שר התחבורה מכנס דיון על בטיחות בהרחבת כביש מספר 1

במסגרת הפרויקט, שהיקפו 2.5 מיליארד שקל, יורחב הכביש בנתיב נסיעה נוסף בכל כיוון, משער הגיא עד הכניסה לירושלים, והוא מתוכנן להימשך כ-4 שנים

שר התחבורה ישראל כץ הפנים במהירות את לקחי שאלת האחריות המיניסטריאלית באסון הכרמל, ובשבוע הבא תכונס במשרד התחבורה ישיבה מיוחדת לדיון בסכנות הבטיחותיות החריפות הנובעות מפרויקט הרחבת כביש מס' 1 ירושלים-ת"א, שצפוי להתחיל ב-2012, ושמומחי תחבורה כבר מכנים "המצור על ירושלים".

במסגרת הפרויקט, שהיקפו 2.5 מיליארד שקל, יורחב הכביש בנתיב נסיעה נוסף בכל כיוון, משער הגיא עד הכניסה לירושלים, והוא מתוכנן להימשך כ-4 שנים. הנסיעה בנתיב הימני בכביש עתידה להיות בעייתית ומוגבלת בזמן העבודות, שכן השוליים הימניים לא יהיו זמינים לנהיגה וצפויות הפרעות זמניות בנתיב הימני עצמו. עיקר התנועה יעבור ככל הנראה לכביש 443 , שמלבד היותו רגיש מבחינה ביטחונית, אינו ערוך עדיין לקלוט את "פליטי כביש 1".

שאטלים לירושלים

בישיבה יידונו דרכים להקלת הכאוס התחבורתי הצפוי. אפשרות אחת, לדברי מומחים, היא שינוי הרגלי הנסיעה, על ידי הכפלת מתחם החניה של הנתיב המהיר לתל אביב בשפירים והוספת 1,000 חניות בקומה עליונה שתיבנה. משם יפעלו שאטלים לירושלים במחיר מסובסד. משך זמן הקמת מגרש חניה כזה הוא שישה חודשים, שבהם, לדברי מומחים, יש לשקול הפחתה משמעותית בתעריפי האוטובוס בקו ת"א-ירושלים.

אפשרות נוספת היא צמצום הפרעות, שבמסגרתו יבוטלו באופן זמני הפניות שמאלה באזור יער בן שמן, הפניות למבוא מודיעין והפנייה למתחם אדם בכביש 443. בנוסף, ייתכן מתן עדיפות לתנועה מת"א לירושלים ובחזרה ברמזורי מודיעין, ושדרוג המחסומים הצבאיים באופן שיקל את זרימת התנועה.

אפשרות אחרת היא תוספת קיבולת בכביש 443, שבמסגרתה ינוצל באופן זמני כל שטח האספלט בשוליים ויתווסף לשני הנתיבים שבכביש נתיב נוסף. מהירות הנסיעה האפקטיבית ביותר מבחינת קיבולת כלי רכב לק"מ כביש היא 70-80 קמ"ש, וייתכן שמהירות התנועה ב-443 תופחת על מנת לצמצם את סכנת הבטיחות.