"אפשרות טובה שהגז מ'אפרודיטה' יעבור דרך קפריסין"

בראיון למגזין e של "גלובס" שיחולק בשבוע הבא, אומר אייל שוקר, מנכ"ל הזדמנות ישראלית, כי לדו"ח המשאבים שפירסמה השותפות השבוע ישנה משמעות דרמטית ומבססת את הזדמנות ישראלית כשחקן מרכזי בתעשיית חיפוש והפקת נפט וגז בישראל

"ישנה אפשרות טובה שהגז ממאגר "ישי" יעבור דרך קפריסין, דבר שיאיץ מאוד את פיתוחו". כך אומר אייל שוקר, מנכ"ל הזדמנות ישראלית בראיון למגזין "אנרגיה מאגר הזדמנויות- e" של "גלובס" שיופץ בשבוע הבא.

לדבריו, ממשלת קפריסין משתוקקת לפתח, מהר ככל האפשר את מאגר "אפרודיטה" שנמצא בשיטחה ואשר רשיון "ישי", הכולל פוטנציאל לכ-3.7 TCF גז טבעי, הינו חלק ממנו. לדבריו, האסטרטגיה של הזדמנות ישראלית מתבססת על פורטפוליו שיאפשר למשקיעים להיחשף לכמה שיותר תגליות, תוך פיזור הסיכונים והמזומנים בקופת השותפות. "האסטרטגיה שלנו היא להחזיק ב-10 אחוזים ממספר רב של רשיונות תוך שאנו מצטרפים לקבוצת שותפים נוספת. כך אנו בונים פורטפוליו במסגרתו אנו יכולים ליהנות מתגליות פוטנציאליות רבות", אומר שוקר.

בהתייחסו לדו"ח המשאבים המלא של רשיונות פלאג'יק שפירסמה השבוע השותפות אומר שוקר כי "הדו"ח טוב יותר מההערכות הראשוניות שהיו לנו כאשר החלטנו לרכוש 10% מרשיונות פלאג'יק. לדו"ח ישנה משמעות דרמטית הן במישור של השותפות והנכס בו היא מחזיקה, והן ברמה הלאומית והעצמאות האנרגטית של מדינת ישראל והוא מבסס את הזדמנות ישראלית כשחקן מרכזי בתעשיית חיפוש והפקת נפט וגז בישראל. הדו"ח מציג תוצאות יפות מאוד המצביעות על היתכנות למציאת מאגרי גז ונפט בקנה מידה עולמי. ההסתברות הגיאולוגית למטרות הגז הינה גבוהה מאד למקובל בעולם ונעה בין 28.5% במבנה "יועד" ל 76.7% במבנה "אפרודיטה" וזאת כיוון שהמטרות שוכנות בשכבת החולות המזוהות כ"חולות תמר" ומאפיינות את כלל תגליות הגז הגדולות שנמצאו עד כה בישראל ובקפריסין. ע"פ הדו"ח, בפרוספקט אפרודיטה בלבד מצויים כ 3.7 TCF". שוקר מציין, רק לשם השוואה, כי עד כה נתגלו לאורך חופי ישראל כ-30 TCF גז, כאשר המאגרים הגדולים הינם תמר, הכולל כ-9TCF ולוויתן הכולל כ-16 TCF.

בהתייחסו להסתברות הגיאולוגית למציאת כ-2 מיליארד חביות נפט אומר שוקר כי דו"ח המשאבים מצביע על הסתברות גיאולוגית של כ-12.3% למציאת מאגרי נפט משמעותיים בשכבות העמוקות. "זוהי הסתברות גבוהה ומבטיחה מאוד מבחינתנו בהתחשב שמדובר בשכבות שמעולם לא נקדחו ולא הוכחו".

הקידוח הראשון המתוכנן ברשיונות פלאג'יק הוא ברשיון "ישי", הרשיון הקרוב ביותר לקפריסין והגובל במבנה אפרודיטה. על פי דו"ח המשאבים הרשיון הינו בעל פוטנציאל למאגר של 3.7 TCF בהסתברות גבוהה של עד 76.7%. את הקידוח תבצע האסדה "הומר פרינגטון" לאחר שתסיים את הקידוחים במירה ושרה. מבחינה לוגיסטית, כבר נשכרו שטחי אחסון ותפעול בנמל, החלה הזמנת ציוד קידוח ארצה הכולל בין היתר ראשי קידוח וקייסינג, נסגרו מרבית ההסכמים עם ספקי שירותים וציוד מהארץ והעולם שילוו אותנו בקידוח והמפעיל הנורווגי הבינלאומי AGR כבר העביר צוות מקצועי לישראל שינהל את האופרציה. ההערכות הן כי עלות הקידוח צפויה לעמוד על כ-100 מליון דולר.

"המאגר הפוטנציאלי ברשיון ישי הינו חלק ממאגר אפרודיטה הנמצא במים הכלכליים של קפריסין" אומר שוקר. "חשוב לדעת שאפרודיטה הוא המאגר הראשון שהתגלה בקפריסין וממשלת קפריסין מעוניינת מאוד לפתח אותו מהר ככל האפשר. אני מאמין, ומקווה, שזה ישחק לטובתנו וששתי המדינות יחתמו על הסכם מדיני שיאפשר פיתוח משותף של המאגר. במקרה זה, ישנה אפשרות טובה שהגז ממאגר ישי יעבור דרך קפריסין, דבר שיאיץ מאוד את פיתוחו".

הראיון המלא יפורסם במגזין "אנרגיה מאגר הזדמנויות - e" שיחולק לקוראי גלובס ביום שני הקרוב.