 13% לטובת אובמה.

הסקר נערך בין 15 ל-18 ביוני בקרב נשאלים שהגדירו עצמם כמי שקרוב לוודאי יצביעו בבחירות הקרובות.

תוצאות הסקר מראות שרומני אינו מצליח לתקן את הנזק הגדול שנגרם לו במהלך הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית בחודשים שחלפו. רק ל-39% מהאמריקנים יש דעה חיובית על רומני, בעוד של-48% יש דיעה שלילית עליו. 55% מהנשאלים אמרו שרומני מנותק מהמציאות, בעוד ש-36% ייחסו מאפיין זה לאובמה.

צריך לזכור, עם זאת, כי הבחירות בארה"ב מוכרעות ע"י אלקטורים, לא ע"י רוב הבוחרים ברמה הארצית. בכל אופן, גם לפי מדד זה יש לאובמה יתרון ניכר על רומני. ובעוד שלאובמה יש יתרון משמעותי בקרב בוחרים היספאנים (ייתרון שהתחזק בעקבות החלטתו לא לגרש מארה"ב מהגרים בלתי חוקיים בני 30 ומטה שהובאו לארה"ב כילדים, למדו בתיכון ו/או שירתו בצבא), שחורים, נשים ויהודים, מרחף מעל ראשו ענן כבד: המצב הכלכלי באירופה. קריסה פיננסית שם עלולה לדרדר את ארה"ב חזרה להאטה כלכלית ולפגוע קשות בסיכויו של אובמה להיבחר.